Klubbdagbok 2019 juni

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Tors 20 juni

1835-1900
Jag kom dit precis när Ludvig och Håkan landade, sen flög jag och L ett 25-min pass i YJZ. Riggade aldrig upp kameran, vi hade lite ont om tid och skulle tanka, för sen skulle han ta sina föräldrar som PAX. Blev ett par landningar, ett par varianter av wingovers, han spakade lite svängar över Näset och flög sen hela varvet fram till kort final.

1945-2055
Ludvig drog sen iväg med sin farsa Anders i VSG och jag inväntade young pilot Ilkay som ville flyga en tur och filma. Vi såg sen en snygg smygarlandning på 21 innan vi startade med YJZ. Fram till denna punkt var där rätt snäll höger infallsvinkel på vinden, men den vred alltmer till rak sidvind, 9-10 kt. Direkt efter oss startar VSG med mamman som PAX. Vi gör en studs och får sen kontakt över Näset på 1000 ft rotetvåa. Över Vellinge bryter vi medan de går mot Malmö. Vi och gör en fullstopp på Fridhem 28, vinden rakt i banan. Startar och får kontakt med VSG igen över Foteviken på 1500 ft sydlig kurs. Han gör en 360 och vi hänger på en stund på vänsterflank innan de bryter mot ESTT.

Bild
Bild

Ilkay spakar över Kanalen
Bild

2110-2150
Kände mig inte nöjd med landningarna så gick upp igen med tanken att göra 3-4 stycken, men det blev 13. Huvudsakligen med steg 1, som ägaren tycker är mycket redan det. Det är kul, men svårt hålla fokus på så många. Märkte i alla fall att sidvinden utgör inget problem, utan det är mer avsaknaden av motvind. Mer än 350 ft vid finalsväng blir lätt till en kamp om att förlora höjd istället för en snygg glidbana under dessa förhållanden i 21-varvet, såvida man inte vill ha sättningspunkten vid halva banan. Rätt finalhöjd känns viktigare än rätt fart med denna typ av plan, särskilt om man inte vill ta ut steg 3 (förändrar nosläge och flygkänsla väldigt annorlunda jfr med våra plan). Kan även bli en kamp om att ta igen höjd med för mycket sjunk från medvind till bas om man inte är alert. Ge sig tid och utrymme att hitta rätt sjunk på basen är verkligen en nyckel. Tomgångsvarvet har ändrat sig från ca 1800 när planet kom hit, till 1600 efter Bo´s justering av gasvajern, och nu ner till 1350. Har man vant sig vid de högre varvtalen kan man få genomsjunk om man glidflyger sista biten. Minns att det var likadant med VSG som större delen av min skolning hade väldigt högt rpm, som sen justerades ner rejält. Ändrade då stilen till ett halvt varv gas fram till några dm över banan efter några pinsamma glidflykter/genomsjunk med högt nosläge för att dämpa. Lustigt nog hade SEVUL på ESMH inte denna tendens, trots ett idle på 1200 rpm. Nåväl, i torsdags tog batteriet tyvärr slut efter åttonde så de två bästa kom inte med, men här är fem ok till musik med de olika lägena.
1. steg 1
2. steg 2
3. nr 4 steg 1
4. nr 5 steg 1
5. nr 8 steg 2
https://www.youtube.com/watch?v=CLR3aXfDTDc

Backtrack från lördag 29 maj. Gjorde en liten musikfilm med Bo´s första pass med YJZ dagen efter ferryn från Örebro. Ser ut att vara rak sidvind från höger. Första är med 1 eller 2 steg, sista med tredje klaff, en riktig smygjagare. :D
https://www.youtube.com/watch?v=K52_7Yu-L5Y

Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Mer backtrack, denna gång från fred 31 maj.

