Nytt flygplan

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kolla själv på ljungbyheds SE-VII. Jag tycker det ser fräscht ut.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 186
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

kompass

Inlägg av viggo »

NIcke kolla http://www.ksak.se/klubbar/HassleholmsFK/Zephyr.htm
så ser du hur en kompass ser ut!
visst kan vi avså från hjulkåpor och färg. Men personligen tycker jag att aluminiument skall vara BLANKpolerad och sedan lackad som de gamla DC3.

Nicke
Inlägg: 13
Blev medlem: tor aug 10, 2006 11:14 pm

Re: kompass

Inlägg av Nicke »

viggo skrev:NIcke kolla http://www.ksak.se/klubbar/HassleholmsFK/Zephyr.htm
så ser du hur en kompass ser ut!
visst kan vi avså från hjulkåpor och färg. Men personligen tycker jag att aluminiument skall vara BLANKpolerad och sedan lackad som de gamla DC3.
Jo jag kollade...

Den ser varken dyr eller tung ut... :shock:.

Det jag menade var att det måste väl finnas något mellanting från den kompassen vi har nu, som är hyfsat missvisande.
Inget flygplan är för litet

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Hej på er!

Hur går det med planeringen av det/de ny flygplanet/en?


Vilket surt väder det är...jag vill flyga!!! :cry:

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Johan skrev:Hej på er!

Hur går det med planeringen av det/de ny flygplanet/en?


Vilket surt väder det är...jag vill flyga!!! :cry:
Precis haft möte och bestämt instrumentering och så vidare. Vi får in ett horisontgyro men tyvärr ingen EFIS i det här planet. Får vänta tills nästa. Bättre kompass utlovas också. Slutgiltig beställning läggs väl innan jul.

Blir ett omålat plan, typ det ljungbyhed har. Jag tror vi enades om blåa vingspetsar. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

EFIS kontr Horisontgyro

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag var i Hässleholm och flög in mig på Zephyr 2000C med EFIS. En positiv överaskning. I EFIS finns en artificiell horisont och även det var en positiv överaskning. Jag har inte jämfört vikten men EFISen ersätter flera instrument och för vår flygning så är den artificiella horisonten tillräcklig. Den är inget I instrument men vi får ändå bara flyga VFR och som stöd i en sämre vädersituation är den artificiella helt ok.

Jag hade hoppats att vi skulle få en fin helg vädermässigt så jag kunde låna ner Zephyren från ESFA så fler kunde prov på ev flyga in sig. Jag kommer att skicka ut ett allmänt meddelande om möjlighet till detta finns vädermässigt. Kan även bli en vardag.

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EFIS kontr Horisontgyro

Inlägg av Henrik »

Håkan Sjöberg skrev:Jag var i Hässleholm och flög in mig på Zephyr 2000C med EFIS. En positiv överaskning. I EFIS finns en artificiell horisont och även det var en positiv överaskning. Jag har inte jämfört vikten men EFISen ersätter flera instrument och för vår flygning så är den artificiella horisonten tillräcklig. Den är inget I instrument men vi får ändå bara flyga VFR och som stöd i en sämre vädersituation är den artificiella helt ok.

Jag hade hoppats att vi skulle få en fin helg vädermässigt så jag kunde låna ner Zephyren från ESFA så fler kunde prov på ev flyga in sig. Jag kommer att skicka ut ett allmänt meddelande om möjlighet till detta finns vädermässigt. Kan även bli en vardag.
Det ser vi fram emot. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Sitter i England och man borjar ana en kommande var. Vilket ocksa leder till att flygnervern borjar rora pa sig :D

Da undrar man samtidigt lite om det nya planet. Att det blev en omalad Eurostar ar jag med pa, men vad blev det for utrustning i den slutliga bestallningen?

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Standard. Som i de andra. Som det ser ut nu.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Tänkte det var dags att bumpa upp tråden igen.

VIRre har snart gått 800h och vid 1200h (senast) är det enligt kloka hjärnor i klubben dags att börja fundera på att sälja kärran. Såklart måste den då ersättas med något, och frågan är ju då med vad.

En Dynamic eller Zephyr (där Zephyren vinner eftersom den är 300000kr billigare än dynamicen) hade väl varit trevligt? Ett lite kvickare, smidigare, sötare reseflygplan hade väl varit fint?

Frågan är ju då när ett inköp ska börja planeras? När ska beslut tas? Det är redan nu dags att börja drömma, så mycket är klart. :)

Såhär fint kan det ju se ut i en dynamic t.ex:
Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Mumma, ett plan med en sådan cockpit hade väl ingen klagat på...

Nackdelen med Dynamicen är väl just priset som du nämnde Henrik.
Ett "riktigt" reseplan hade varit roligt. Sen hade det varit kul att flyga lite annat än Eurostar också...

Dock är väl en förutsättning att det ska flygas lite mer också...

Men visst jag håller med dig. Även om inköp inte är aktuellt för stunden och inte nästa år så bör det finnas med i en säg 3-årsplan. Arbetet bör pågå kontinuerligt, för att vid ett köp ha lättare att jämföra modeller och se för- och nackdelar...
Finns det inte en arbetsgrupp för flygplansköp? 8)

En bild från Hässleholms Zephyr. Stilig den med...
Bild
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Hans_P
Inlägg: 111
Blev medlem: tis aug 21, 2007 10:21 am
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

...på bilden ovan saknas GPSen som är monterad i panelen till vänster om EFISen, och som dessutom kommunicerar direkt med EFISen så att man i delad skärm får upp ett kursgyro med info. Det fungerar, och det fungerar väldigt bra! :)

/hans
Yikes!

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hans_P skrev:...på bilden ovan saknas GPSen som är monterad i panelen till vänster om EFISen, och som dessutom kommunicerar direkt med EFISen så att man i delad skärm får upp ett kursgyro med info. Det fungerar, och det fungerar väldigt bra! :)
Har för mig ni har samma GPS som sitter i SE-VPS (på bild ovan). Har jag rätt för mig? :)
Henrik Persson

Hans_P
Inlägg: 111
Blev medlem: tis aug 21, 2007 10:21 am
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Henrik skrev:Har för mig ni har samma GPS som sitter i SE-VPS (på bild ovan). Har jag rätt för mig? :)
Hmm, öh, nej, det kan man nog inte säga... Vi har en Garmin GPS III Pilot, inmonterad stående. Men visst, det är inte lika 'flashigt', dock billigare och fullt tillräckligt. :wink:

Bild

/hans
Yikes!

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hans_P skrev:
Henrik skrev:Har för mig ni har samma GPS som sitter i SE-VPS (på bild ovan). Har jag rätt för mig? :)
Hmm, öh, nej, det kan man nog inte säga... Vi har en Garmin GPS III Pilot, inmonterad stående. Men visst, det är inte lika 'flashigt', dock billigare och fullt tillräckligt. :wink:

Bild
..då hade man ju fel för sig. Nåja. Fräcka funktioner i den där dynonen i alla fall.
Henrik Persson

Skriv svar