Klubbdagbok Maj 2020

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av Björn Härstedt »

Ny kärra i hangaren på ESTT
Bilagor
20200509_122546.jpg
20200509_122546.jpg (1.04 MiB) Visad 4427 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

YAK-3

Inlägg av FredrikH »

Rysk "Spitfire" för majdagboken
20200506_231916 CUT.jpg
20200506_231916 CUT.jpg (1.52 MiB) Visad 4414 gånger
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Kväll 11 maj med sidvind

Inlägg av FredrikH »

Testade sidvinden ikväll med VPL. Ca 300/14-19 kt vid start 2035.

Verkade ha mojnat till 10 kt som minsta sen precis efter landning 2105.

60 kt över tröskeln med klaff 1. Inget utmanande, men man måste ändå skärpa sig för att få bra sättningar. Särskilt VPL studsar/lättar upp som en kork vid pådrag från TGL vilket inte känns särskilt snyggt. Testade trycka in gasen en tredjedel idag och förväntade mig lite mer normalklassad rullning på banan, men nej uppe direkt ändå. På nästa testade jag endast skruva lite, en kvarts till ett halvt varv bara, kärran lättar ändå! Otroligt. Man får ha en 100 kg PAX och full tank för att få roliga starter med WT9.

Hade vid fullstoppen två strandskator på banan som vägrade flytta sig någon meter vid sidan om hjulen, två rådjur stod vid bankanten och tittade aktivt strax efter och hoppade iväg först när jag passerade. Samtidigt en fälthare som sprang längs östra bankanten.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Film från måndagskvällen

Inlägg av FredrikH »

Med den typen av sidvind ska man egentligen svänga till medvindslinjen direkt efter climbout. Ett av Håkans "tricks" för landningsvarvet. Ett annat: om det är mycket vind rakt i banan kan man stiga till tv-höjd direkt för att få tvärlinjen på rätt ställe. Tvärlinjen heter lustigt nog "crosswind" på engelska. Med motsatt sidvind får man vara extra noga med att medvindslinjen får rakt motsatt kurs jfr med den bana man tänker landa på så man inte genar och förkortar sin bas.

En annan sak jag tänkt på från filmerna är att branta svängar kräver att man skärper sig med bakåttrycket för att få en jämn och snygg svänghastighet. Lätt att missa detta och få små fula pauser i dem. 2G ser inte mycket ut på film. Tycker även det är möjligt att hålla höjden med 60 graders lutning i WT9 utan att dra 2G om farten inte är för låg. Man kanske kommer till den teoretiska gränsen efter 2-3 varv dock - får testa. På samma sätt kan man hålla höjden med 30 graders lutning utan något bakåttryck alls. Jag vet inte hur länge men det känns som oändligt. Provade idag runt 70 kt.

Horisontgyrot stämmer inte vid starten i filmen här, något jag inte lagt märke till förr. Sättningspunkt mellan första och andra enkelkonen ser jag som ok på bana 03. Med 50 kt finalfart kan man sätta VPL före första enkelkonen även i vindstilla. :)


Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Film från navv onsdag em & Norwegian fly-in

Inlägg av FredrikH »

ESML-ESME-ESTT


I onsdags hängde jag på Håkans och Oskars generalrepetition för EK-navven. Flög ej rote, men följde dem på deras vänsterflank med VPL fram till Malmö där de envisades med att ligga kvar på 1200 ft. Jag steg till 1800 ft och bytte samtidigt flank för att kunna ha kvar uppsikten men hittade dem aldrig igen trots positionsrapporter och vingtippningar från min sida. De måste hamnat en bit framför mig och sen låg jag troligen uppe i solen snett höger bakåt och uppåt sett från VSG.

FIck visuell kontakt igen på medvinden på ESML. De låg max en nm framför mig. De studsade bara en gång innan vidare färd till Eslöv men jag gjorde fullstopp på min andra landning. Träffade deras flyglärare Gösta som landade efter mig i egen Sigurd Gustav, en gul Rallye. Verkar mycket sympatisk.

Annars kan man säga att där var jobbig termik både på Landskronas och Eslövs bana 30. Vi har ju aldrig det direkt över banan, däremot över vissa fält inför bana 21, men det blir inte samma sak. Enda sättet att kontra termiken om man inte vill ha fula trepunktare är att ta ner farten (eller flyga VPL fulltankad och med en 100 kg PAX) till max 50 kt över tröskeln, men det var samtidigt turbulent så det var frestande att tvärtom höja lite. Testade grässtråket på Eslöv parallellt med 30 för första gången. Termiken var mindre där, men uteblev inte helt. Känns som det man ska välja ifall man ska till klubbstugan, men om man bör parkera på gräset vet jag inte.

Mårten ordnade sen värsta fly-in´et med närmare tio olika plan från klubbarna bla Höganäs och Landskrona. Även en gammal F5-Safir. Samtliga bör ha varit Norwegian-kollegor. Två av dem provsatte VPL och verkade intresserade av UL-flygning.

GoPro tar rätt bra stillbilder
GOPR1754.JPG
GOPR1754.JPG (1.27 MiB) Visad 4320 gånger
GOPR1755.JPG
GOPR1755.JPG (1.31 MiB) Visad 4320 gånger
GOPR1756.JPG
GOPR1756.JPG (1.29 MiB) Visad 4320 gånger
GOPR1760.JPG
GOPR1760.JPG (1.15 MiB) Visad 4320 gånger
GOPR1767.JPG
GOPR1767.JPG (975.71 KiB) Visad 4320 gånger
GOPR1759.JPG
GOPR1759.JPG (1.21 MiB) Visad 4320 gånger
Senast redigerad av 3 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Rolf Sp
Inlägg: 19
Blev medlem: ons aug 29, 2018 1:52 pm

Re: Film från måndagskvällen

Inlägg av Rolf Sp »

FredrikH skrev:
ons maj 13, 2020 6:58 pm
Med den typen av sidvind ska man egentligen svänga till medvindslinjen direkt efter climbout. Ett av Håkans "tricks" för landningsvarvet. Ett annat: om det är mycket vind rakt i banan kan man stiga till tv-höjd direkt för att få tvärlinjen på rätt ställe. Tvärlinjen heter lustigt nog "crosswind" på engelska. Med motsatt sidvind får man vara extra noga med att medvindslinjen får rakt motsatt kurs jfr med den bana man tänker landa på så man inte genar och förkortar sin bas.

En annan sak jag tänkt på från filmerna är att branta svängar kräver att man skärper sig med bakåttrycket för att få en jämn och snygg svänghastighet. Lätt att missa detta och få små fula pauser i dem. 2G ser inte mycket ut på film. Tycker även det är möjligt att hålla höjden med 60 graders lutning i WT9 utan att dra 2G om farten inte är för låg. Man kanske kommer till den teoretiska gränsen efter 2-3 varv dock - får testa. På samma sätt kan man hålla höjden med 30 graders lutning utan något bakåttryck alls. Jag vet inte hur länge men det känns som oändligt. Provade idag runt 70 kt.

Horisontgyrot stämmer inte vid starten i filmen här, något jag inte lagt märke till förr. Sättningspunkt mellan första och andra enkelkonen ser jag som ok på bana 03. Med 50 kt finalfart kan man sätta VPL före första enkelkonen även i vindstilla. :)

Häftigt!
Man blir yr i mössan bara av att se filmen.
Häls Rolf

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av Anders F »

Minst sagt knepig vind vid fältet idag på tidig eftermiddag. Växlade hej vilt. Bytte varv en gång på marken och en i luften.
Fick trots allt chans att prova mitt nyinköpta headset. Det blev ett Lightspeed Zulu. Tacksamt när ICM svarade med läsbarhet femma! Men jösses vad jag hoppade till vid första gaspådraget - ljudbilden mer förändrad än jag förväntade med dess ANR.
Håkan skolade i ICM med Richard. Willes trygga röst hördes från samma plan under under min skumpiga tur. Tror vi har en blivande flyglärare där! 😀

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Headset och rote-onsdag med film från 20 maj

Inlägg av FredrikH »

Gratulerar till eget headset Anders! Vilken Zulu-version blev det?

ANR är väldigt skönt. Klubbens passiva dämpar också bra tycker jag och förmedlar bra, men sitter lite hårt, något som märks efter 30-45 min. Vi borde satsa på att successivt byta ut dessa mot David Clarke´s beprövade passiva som sitter lite skönare och börja med det redan nu. VPL´s ena har sorterats ut som halvdant ett par gånger men verkar finna sin väg tillbaka till trunken varje gång. :wink: Nästa gång, märkning!

Flög roteträning på onsdagen från sen em till kl 21 i fyra pass. För oss snäll vind i bana 21 hela tiden.

Här kommer Elias första flygfilm på youtube och från Hero 7 (protune påslaget men alla inställningar på default). Han är tvåa med SEVPF från Kristianstad. Landning i formering på bana 21 och i mitten av filmen en för oss ny övning "fri gruppering med banflygning" som ger lite känsla av kurvstrids-flow men utan G-krafterna. Här var det önskvärt att göra snabba svängväxlingar så ettan aldrig hamnar mer än en bråkdels sekund på rakbana, men i vanlig rote (formering) kan det försvåra för tvåan vilket syns här. Jag tog med mig konceptet från nya övningen även i formeringen så det ska rättas till nästa gång.

När man väl kommit över basic-stadiet att kunna följa som tvåa är det att leda som etta som är den mest krävande uppgiften. Tvåan ska tex inte få solen i ögonen, man får inte dra av för snabbt eller till tomgång när man ska ha ner farten i varvet, måste spara möjligheten till tredje klaff åt tvåan, sköta all radiokommunikation och tecken i luften och på marken före start, och om det blir längre sträckor även navigera. De fick en rätt bra bas för detta på Ålleberg men krävs en del träning om det ska bli proffsigt. En del rutiner får man göra upp inom den rote/grupp man flyger med. Kan vara förenklingar som att ettan inte behöver meddela uttag av klaffsteg, egna tecken osv. Tror inte de tränade alls med tecken på Ålleberg, medan vi prioriterade det i Höganäs. Deras utbildningkompendie är annars det mest omfattande och där ingick också en extra dag. Nästan dubbelt så dyrt också.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Per Almlund
Inlägg: 21
Blev medlem: mån aug 28, 2017 10:12 am
Certifikat innehav: UL-B

Re: Klubbdagbok Maj 2020

Inlägg av Per Almlund »

Dimman låg tät över ESTT. Inte mycket till flygväder.
Kan förstår hur de kände sig i Lützen. Man kunde i fjärran nästan höra ropet ”Ett kungarike för en häst”...hmm...men var inte detta King Richard III som ropade detta...nåväl...Med spadar och liten grävmaskin fixades det för fullt. Få lite fason på marken runt stugan.
På baksidan har Håkan och Magnus byggt ett liten uteplats, snyggt jobbat. Undertecknad körde runt med klipparen. Efter ett antal timmar kändes det fint med grillad korv. Disig, fuktig, men härlig dag. Men sen framåt halvfem snåret sprack det upp och jag och Bo kunde njuta av en liten tur med VSG.
Bilagor
E61D399D-12A2-463D-8B83-C6A64F72DE42.jpeg
E61D399D-12A2-463D-8B83-C6A64F72DE42.jpeg (1.32 MiB) Visad 4194 gånger
A0D0D87D-DE62-48EE-97FA-653454CCB131.jpeg
A0D0D87D-DE62-48EE-97FA-653454CCB131.jpeg (869.85 KiB) Visad 4194 gånger
BFB8355C-F59E-47B2-BD6F-3CA9C47AEAED.jpeg
BFB8355C-F59E-47B2-BD6F-3CA9C47AEAED.jpeg (1.4 MiB) Visad 4194 gånger
36AF9F11-9621-4B9D-B78F-52693EEE46FF.jpeg
36AF9F11-9621-4B9D-B78F-52693EEE46FF.jpeg (944.42 KiB) Visad 4194 gånger
1A9EA403-B1B1-48FA-97C5-A613DD49B7AE.jpeg
1A9EA403-B1B1-48FA-97C5-A613DD49B7AE.jpeg (1.05 MiB) Visad 4194 gånger
157C0E63-CB8A-4201-87F5-E18A8432FFCA.jpeg
157C0E63-CB8A-4201-87F5-E18A8432FFCA.jpeg (1.25 MiB) Visad 4194 gånger
4E6BFD79-F1F0-47E5-B7AD-9A0E8DB9DFDA.jpeg
4E6BFD79-F1F0-47E5-B7AD-9A0E8DB9DFDA.jpeg (1.3 MiB) Visad 4194 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Höganäs-tisdag och EK-nav

Inlägg av FredrikH »

Igår 26:e åkte min pappa med till första ESMH-fly in´et för säsongen i VPL. Ingen dålig samling plan där. Blev lite utsikt över Skälderviken från 6000 ft först, och sen en rotetur med VUZ mm. Får återkomma med bilder osv. Lågt stående och jobbig sol för bana 32, särskilt utan solglasögon (hade enbart keps). Både i verkligheten och på min film syns bantröskeln först när det är ca 100 meter kvar. Inte bra. Möjligt att VPL´s huv har repor mm som förvärrar det. Kommer att föredra 06-24 i dylika lägen i fortsättningen. Egentligen roligare finaler där också. 06 över en hamn och golfbana, 24 över en trädridå. 14 har också en trädridå och kommer från norra hamnen, men framförallt är där mycket bebyggelse som kan ge extremt jobbig mekanisk turbulens. 32 har en rätt snygg inflygning över fälten och verkar var den mest flitigt använda. Lite mer ojämnheter jfr med ESTT, åtminstone på sträckan 14-32.

Vi startade från ESTT kl 1845 lokal tid och landade på ESMH kl 1930 inklusive utsiktsmanövrerna. Magnus Berggren startade sin EK-nav mot ESML och ESME precis efter oss, men han tog vägen via Oxie medan vi låg runt 2300 ft i Kph-TMA´t mot den smala korridoren över Lomma. Sen där Helsingborg börjar blir det 6500 ft.

Lägger in en rejält nerkortad och förbättrad ESML-ESME-ESTT-film i tidigare posten ovan. Den borttagna var mer ett utkast och alldeles för lång.

Ser väldigt snyggt ut både med trappan och trädäcket.

Användarvisningsbild
HenrikP
Inlägg: 46
Blev medlem: tor maj 11, 2017 6:53 am
Certifikat innehav: CPL

Ferry till Sövde

Inlägg av HenrikP »

Inställd tur igår pga dimma som drev in hela förmiddagen. (resten av skåne SKC!) Idag onsdag; betydligt bättre. Ferry med ICM tillsammans med Victor för att få ny ARC i Sövde. 15 minuter hos Clas och en titt på hans flygplan sedan hem igen.
Bilagor
IMG_0314.jpg
IMG_0314.jpg (2.97 MiB) Visad 4101 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Bilder & film från tis 26 maj ESMH

Inlägg av FredrikH »

Lite från förra tisdagen. Nära nollvind.

Daniel Ryfa taxar förbi vår egen fina maskin
VPL o XZH.png
VPL o XZH.png (1.99 MiB) Visad 3997 gånger
XZH sned sida.png
XZH sned sida.png (2.35 MiB) Visad 3997 gånger

De första planen vi lade märke till efter parkering
DSC06637 40.jpg
DSC06637 40.jpg (1.16 MiB) Visad 3997 gånger
Som ni ser är även Hässleholms SEVIK på plats (med Hans Pålsson & fru/sambo)
DSC06636 40.jpg
DSC06636 40.jpg (1.52 MiB) Visad 3997 gånger

VPL och Ljungbyheds VUZ parkerade
DSC06641 40.jpg
DSC06641 40.jpg (1.04 MiB) Visad 3997 gånger

Elias lät gästerna provsitta mot en avgift av 15 Euro
DSC06658 40.jpg
DSC06658 40.jpg (984.09 KiB) Visad 3997 gånger

Formationsbild med VPL som tvåa
DSC06654 40.jpg
DSC06654 40.jpg (503.29 KiB) Visad 3997 gånger

VUZ i tillspetsad formationslandning på bana 32
DSC06643 40.jpg
DSC06643 40.jpg (730.08 KiB) Visad 3997 gånger

Sista fullstoppen som rote på 06
VPL VUZ roteland 06 ESMH.png
VPL VUZ roteland 06 ESMH.png (1.41 MiB) Visad 3997 gånger

Ni kan se hela spektaklet här från sista bilden. Det är bana 06 och VPL vingglider hela vägen ner men flyter sen så långt att jag väljer göra en studs istället. Den banan är bara 460 m och jag låg på finalen i 64-65 kt i en slags "hänsyn" till Elias så han inte skulle riskera komma ikapp, men det var obefogat och vi behöver komma överens om en minimifart som funkar. Där är även någon överoptimism involverad om att flyga snabba varv med samma marginal som på hemmafältet men då behövs lite mer precisa riktmärken för höjder. Sen förväntas inte ettan heller dra av till tomgång för tidigt och får heller aldrig dra tredje klaff, så alltihop adderar upp. Den landningen är även med i långa filmen med åtta landningar. Lägg märke till den "ilskna hajmunnen" på VUZ som framträder extra tydligt här vid taxningen. Lite annan design än på VPL. Vi har dock fått frontkåporna uppgraderade vid något tillfälle nere på Aerospool samt även spetsigare spinner så i det avseendena är VPL lite fräckare än Kristianstads VPF.


Ryfa gav järnet med sin lila Pitts. Blev lite trångt där i luftrummet ett tag. En startande Cub och en annan kärra som korsade fältet ca 100-200 ft (ok det är en gissning) över toppen på hans loopingar ville inte vara med och leka. Min pappa tog ett par korta klipp och nöjde sig sen med att titta. Enda manövrer som kom med är en fyrpunktsroll och en chandelle. Sistnämnda räknas dock inte som ava.


ESMH-tisdagens åtta VPL-landningar både själv och i rote med SEVUZ. Har hört den ej är så njutbar pga ryckiga headcamrörelser så det är mer en teknisk debriefing. Trodde den skulle bli enkel att göra med tanke på att jag skippade allt utom landningarna men blev väldigt komplicerat med alla textbeskrivningar. Problem med solen i ögonen på 32 och att VPL´s huv har fler repor än övriga WT9 i Skåne. Blev något höga finaler och 5-10 kt för snabbt över trösklarna så kändes hela tiden som en kamp att komma ner. Vi landade även på 06 ett par gånger med inflygning över södra hamnen. Endast den sista fullstoppen på ESTT bana 21 blev bra och hade ett normalt sjunk. Näst sista var i medvind på 03 och tänkte den banan skulle bli bekväm för en fullstopp men då även den landningen kändes utmanande och krävde ca 600 meter bana fick det bli ett sista varv på 21 för att återställa ordningen.

Skriv svar