Elliot åker med YJZ med Bo, ett par landningar på 21, VSG-taxning med ordf och ESTT-scener med Samir, Per och Roland.
https://www.youtube.com/watch?v=D-SshN59ICI

Bo stajlar sig på bakhjulen inför takeoff
Bild

Roland manövrerar sitt radiostyrda plan i skala 1:2
Bild

YJZ med Elliot gör ett omdrag. Han & medföljande kompis var de enda som nappade på Bo´s mwl utskick.
Bild

Ett coolt plan taxar in. Snart var där dock punktering pga en skavande etikett i ena slangen. Sån tur att Bo hade cykellagningssatsen med sig.
Bild

Plåtkråkan taxar in för en landungsöl
Bild

Samir i färd med att utdela ett karateslag mot en intet ont anandes Per Almlund
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

En helt vanlig söndag - elker..?

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Strålande sommarvärme och alla tre flygplanen ”Grounded”! Nåväl för VSGs del handlade det om 50-timmars service. Denna gjordes på förmiddagen. Några klubbmedlemmar passade på att klippa gräset och röja där inte åkklipparen kommer till.

Elias B fick äntligen genomfört sin EK-nav, ESTT - ESME - ESML - ESTT.

Emedans Elias var på EK-nav körde jag och handlade läsk, kaffe m m. När jag körde fram till klubbstugan för att lasta av så uppfattade jag en gråtande tjej och en förtvivlad mamma. En koll på tjejen och OJ! Hon hade ramlat på våra staplade betongplattor och hade ett rejält sår i pannan. Fram med förbandslådan. Papoa Fredrik (Lanz) lindade in tjejen och sen bar det iväg till akuten. Två styng på djupet och sen tio till. Lugn! Tjejen ok! Fru Lanz nog lättat. Hon hade den där förtvivlade sorgsliga ”looken”, som bara en lätt chockad förälder kan få, när dom styrde iväg mot akuten.

Sen gjorde Anders F en fin flygning med en flyglärare som hade tankarna hos tjejen. Ja när vi var klara så hade jag glömt mobilen i VSG. Så den var åter i luften, nu med Linus!

Vad göra! Fördrev lite tid med gräsklipparen.

FK14! Beauty!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Sön 23 juni

En händelserik dag, tveksamt om det går att få med allt. Roland är på plats före 0830 och jag strax efter. Han konstaterar som gammal segelflygare att det blir termik idag i och med nordlig vind. Det stämmer till viss grad framåt dagen, även om molnen har det snälla utseendet. Vid tidig kväll är luften återigen helt lugn, men vinden har vänt från rakt i banan på 03 till rak motvind 21.

Håkan fångade Roland vid tröskeln ena landningen och jag när han stiger vid starten på bana 03
Bild

Gick banan fram o tlllbaka och passade på att dokumentera chemtrailsen. Det är CIA som är ute och kör igen.
Bild

Niklas Palmnert och Håkan Svensson hade gjort ett stort gräsklipparjobb dagen före, men strax efter YJZ´s lättning kommer Håkan och föreslår vi klipper runt konerna, så han flyttar runt och jag kör. Den inflyttade tröskeln med 3-konerna ska ha en viss ordningsföljd på färgerna. På eftermiddan ser hela banan så här fin ut. Var främst högra sidan en bit upp mot 03 som var kvar att ta sen gårdagen.
Bild

Strax börjar det strömma in folk. Magnus Berggren hjälper Håkan med 50-timmars på VSG. Nye medlemmen Håkan Pålsson som renoverar en gammal 30-tals kärra för framtida UL-reg (Pietenpol) fortsätter med både Cub Cadeten och trimmern. Per Almlund ramlar in, mer sugen på verklig sol än virtuell i X-plane och Johnny kom också tidigt med butterkaka från Björns (i alla fall vaniljkräm i mitten) och var stugvärd. Det betyder att folk efter fikat blir utslängda och tvingas leka utomhus så länge vädret är fint (en man av det rätta virket). William var där också, men fick inställt skolpass. En tysk dam med svenskt påbrå, Britt-Marie, kommer in i stugan och vill bli flugen över Näset. Vi gör upp om ett framtida pass i veckan. Sällan man hör någon prata svenska med tysk brytning! Var bara någon kort stund hon gick över till engelska.

