Klubbdagbok Juni 2021
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Björn Härstedt
- Inlägg: 52
- Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am
Klubbdagbok Juni 2021
Sommarmånaderna är här
Re: Klubbdagbok Juni 2021
Härligt med glada tillrop i klubbstugan från stugvärdar! Och vilken tillgång det är med dessa rutinerade professionella flygare som samtidigt kan coacha oss betydligt nyare i gamet!
Sommar och sol men lite skuttigt och toppnotering om 17kn rakt i sidan vid fältet idag.
Sommar och sol men lite skuttigt och toppnotering om 17kn rakt i sidan vid fältet idag.
- Bilagor
-
- 218559CC-2F47-4FA1-B329-8B2C9A9AA4EF.jpeg (2.06 MiB) Visad 4118 gånger
SEVSG sommarbilder
Michael Foulting är en trevlig prick.
Blev lite regnstänk igår på eftermiddan, men annars en närmast perfekt flygdag. Mötte Kolbjörn och Kenneth där nere.
Blev lite regnstänk igår på eftermiddan, men annars en närmast perfekt flygdag. Mötte Kolbjörn och Kenneth där nere.
Sightseeing med VPL 9 juni 2021
Östra Grevie och Hököpinge från 600 ft. Vi testade först Näset, men det är ingen bra PAX-tur med lågt stående sol som bländar. 1935-2025 lokal tid. Att ligga på 600 ft eller lägre över slätten söder om Malmö ner mot ESTT är fint. VPL gör ändå 100 kt på lite drygt 4000 rpm så blir rätt behagligt.
Sista landningen igår med VPL kl 2215
Blåste rak vänster sidvind som säkert slog över till medvind vissa gånger. Ligger här på 49-50 kt IAS kort final med klaff 2 och får fint kontrollerat sjunk med högt nosläge. Ändå sättning nära halva banan, och detta var kanske den kortaste under passet där allting föll på plats. Två landningsförsök med klaff 1 och +60 kt över tröskeln flöt över 600 m så det var bara att gå om.
Klaff 1 ger extremt lite motstånd, men man slipper ändå den extra höga nosen som vid nollklafflandning. Klaff 2 känns bäst på Dynamicen, rätt bra motstånd, men ingen direkt nossänkning.
Synd man inte kan läsa GS, men beror nog på att jag lät kudden ligga kvar i sätet.
52 L bränsle vid start, visade felaktigt 10 L mer under climbout.
Sidvinden kändes inte nere vid banan, men runt 500-600 ft på basen läste jag 20 kt skillnad på GS/IAS. Märkte en tendens att vilja göra den här sättningen på vindhjulet "tydlig" på vissa landningar. Kan bli så mycket att man börjar driva mot vinden. Bättre att känna av först innan man korrigerar.
Klaff 1 ger extremt lite motstånd, men man slipper ändå den extra höga nosen som vid nollklafflandning. Klaff 2 känns bäst på Dynamicen, rätt bra motstånd, men ingen direkt nossänkning.
Synd man inte kan läsa GS, men beror nog på att jag lät kudden ligga kvar i sätet.
52 L bränsle vid start, visade felaktigt 10 L mer under climbout.
Sidvinden kändes inte nere vid banan, men runt 500-600 ft på basen läste jag 20 kt skillnad på GS/IAS. Märkte en tendens att vilja göra den här sättningen på vindhjulet "tydlig" på vissa landningar. Kan bli så mycket att man börjar driva mot vinden. Bättre att känna av först innan man korrigerar.
Re: Klubbdagbok Juni 2021
Årets andra Skogsbrandspaning utförd idag med FFK för Länstyrelsen Skåne. Ingen brand att rapportera. Puh! Mycket skuttigt i luften så ingen skön tur dock trevligt sällskap. SOS Alarm nöjda och tackade för vår insats.
- Bilagor
-
- 09548F58-D98D-4E52-B815-30D7A3C320A0.jpeg (356.65 KiB) Visad 4004 gånger
Fin sommarkväll
2 tim 20 min i luften utan mellanlandning? Låter karaktärsdanande. Kul med bildmontage och särskilt kartan. Stack ner där ikväll och mötte gyrokoptern och Rolf som varit på ESMH samt Bo. VSG lät som en viskning jämfört med gyron när de korsade fältet, och det diskuterades eventuell försäljning till England.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Klubbdagbok Juni 2021
Ja, det var en fin tur till sillen, bara lite skumpigt på vägen upp.
Re: Klubbdagbok Juni 2021
Med Höganäs ska man alltid själv kolla vindstruten med överflygning av fältet. Har fått både medvindskomposant och maximal sidvind som förslag från radion. De tenderar ange bana 32 som standard oavsett vind.
Hade 17 kt i höger sida som max bana 03 igår vid starten, men knappt märkbart i VPL, förutom att man måste krabba rätt mycket för att hålla banförlängningen när man kommit upp några meter.
