ILA Mässan i Berlin 2014 - Möjlig klubbresa?

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

ILA Mässan i Berlin 2014 - Möjlig klubbresa?

Inlägg av Johan »

Trots att årets flygsäsong är långt ifrån över, så börjar jag snegla mot nästa år.

Kan detta vara något för en klubbresa?
Flygning till Strausberg eller Schönhagen och en övernattning.
Har varit där två gånger och det är flyg, flyg och flyg :D

http://www.ila-berlin.com/ila2014/home/index_e.cfm
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Inlägg av Anders S »

Det är ett helt lysande förslag! Perfekt lagom långt borta, civiliserat ställe! Jag vill med!!!

Maths
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 11:49 pm
Ort: ESTL, ESFA, ESMK

Re: ILA Mässan i Berlin 2014 - Möjlig klubbresa?

Inlägg av Maths »

Johan skrev:Trots att årets flygsäsong är långt ifrån över, så börjar jag snegla mot nästa år.

Kan detta vara något för en klubbresa?
Flygning till Strausberg eller Schönhagen och en övernattning.
Har varit där två gånger och det är flyg, flyg och flyg :D

http://www.ila-berlin.com/ila2014/home/index_e.cfm
Har inte varit på denna mässa innan, så jag hänger gärna på med någon nordskånsk flygmaskin.
Mvh Maths

PPL/A (IR, NQ, VP, RU, TC, TW) + UL-B, S/TMG
PA28RT, PA28, DA40, Eurostar, Zephyr, SF25
SE-MDX

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Om någon funderar, så skulle det vara 23-24/5 eller 24-25/5 som är aktuellt. Det är bara lördag och söndag som är öppna för allmänheten har jag för mig.

Så ett upplägg hade varit att flyga ner under fredagen(här skulle man kunna åka i lämplig tid så att man kan ta en sen lunch på Schönhagen och sitta på altanen och titta på flygplan ett tag innan färd till hotell), ta sig till hotellet och njuta av en skön kväll med mat och dryck.
På lördagen drar man upp och äter frukost och sedan till mässan så att man är där när dem öppnar. Sen hem på kvällen.

Flygtid ca 2 timmar.

Jag har flugit till Schönefeld tidigare (EDDB), men sist kostade det 900:- att landa och parkera en dag...
Det går Shuttle-bussar från/till Schönhagen och från stan tar man sig också med buss.

Detta får vi fundera vidare på.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det kan vara så att vi ska börja titta på boende till denna resan redan...
Om någon har några bra tips så fram med dem! :D

Trevlig skulle väl vara att bo i Berlin fredagkväll och sedan ta pendeltåg e dyl ut till mässan på lördagmorgon. Sedan nån shuttle till Schönhagen för hemresa på kvällen.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

hk.svensson@icloud.com
Inlägg: 20
Blev medlem: lör nov 19, 2011 1:11 pm

Inlägg av hk.svensson@icloud.com »

Hej på Er!

Anmäler mej till denna osedvanligt trevliga resa.

Mina tidigare erfarenheter från Berlin säger att är det mässa eller mässor på gång i stan så kan det vara nästintill omöjligt att få ett hyfsat centralt hotell, gäller att vara ute i mkt. god tid.

Hälsningar/Håkan Svensson

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Kul Håkan. Håller med dig angående hotell, vi ska nog ta en titt redan nu och se om vi hittar något bra. Alla förslag mottages med stor glädje!

Jag har bokat alla tre planen i myWebLog och sedan fördelar vi oss.
2 per UL och 3 i KSF är lämpligt. Ev en kärra från Kristianstad också.

Så UL just nu: Anders, Håkan, 2 vakanta platser
KSF: Johan, 2 vakanta platser

Bara anmäl ert intresse, blir vi för många så sätter vi upp en reservlista.

Tänkte göra ett utskick i januari om detta...och så måste vi ju till Lubeck och äta sparris i april/maj. Och någon annan flygning i juli...typ Dresden, Ganderkasee, Lelystadt m.m.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
per
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 23, 2006 7:41 pm
Ort: Malmö

Inlägg av per »

Som alltid är jag intresserad men har lite svårt att planera in det så här långt i förväg. Får se hur jag jobbar då.

/Per

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Skakar liv i denna tråden igen.

Nu är det dags att börja planera denna resan.

Vi kommer att flyga med KSF och VSG. VPL ansluter från annat håll.

Som det ser ut nu blir det enligt följande:
Utresa lördag morgon (tidigt, troligen Take-off 0630LT)
Flygning till Schönhagen eller Strausberg beroende på var det är smidigast. Troligen Schönhagen.
Mässa under lördagen.
Mat i Berlin på kvällen och övernattning.
Hemresa söndag lunch.

Maila mig om ni är intresserade!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Nu har det kommit lite mer info på ILA-mässans hemsida.

Verkar som att dem liksom förra gången kommer att köra bussar från Schönhagen, vilket väl då också avgör var vi flyger.

Bus-Shuttle Service for arrival by airplane

For ILA visitors that arrive by air the shuttle busses lines T, S and F operate between the airports Berlin Tegel (TXL), Berlin Schönefeld (SXF) and Schönhagen (QXH).

For the line T (airport Tegel) and F (airport Schönhagen) the fare is 10,00 Euro each way
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det börjar närma sig.
En pilot till KSF saknas.

Jag kollade in programmet för flygdagarna som nu har kommit. Kan bara konstatera att utbudet har minskat sedan förra gången. Flygprogrammet är inte lika omfattande tyvärr.

Om det finns förslag på andra resmål denna helgen så kan vi ta med det i beräkningarna.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Pilot till KSF efterlyses.

Det blir Ganderkasee istället. Sparris och nån öl blir det nog.
Med hopp om bra väder!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar