Försvarsmaktens Flygdag F17 Kallinge 25 aug 2019
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Försvarsmaktens Flygdag F17 Kallinge 25 aug 2019
Folkhavet, och vad jag tror är ett äldre flygledartorn, samt ett för mig okänt batteri luftvärn.
Drygt 32000 besökare kom, men man hade tagit höjd för 75000. Har för mig 2000 personer jobbade med evenemanget.
Nya tornet 600 m norr om gamla.
Vy mot Ronneby Airport, C-17 transportjet och BRA trafikplan där sistnämnda lyfte minst två gånger under uppvisningen. "Sverige har inga egna C-17, men är delägare i de tre plan som utgör den europeiska flygflottiljen Heavy Airlift Wing, ett samarbete mellan Sverige, Finland och tio Natoländer. Sverige har, efter USA, flest flygtimmar på C-17." (fr FM hemsida)
SK60 snyggt målad
JAS39C Gripen med obestämd kapsel
Schweizisk F18 Hornet, speakern antydde den var flugen av av en svensk major.
Snyggt målad fena. Ett stridsplan där man fortfarande använder sidroder under flygning, särskilt då manövrar som tunnelroll vilket demonstrerades flitigt tillsammans med "bromssvängar" och abrupta vertikala stigningar som brände fart något oehört. Snyggast var en högfartslöpa i Mach 0.9. Där flög även en finsk Hornet.
SK35C SkolDraken flög rote med 35J, en av dagens höjdpunkter. En annan var fyrgruppen med Gripen som gjordes utan speciella uppvisningspiloter.
J32 Lansen flög också en fin uppvisning. Man har låtit originalmålningen vara kvar.
J34 Hawker Hunter, enbart display vad jag känner till.
Tysk Eurofighter EF2000 som ej flög uppvisning.
Två piloter med stora EF2000-emblem på ärmarna.
JAS39C visades utan motor
Mockup av nya Gripen 39E (eller NG) där man kunde stå i kö för provsittning.
De flög även en fin uppvisning med en riktig variant.
En eller två av testpiloterna
Där var lång kö till Gripen-simulatorn
Ungefär samma vyer vi är vana vid med Eurostaren
Åke Bergvall från FFK och Safirklubben Qvintus demonstrerar SE-LDD och den ställbara propellern som manövereras steglöst med en spak inifrån cockpit. Detta är klubbens (som finns i anslutning till Blekinge FK och medlemsskap behövs i båda för att flyga Safir) ena maskin. En annan renoveras just nu, och en besökare nämnde att de skulle flytta över motorn från LDD till den.
Främre delen av vingen är klädd i metall, och bakre halvan i duk. Åke fick frågor om hur ofta de bytte duk, och den testas med en speciell dorn för detta. Planet hade även röda handtag i cockpit för huvfällning.
Drygt 32000 besökare kom, men man hade tagit höjd för 75000. Har för mig 2000 personer jobbade med evenemanget.
Nya tornet 600 m norr om gamla.
Vy mot Ronneby Airport, C-17 transportjet och BRA trafikplan där sistnämnda lyfte minst två gånger under uppvisningen. "Sverige har inga egna C-17, men är delägare i de tre plan som utgör den europeiska flygflottiljen Heavy Airlift Wing, ett samarbete mellan Sverige, Finland och tio Natoländer. Sverige har, efter USA, flest flygtimmar på C-17." (fr FM hemsida)
SK60 snyggt målad
JAS39C Gripen med obestämd kapsel
Schweizisk F18 Hornet, speakern antydde den var flugen av av en svensk major.
Snyggt målad fena. Ett stridsplan där man fortfarande använder sidroder under flygning, särskilt då manövrar som tunnelroll vilket demonstrerades flitigt tillsammans med "bromssvängar" och abrupta vertikala stigningar som brände fart något oehört. Snyggast var en högfartslöpa i Mach 0.9. Där flög även en finsk Hornet.
SK35C SkolDraken flög rote med 35J, en av dagens höjdpunkter. En annan var fyrgruppen med Gripen som gjordes utan speciella uppvisningspiloter.
J32 Lansen flög också en fin uppvisning. Man har låtit originalmålningen vara kvar.
J34 Hawker Hunter, enbart display vad jag känner till.
Tysk Eurofighter EF2000 som ej flög uppvisning.
Två piloter med stora EF2000-emblem på ärmarna.
JAS39C visades utan motor
Mockup av nya Gripen 39E (eller NG) där man kunde stå i kö för provsittning.
De flög även en fin uppvisning med en riktig variant.
En eller två av testpiloterna
Där var lång kö till Gripen-simulatorn
Ungefär samma vyer vi är vana vid med Eurostaren
Åke Bergvall från FFK och Safirklubben Qvintus demonstrerar SE-LDD och den ställbara propellern som manövereras steglöst med en spak inifrån cockpit. Detta är klubbens (som finns i anslutning till Blekinge FK och medlemsskap behövs i båda för att flyga Safir) ena maskin. En annan renoveras just nu, och en besökare nämnde att de skulle flytta över motorn från LDD till den.
Främre delen av vingen är klädd i metall, och bakre halvan i duk. Åke fick frågor om hur ofta de bytte duk, och den testas med en speciell dorn för detta. Planet hade även röda handtag i cockpit för huvfällning.
Senast redigerad av 5 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Flygjournalistik
Fint Fredrik!
Kontakta Rolf Björkman på Pilot Briefing. Han brukar vilja få hjälp med repotage som det här.
Kontakta Rolf Björkman på Pilot Briefing. Han brukar vilja få hjälp med repotage som det här.
Har nu kontaktat honom.
