Från UL-B till UL-A

Allt om UL-A

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jun 08, 2006 12:22 pm
Ort: Malmö - Reslöv - Linköping
Kontakt:

Från UL-B till UL-A

Inlägg av Pierre »

Kul att detta börjar hoppa igång!

Som jag har uppfattat det är det en inte allt för avancerad sak att komplettera med UL-A behörighet när man väl har UL-B.

Jag tycker det vore intressant att få den officiella versionen av vad som krävs.
- Är det någon byråkrati inblandat i att uttöka med UL-A eller räcker mina nuvarande medicals, avgifter etc.
- Vad kan man förutsätta att UL-A kärran kommer gå lös på per timme? Kommer denna kunna användas för EK? Kan man hyra denna när man väl har UL-A cert eller är tanken att man ska investera i egen maskin?

Övrigt??

Jörgen J
Inlägg: 12
Blev medlem: mån okt 22, 2007 9:30 am
Ort: Trelleborg

Inlägg av Jörgen J »

Såg i styrelseprotokollet att Tomas Danielssons trike kommer att hyras ut via boka plan. Hur är det tänkt, är det detta är varaktig lösning eller är det bara under tiden som det pågår försök med UL A? Vad händer när kursen är slut?
Finns det planer för att köpa in en egen trike till klubben? Jag förstår att det givetvis beror på hur många som flyger och vilken beläggnings grad den får. Men man kan inte heller erbjuda något som man inte har. För jag tror att UL A kommer att öka när det kommer att synas mer kring Söderslätt!

Jag har en kollega från friflyget (hängglidning) som skolar till UL A i Eslöv och han byter gärna klubb till ESTT om en trike inskaffas.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Inköp Trike

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Betr inköp av Trike så föreslår jag att man gör en framställan till styrelsen.

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

B-A

Inlägg av Tomas D »

Hej på er alla.
De som har ett ultralätt eller PPL certifikar har rätt att flyga ultralätta flygplan.

Man ska behärska den kategori man flyger.
Med kategori menas roderstyrd eller tyngdpunktsstyrd.

För dig som flyger roderstyrd innebär detta att du behöver träna på att behärska tekniken att styra "tvärt emot" (tyngdpunkts styrd)
Det tar lite olika lång tid att lära sig detta. Min erfarenhet är allt från 5 - 15 timmar.

Värre än så är det inte :-)

Vänligen Tomas Danielsson

Användarvisningsbild
Pierre
Administratör
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jun 08, 2006 12:22 pm
Ort: Malmö - Reslöv - Linköping
Kontakt:

Inlägg av Pierre »

Tack för svaren,

- Ungefärlig timkostnad på trike?
- Kommer det finnas någon trike att hyra på klubben för certinnehavare?
- Kommer möjlighet finnas att flyga EK med hyrd trike ? (har hört varianter där man ska ha egen kärra för ek.)

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Jag och Willy Hansson äger SE-YPZ en Cosmos trike. Den står nu i samma hangar som Peter och Bo-Lennart, Den har en gul trekantig tank.
Den ska flyttas till Första hangaren när Bo-Lennarts nya maskin kommer.

Våra ambitioner är att få till ett avtal med klubben där alla ska kunna flyga den maskinen. Vi startar med att ha den tillhands för de som vill skola på den. Både DK och EK skolning. (Detta avtal är klart och påskrivet av båda parter).

Som du vet så har vi en försöksperiod nu med några elever för att se att ul-A verksamheten blir som vi tänkt oss. (Mest är det väl buller som vi är rädda för.)

Om denna testperiod faller väl ut så är ju nästa läge att ge de elever som utbildar sig en möjlighet att utöva sin flygsport i klubben.

Klubben ser positift på att införskaffa en trike då man kan ekonomiskt försvara investeringen. (Där är vi ju inte riktigt ännu)

Som en lösning i mellanperioden till att klubben äger en egen trike , kan troligen vår maskin hyras av de medlemmar i klubben som har UL-A cert. (Vi får göra ett avtal mellan oss som ägare och klubben)

Det pris som gäller hyra av maskinen är 650 sek / timme. Därtill ska under utbildningen läggas de 60 sek som klubben har som sk. skolavgift.

Vänligen Tomas Danielsson

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Trikeflygning i klubben.

Inlägg av Tomas D »

Jag och min kollega Willy har beslutat att hyra ut maskinen till alla medlemmar i klubben .

Så nu finns det en trike att boka på bokaplan för alla.
Är du intresserad att flyga in dig på triken så skicka ett mail till mig.

td@flygavinge.se

Skriv svar