Klubbdagbok Juni 2020
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Björn Härstedt
- Inlägg: 52
- Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am
Klubbdagbok Juni 2020
Flygandet tog fart ordentligt i Maj månad. Nästan 2000 liter bensin har vi flugit upp.
1:e juni ett par studsar på Sturup med VPL
Försökte få med ATC, men inget verkar ha fastnat från Live-ATC.net. Där är mp3:or att ladda ner, även när Björn studsade dagen efter, men inte ett ljud på någon av dessa. Åtminstone inte utifrån en visuell titt på ljudfilerna i redigeringsprogram efter "aktivitet".
Flygledaren bad att få "återkomma" när jag ropade upp norr om Trelleborg. Kanske var hon inne i ett viktigt schackparti?
Är det någon som vet hur VPL´s huv blivit så repig som den är? All filmning i motljus ser otroligt "skitigt" ut vilket är synd här inför bana 35. Ändå har jag här skruvat ner White Balance till 4000 och det kontrar ju en lågt stående stark sol rätt fint i en del andra vinklar.
Filmade även checklistan för VPL och ett landningsvarv med 10-12 kt medvind på basen för bana 21. Är från 31:e maj, tror de körde lite skolning med VSG i samma förhållanden.
Flygledaren bad att få "återkomma" när jag ropade upp norr om Trelleborg. Kanske var hon inne i ett viktigt schackparti?
Är det någon som vet hur VPL´s huv blivit så repig som den är? All filmning i motljus ser otroligt "skitigt" ut vilket är synd här inför bana 35. Ändå har jag här skruvat ner White Balance till 4000 och det kontrar ju en lågt stående stark sol rätt fint i en del andra vinklar.
Filmade även checklistan för VPL och ett landningsvarv med 10-12 kt medvind på basen för bana 21. Är från 31:e maj, tror de körde lite skolning med VSG i samma förhållanden.
Re: Klubbdagbok Juni 2020
Först ut idag. 13 grader på termometern. Brr. Blev ett varv runt kontrollzonen med VSG. Lite skuttigt på bortre långsidan men annars fint. Vid landning 21 såg jag räddningshelikoptern i banans förlängning över vattnet så jag kallade upp dem på vår fq för att kolla deras avsikt. De var på väg hem till Kristianstad. Hade jag studsat eller avbrutet min bedömningslandning istället så hade jag fått se dem på lite närmre håll. De hade säkert bra koll på mig, men t ex Polisen har jag hört ropa upp när de är i närheten av fältet och det tycker jag känns tryggt. Jag flyttar dock gärna på mig för våra räddande hjältar alldeles oavsett.
Niclas körde runt med gräsklipparen och tror även Håkan och Henrik körde rundor (fast på Sturup). Även fler kom i luften denna dag!
Niclas körde runt med gräsklipparen och tror även Håkan och Henrik körde rundor (fast på Sturup). Även fler kom i luften denna dag!
Re: Klubbdagbok Juni 2020
Rundflyg med ICM igår den 8:e upp mot Landskrona och Södra Sandby med en 85 åring m familj. Mötte upp Håkan som traskade runt på banan och satte upp 200 skyltar. 3 pax och 100 liter soppa är tungt. Till skillnad mot UL lättade vi med 200 meter kvar av banan. Ungefär samma stigprestanda som Dreamlinern på en motor. Lugnt i lufthavet så länge man inte kom längre inåt land där termiken dominerade. Paxen i högersits fick prova flyga lite så klart. Han hade för många år sedan tagit 8 lektioner på Eslöv.
- Bilagor
-
- 636b0c7e-e3fd-47fe-947f-009f70dd1c30.jpg (256.78 KiB) Visad 4312 gånger
-
- 23a56df3-6b74-4b3c-949d-8042d4308663.jpg (176.58 KiB) Visad 4314 gånger
Måndag-tisdag 8-9 juni
På måndagen flög Bo med VSG till Kalmar tur o retur. Efter sitt eget VPL-pass på kvällen åkte Henrik Johansson med mig och flög ett par varv från höger samt så gjorde vi kanske ett trettiotal gungor och lazy eights.
Patrik Rostedt drog till Jönköping på tisdagen med VPL och föreslog jag skulle "damma av FK14". Var bokstavligt en hel del damm och fågelskit vilket med daglig och lite snack tog mig ca 1 timme att bli klar med före flygning. Flera hinkar behövdes för att skölja av efter borstandet. Risken att springa på pitotröret är extremt stor även när man är själv så ska sätta ut skyddet med betongklump nästa gång planet ska tvättas. Precis när jag var klar landade Per Almlund med Magnus Berggren som PAX i VSG efter besök på Höganäs fly-in. De trodde naturligtvis jag var färdigflugen.
Dokumenterade även checklistan och ett par landningar på 03 med sedvanliga klaff 2. Första hade 95 km/h över tröskeln och fick sättningen ungefär vid första konparet räknat från trekonerna. Andra samma steg men 90 km/h över tröskeln och sättning väl före första konparet. Intressant skillnad. 03 är lite svårare att landa kort på pga staketet men jag brukar kräva av mig själv att få sättning åtminstone mellan första och andra konparet.
Blev rätt snygg vy av havet som ser lugnt ut trots en viss sidvind. Har ofta flugit 03-varvet med en bas precis vid strandkanten mest för det är kul att kurva in till finalen, men det är ju även bra för att det medger glidflykt till land så ska nog sikta på den typen av varv i fortsättningen. Trike-Lennart var även där och fick sin första lektion av Roman Tadic. Peter Lohmeier var också där men flög inte.
Tog ett par stillbilder med min GoPro före flygningen. Ser dock senare ut än i verkligheten. 100-timmars och kontrollflygning gjordes den 25 maj.
Patrik Rostedt drog till Jönköping på tisdagen med VPL och föreslog jag skulle "damma av FK14". Var bokstavligt en hel del damm och fågelskit vilket med daglig och lite snack tog mig ca 1 timme att bli klar med före flygning. Flera hinkar behövdes för att skölja av efter borstandet. Risken att springa på pitotröret är extremt stor även när man är själv så ska sätta ut skyddet med betongklump nästa gång planet ska tvättas. Precis när jag var klar landade Per Almlund med Magnus Berggren som PAX i VSG efter besök på Höganäs fly-in. De trodde naturligtvis jag var färdigflugen.
Dokumenterade även checklistan och ett par landningar på 03 med sedvanliga klaff 2. Första hade 95 km/h över tröskeln och fick sättningen ungefär vid första konparet räknat från trekonerna. Andra samma steg men 90 km/h över tröskeln och sättning väl före första konparet. Intressant skillnad. 03 är lite svårare att landa kort på pga staketet men jag brukar kräva av mig själv att få sättning åtminstone mellan första och andra konparet.
Blev rätt snygg vy av havet som ser lugnt ut trots en viss sidvind. Har ofta flugit 03-varvet med en bas precis vid strandkanten mest för det är kul att kurva in till finalen, men det är ju även bra för att det medger glidflykt till land så ska nog sikta på den typen av varv i fortsättningen. Trike-Lennart var även där och fick sin första lektion av Roman Tadic. Peter Lohmeier var också där men flög inte.
Tog ett par stillbilder med min GoPro före flygningen. Ser dock senare ut än i verkligheten. 100-timmars och kontrollflygning gjordes den 25 maj.
VSG 15 juni
Rolf Spångberg håller på att skapa konstverk med VSG
Live på FR24 nu
Live på FR24 nu
Re: Klubbdagbok Juni 2020
Under tisdagen gjorde vi två debut som brandflygsbesättning! Victor som PIC och jag som spanare. Hittade ingen brand men väl fyra JAS39 Gripen (som ju ibland har eld i baken).
Hursomhelst. Efter 2,5 timmar i en varm ICM hade vi klarat av slinga M1 på uppdrag av Länsstyrelsen genom FFK och upprättat samband med SOS Alarm. Känns som vi gjorde nytta idag.
Hursomhelst. Efter 2,5 timmar i en varm ICM hade vi klarat av slinga M1 på uppdrag av Länsstyrelsen genom FFK och upprättat samband med SOS Alarm. Känns som vi gjorde nytta idag.
Re: VSG 15 juni
Ja, jag tyckte det var dags att träna på att ligga kvar i sväng. Det gick väl hyfsat, men inte att samtidigt inte förflytta sig. Ser ut som jag åkt i sick-sack ibland...
Rolf
Rote och fallskärmshoppning (18:e & 22:e juni)
Blev lite roteflygning i torsdags den 18 juni
Idag måndag 22 juni kom fallskärmshoppargänget. Fem hoppade från Kristianstads tigermålade Cessna 206. Sista biten dök de ner i hög fart (skulle gissa på runt 80 km/h) och flöt ut nära marken där de tappade fart snabbt. Hoppledaren som hade åkt med Elias i VUZ med start från Sturup bana 29 (hopparna hade landat framför platta väst) lade ut ett gröngult-lysande T som märke på hangarstråket och alla landade inom någon meter. En direkt på märket. Stod bara och njöt utan att tänka på kamera där, men ledaren filmade alltihop. VUZ drog 1120 så det var väl 30-40 min tidigare de damp ner.Tips för tur Skåne runt
Nedan fallskärmshopparnas dagsverke. De missade Skånes-Fagerhult (ESMF där Lennart var igår med VPL) och Ängelholm (ESTA). Dåligt.
Däremot ESMJ Kågeröd-Simmelsberga. Här är en lämplig karta för den som vill flyga dit.
Däremot ESMJ Kågeröd-Simmelsberga. Här är en lämplig karta för den som vill flyga dit.
torsdag 23 juni
Jag och Elias Björk flög VSG i varvet på bana 03.
Är säkert bättre att ha den lite brantare glidbanan över vattnet. Jag drar mig en aning mer in på motor på min första.
Allra bäst vore att lägga basen så nära kustlinjen som på landning 4 så man alltid kan glidflyga in till land. Är ju också mer än en som tycker "bedömningsstilen" är lättare än den vanliga.
Är säkert bättre att ha den lite brantare glidbanan över vattnet. Jag drar mig en aning mer in på motor på min första.
Allra bäst vore att lägga basen så nära kustlinjen som på landning 4 så man alltid kan glidflyga in till land. Är ju också mer än en som tycker "bedömningsstilen" är lättare än den vanliga.
Re: Klubbdagbok Juni 2020
Sent omsider månadens bild från Flying Legends. P-36 Hawk är inget plan jag kände till. Det har små söta Musse Pigg-liknande öron för kulsprutorna i nosen så det är säkert inte speciellt farligt. Mer av en ärtbössa som kittlar en lite ifall man skulle bli träffad.
Mycket möjligt att förlagan är ett bi-plan där de tagit bort övre vingen och kanske adderat stängd huv och infällbara ställ. Hawker Hurricane kom tex till på det sättet från Hawker Fury (ett mycket snyggt plan för övrigt).
Mycket möjligt att förlagan är ett bi-plan där de tagit bort övre vingen och kanske adderat stängd huv och infällbara ställ. Hawker Hurricane kom tex till på det sättet från Hawker Fury (ett mycket snyggt plan för övrigt).