Hörde där varit vissa problem med bilköer på sina ställen. Vi kom från Karlskronahållet runt 10-tiden och det gick rätt smidigt. Digitala skyltar längs vägarna och personal som vinkade in oss till Kockums gamla industiområde för parkering. Därifrån gick gratis bussar till närområdet, och kvar var bara en trevlig promenad längs ett äldre villaområde och en idrottsplats. Sen kontrollerades alla väskor av F17-personal och militärpolis. Tjejen framför mig fick lämna ifrån sig ett multiverktyg utan kniv. Vi kunde börja se uppvisningarna från runt kl 11.
Enda negativa var att bussarna körde i tio olika slingar (A,B, C osv) och där varje slinga hade ett flertal hållplatser. Ingen info gavs om detta, bussarna saknade markering, så när vi åkte hem antog vi att alla bussar körde samma slinga och hoppade bara på en. Tror även vi förvillat oss en aning till en annan utgång än där vi kom in. Blev att åka hela vägen tillbaka, och sen hade vi tur med att få skjuts av en färdtjänstbuss som mötte upp, så det sparade rejält med tid. Hemfärden bort mot ca Sölvesborg var lite knökigare med köer än dit, men sen lättade det upp.
När det gällde flyguppvisning så sparades inte på krutet, men det var till den grad att man blev mättad av hälften. Jetljudet tar sin tribut trots hörselskydd. Besöksbiten allra närmaste avspärrningar är innanför taxibanan, vilken spärras och avspärras kontinuerligt, och närmaste området är enbart för sittplatser (typ tältstolar).
Ska man hinna med markutställningen och eventuellt ställa sig i kö för något får man vara selektiv med vilka uppvisningar man kollar på. Alternativt acceptera se dem från avstånd. Där fanns tex intressanta föredrag om militär flygledning, flera statiska flygplan mm. Träffade även Hans Pålsson som delade ut Pilot Briefing.
Serverades även vegatarisk/vegansk mat. Två stånd med rätt långa köer, och sen fanns även 1-2 större "normala" serveringstält.
Hörde där varit vissa problem med bilköer på sina ställen. Vi kom från Karlskronahållet runt 10-tiden och det gick rätt smidigt. Digitala skyltar längs vägarna och personal som vinkade in oss till Kockums gamla industiområde för parkering. Därifrån gick gratis bussar till närområdet, och kvar var bara en trevlig promenad längs ett äldre villaområde och en idrottsplats. Sen kontrollerades alla väskor av F17-personal och militärpolis. Tjejen framför mig fick lämna ifrån sig ett multiverktyg utan kniv. Vi kunde börja se uppvisningarna från runt kl 11.
Enda negativa var att bussarna körde i tio olika slingar (A,B, C osv) och där varje slinga hade ett flertal hållplatser. Ingen info gavs om detta, bussarna saknade markering, så när vi åkte hem antog vi att alla bussar körde samma slinga och hoppade bara på en. Tror även vi förvillat oss en aning till en annan utgång än där vi kom in. Blev att åka hela vägen tillbaka, och sen hade vi tur med att få skjuts av en färdtjänstbuss som mötte upp, så det sparade rejält med tid. Hemfärden bort mot ca Sölvesborg var lite knökigare med köer än dit, men sen lättade det upp.
När det gällde flyguppvisning så sparades inte på krutet, men det var till den grad att man blev mättad av hälften. Jetljudet tar sin tribut trots hörselskydd. Besöksbiten allra närmaste avspärrningar är innanför taxibanan, vilken spärras och avspärras kontinuerligt, och närmaste området är enbart för sittplatser (typ tältstolar).
Ska man hinna med markutställningen och eventuellt ställa sig i kö för något får man vara selektiv med vilka uppvisningar man kollar på. Alternativt acceptera se dem från avstånd. Där fanns tex intressanta föredrag om militär flygledning, flera statiska flygplan mm. Träffade även Hans Pålsson som delade ut Pilot Briefing.
Serverades även vegatarisk/vegansk mat. Två stånd med rätt långa köer, och sen fanns även 1-2 större "normala" serveringstält.
Re: Försvarsmaktens Flygdag F17 Kallinge 25 aug 2019
Hittade några filmer från flygdagen förra året
flygmickeb
Adam Liljebrunn. Smart att inte ange årtal.
tobbeb17
Tekniskt Magasin, fast detta är F17 anno 1984
flygmickeb
Adam Liljebrunn. Smart att inte ange årtal.
tobbeb17
Tekniskt Magasin, fast detta är F17 anno 1984
Re: Försvarsmaktens Flygdag F17 Kallinge 25 aug 2019
Det dyker upp fler fina bilder från denna flygdag.
Om själva dagen
https://www.bildblogg.cavok.se/2019/08/ ... -kallinge/
Draken i rote
https://www.bildblogg.cavok.se/2019/08/ ... en-i-rote/
Fortsätter med Lansen, SK60, AJS 37 Viggen och F/A-18 Hornet från Schweizer Luftwaffe.
Om själva dagen
https://www.bildblogg.cavok.se/2019/08/ ... -kallinge/
Draken i rote
https://www.bildblogg.cavok.se/2019/08/ ... en-i-rote/
Fortsätter med Lansen, SK60, AJS 37 Viggen och F/A-18 Hornet från Schweizer Luftwaffe.
Re: Försvarsmaktens Flygdag F17 Kallinge 25 aug 2019
Flygdagen 1984 kom nyligen ut i HD-version:
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån maj 24, 2021 2:57 pm
Re: Försvarsmaktens Flygdag F17 Kallinge 25 aug 2019
Det var en mycket bra rapport !