Andra tillfället jag landade på Kågeröd/Simmelsberga/ESMJ. Under skolningen var det från andra hållet. Banan är extremt lätt att hitta denna årstid och som fälten ser ut nu, särskilt runt 2000 ft. Fick tyvärr inte på kameran förrän jag låg på medvinden. Synd, mycket snygg vy annars.
Första landningen på ESMK´s tvärbana. En taxiväg av asfalt korsar den på mitten och man vill helst ha stopp på kärran innan den för att slippa guppet. Tydligen får man inte längre taxa upp på huvudbanan utan måste ta taxivägen norrut som leder förbi Fallskärmsklubben.
Roteflygning med SEVIK på final bana 22 ESFA. De gör inte Eurostararna lika snygga längre. 100 hk och totalt fri sikt utan mittskena.
Hade 17 kt i höger sida som max bana 03 igår vid starten, men knappt märkbart i VPL, förutom att man måste krabba rätt mycket för att hålla banförlängningen när man kommit upp några meter.
Andra tillfället jag landade på Kågeröd/Simmelsberga/ESMJ. Under skolningen var det från andra hållet. Banan är extremt lätt att hitta denna årstid och som fälten ser ut nu, särskilt runt 2000 ft. Fick tyvärr inte på kameran förrän jag låg på medvinden. Synd, mycket snygg vy annars.
Första landningen på ESMK´s tvärbana. En taxiväg av asfalt korsar den på mitten och man vill helst ha stopp på kärran innan den för att slippa guppet. Tydligen får man inte längre taxa upp på huvudbanan utan måste ta taxivägen norrut som leder förbi Fallskärmsklubben.
Roteflygning med SEVIK på final bana 22 ESFA. De gör inte Eurostararna lika snygga längre. 100 hk och totalt fri sikt utan mittskena.
Filmer från Simmelsberga och roteflygning
Egna filmer från i torsdags
ESTT-Fridhem-ESMJ-ESMK Dynamic WT9
Formation flying from ESMK to ESFA
Bonus track från Simmelsberga ca 10 år sen
Träplanet Miles M.65 Gemini (ombordmaterial)
"Norrhyttan
Gunnar Esbjörnsson på Simmelsberga gård gjorde sig känd som "Flygande
bonden" och köpte sin Miles M.65 Gemini år 1950. Då var sonen Björn
elva år. Idag är Björn 72 år och flyger vidare i sin fars maskin från
samma hangar på Simmelsberga. Flygplanet från 1947 är helt byggt i
trä, har två motorer och infällbara landställ."
Den här dungen med husen man ser i slutet av tvärbanan från 11-tröskeln rundade Daniel Ryfa i sin lilamålade Pitts S1 nu i torsdags. De inledde med att komma i formation västerifrån, han och Lars Thorsén i sin vita S1, och sen bröt Ryfa med en gunga och en mindre show. Geminin stod på display med sedvanliga veteranbilar, annars var där bara någon Cub och MFI förutom de vanliga GA-kärrorna (rätt många). Sju hoppare från Kristianstads de Havilland Beaver damp också ner, som också landade där. Elias skjutsade hoppledaren. Fallskärmsklubben har en intressant hangar/bas där detta stora plan precis passar in.
ESTT-Fridhem-ESMJ-ESMK Dynamic WT9
Formation flying from ESMK to ESFA
Bonus track från Simmelsberga ca 10 år sen
Träplanet Miles M.65 Gemini (ombordmaterial)
"Norrhyttan
Gunnar Esbjörnsson på Simmelsberga gård gjorde sig känd som "Flygande
bonden" och köpte sin Miles M.65 Gemini år 1950. Då var sonen Björn
elva år. Idag är Björn 72 år och flyger vidare i sin fars maskin från
samma hangar på Simmelsberga. Flygplanet från 1947 är helt byggt i
trä, har två motorer och infällbara landställ."
Den här dungen med husen man ser i slutet av tvärbanan från 11-tröskeln rundade Daniel Ryfa i sin lilamålade Pitts S1 nu i torsdags. De inledde med att komma i formation västerifrån, han och Lars Thorsén i sin vita S1, och sen bröt Ryfa med en gunga och en mindre show. Geminin stod på display med sedvanliga veteranbilar, annars var där bara någon Cub och MFI förutom de vanliga GA-kärrorna (rätt många). Sju hoppare från Kristianstads de Havilland Beaver damp också ner, som också landade där. Elias skjutsade hoppledaren. Fallskärmsklubben har en intressant hangar/bas där detta stora plan precis passar in.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: lör sep 25, 2021 7:33 pm
- Certifikat innehav: UL-B
Re: Klubbdagbok Juni 2021
Hej. Mycket intressant. Jag skulle vilja veta mer om dina äventyr. Men jag tycker att du borde utöka din blogg, ta hjälp av tjänsten https://writingmetier.com/compare-and-c ... g-service/. De kan hjälpa dig mycket med att skriva din blogg. Det kommer att bli bra, fler människor kommer att vilja läsa dig.