SM i precisionsflygning Sövde 2012

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S

SM i precisionsflygning Sövde 2012

Inlägg av Anders S »

SM-tävlingarna är nu snart igång!!!

Under dagen hade deltagarna passat på att, så gott det nu går, träna inför uppgifterna. Håkan och Åse körde navrundor, själv nöjde jag mig med att träna bedömningslandningar. Eftersom min flygtid var tidig eftermiddag så blev det en yster dans med VLZ pga av termiken! Jiiiihaaah, Horsy, jiiiihah!!! Vi får väl se hur det går, en perfekt, två plus och resten rejält minus... Nu ska hon ju inte bara ner, nu ska det vara på rätt plats också...:-)

Så var det då dags. Ikväll, när detta skrivs, höll Sjöbo kommunstyrelses ordförande Stefan Lundgren ett välkomsttal till de deltagande och förklarade tävlingen öppnad och påbörjad. Även Bengt Olle Nilsson, ordförande i Sjöbo flygklubb, och tävlingsledaren Håkan Carlsson önskade oss lycka till och gav oss några trevliga och föredömligt korta tal på vägen.

Därefter vidtog grillning i den ljumma sommarkvällen. Taktik, teknik och lite rövarhistorier luftades mellan deltagarna. En och annan öl syntes också i vimlet. Ett utmärkt sätt att ladda upp med! Ingen banan och müsli här inte, tack och lov...;-)

Under tiden surrade VLZ hemtrevligt runt i varvet. Det var Fredrik Lidström som kommit dit och som körde några pass med Thomas som lärare.

Bild
Här står (nästan) samtliga deltagande maskiner uppställda. VLZ bortom tankanläggningen.

Imorgon, fredagen den 17/8 är det första briefing 08.00, därefter startar Håkan som förste deltagare med navberäkningar (som är fristående ett teoretiskt moment) och flyger därefter sin navrunda (som ska utföras med precision både avseende tid och rum). Min flygning kommer att bli 12.30, så jag får hoppas att bli "skakad men inte störd".

Bild
Våran Håkan Sjöberg, som vi väl måste betrakta som Söderslätts Flygklubbs Lags i särklass starkaste kort!!! Bakom honom, i orange/blå randig tröja min "nästan namne" Anders Hellström som är en av favoriterna. Kanske kan hans resultat "råka" förväxlas med mitt...;-)

Bild
Vi kan hålla en tumme för Åse Kristoffersson också. Visserligen flyger hon för Gävle Flygklubb, men det är ju ändå i vår VLZ! Hon är också den i särklass snyggaste deltagaren...:-)

Nu är det kväll fredagen den 17/8 och en preliminär lista över ställningen har anslagits.

Bild
Resultatet av beräkningsdelen var uppmuntrande. Håkan prickade in en nolla, alltså inga fel och både Åse och jag hamnade på hedrande platser med 6 resp. 5 fel. Ännu ser allt ljust ut för oss alla tre!

Efter beräkningarna hade underlaget för den verkliga flygningen lämnats ut och planering vidtog. Håkan startade 10.00, själv startade jag 12.30 och Åse lyfte 15.00. Flygningen skulle ta ca 1:20.

Bild
SP är startpunkt, TP brytpunkter och FP slutpunkten. Man får en given starttid som ska hållas, sedan ska man vara på SP i rätt tid!

Bild
Startpunkt och de första brytpunkterna.

Bild
Resten av brytpunkterna och slutpunkten.

Själv flög jag glad i hågen ut till SP men märkte på vägen att jag skulle bli sen och drog på. Då jag närmade mig TP1 märkte jag att tiden var helt uppåt väggarna. Nu blev goda råd dyra. vad hade hänt? Jo, jag hade siktat in mig på SP vid 12:35 och inte 12:40! Detta skulle såklart stå mig väldans dyrt vid tidskontrollerna eftersom varje sekund kostar 3 straffpunkter! Nu gällde det att minimera skadan så det fick bli både två och tre stag klaff och vinglande med 60 kt den kommande halvtimmen...:cry: Trist, men jag tycks ialla fall ha varit hyfsat rätt på tracken den mesta tiden, om än med felsynkad tid... Alltid en tröst. Hur Håkan och Åse upplevde banan vet de bäst själva, men resultatet talade sitt tydliga språk. Bägge har lyckats riktigt bra. :D

Bild
Håkan har som synes lyckats plocka massor av mål på vägen. Åse har lyckats väldigt fint. Själv hade jag nog jobb med att ta mig runt och har hamnat på en tämligen välförtjänt näst sista plats...:cry: Håkan, den stackaren, får lita till sig själv om det ska bli medalj! Laget lär vara chanslöst...

Bild
Spaningsmålen såg ut såhär. Inte det lättaste att hitta under flygning!

Imorgon väntar landningstävlingen. Eftersom jag räknar detta som mitt sämsta "ämne" så lär det inte bli något klättrande i resultatlistan för min del. Å andra sidan kan jag inte falla så långt heller...;-) Både Håkan och Åse kan dock ha en bra chans till goda placeringar. Håll tummarna för dem och kom och heja på dem om du har tid eller lust!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Grattis till en stor nybörjare

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Inte dåligt av Anders att debutera i "eliten" och göra så bra ifrån sig! :wink:

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Så har vi en "vinnare" i klubben

SM i precisionsflygning avslutades på lördagen med landningstävlingen.
Resultaten räknades samman och slutligen så blev det så här:
Bild
Lars-Inge Karlsson blev svensk mästare och kunde höja segerbägaren!
Bild
I lagtävlingen så vann han tillsammans med Åse Kristoffersson som flög "våran" VLZ. Vi känner oss givitvis delaktiga i detta. :wink:
Bild

Men även Söderslätts flygklubb fick en "vinnare", nämligen Anders Sällström som kammade hem debutantpokalen, förvisso var han ända debutanten, men prestationen var likväl hedersam. Anders fick sitt UL-cert i juli och har sedan legat i (läs: farit i luften) innan SMet och tränat. Så stort grattis till Anders!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Länk till Ystads Allehanda

Skriv svar