Pietenpol Air Camper. Stallfart 30 kt. Han planerar flyga den som ensitsig då endast ett barn kan krypa in i framsitsen under parasollvingen.
Bild

Framåt middag drar jag hem för en power nap, men är tillbaka vid 1530. Johnny har kontrollflugit VSG. Stugvärd nummer två Linus Brandell har anlänt med sin Hells Angels Iron Horse och sonen Anton på bönpallen. Jag fick provsitta och varva den. Mäktig känsla första gången. Han har mellanversionen Dyna Glide, och de mindre resp. större heter Sportser och Elektra. Gamle medlemmen Sten Tecknare är på väg att lämna när jag kommer, men hinner hålla ca 10 min föredrag innan han åker i sin MX5. Frun läser medeltida pocketroman. Efter ett tag kommer han tillbaka och håller 30 min föredrag i klubbstugan om myntslagning, Malmöhusgardet, Varbergs fästning, smidesprocess med gåsbajs samt skillnaden mellan illustratör och konstnär.

Björken gjorde 9 bedömnings efter navven, och sen kom Ludvig för att ta med sig Iceman på en tur. Väldigt uppspelta. Ludvig flög dagen före om sin EK-nav tillsammans med Björken.

Snygg vinkel på VSG! Håkan och Anders Filmersson gör sig redo.
Bild

Vi får besök av ytterligare en tysk, Johannes Meister, som kommer på cykel från Danmark. Tagit PPL på Sportstar samt flugit motorseglare Grob och Falke. Han var hemmahörande vid ett flygfält nära franska gränsen, tror det var Scheibenhardt, och man fick passa sig i trafikvarvet för att inte korsa gränsen. Har ännu inte kunnat lokalisera det på karta.

Linus flyger sen en tur och jag kan inte motstå ett pass med YJZ. Flög fyra landningar på 21 1930-1950. Nära vindstilla och sanslöst vackert över havet västerut. Skimrande blått och en illusion att det låg tunna isflak mot Trelleborg. Testade flaps 0,1,2,3 och det hjälper faktiskt en liten aning att vingglida vilket jag gjorde i läge 0. I kombination med en genomtänkt final är det bra, men man räddar ingen situation med det, vilket kan vara möjligt med VPL.

Svårt att göra verkligheten rättvisa
Bild

Läckert solblänk västerut
Bild

Ansluter till varvet efter en avstickare runt Skåre
Bild

Look ma´no flaps
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Efter avslutat Dala-Järna mötet provade Håkan en första tur med Polarisen. Med 10 kt i sidan nöjde han sig med en landning. Farten stack iväg lite mer än förväntat för Vfe steg 1 :D Rutinerat annars att lära in nödchecklistan utantill, referera till solens läge för vindriktningen och bekanta sig långsamt med olika varvtal och svängar. Samma sak med att häva ett potentiellt genomsjunk med precis rätt mängd gas till en helt ok sättning. Vi låg ju på tomgång på finalen till 03 med nästan rak höger sidvind, och hade tomgångsvarvet legat runt 1800 hade man nog inte behövt röra gasen alls där.

Med sidofönsterna öppna rakt fram bröt intercommen igenom när den inte skulle, men det blev behagligt när de stängts.

Jag satte ihop en film från passet igårkväll som demo för alla fyra klafflägena (om man räknar läge noll) och lade in text för vilket som är i.
https://www.youtube.com/watch?v=4qh6oGKLL6U

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Måndag

Morton pass med Magnus. Landningar. Lite skit till återvinningen. Flertal skolpass avbokade av eleverna. Dick ett EK-pass för Rolf. En liten nav-flygning.

Avstämningsmöte där jag beskrev skolningsförutsättningarna och hur vi får mesta ut av ett ”sommarläger”. Finns intresse och mer om detta under egen rubrik när det finns mer att berätta.

Sen kunde jag inte låta bli FK14. Med Fredrik i högersits blev det 25 minuter. Hal som en ål och digitala, och för mig, helt nya instrument. Fin flygning i fint väder. Får se om jag hinner med mer flygning med FK14.

I klubbstugan konstaterade vi att vi inte längre har vatten. Pumpen suger luft! Blir lite jobbigt nu när det är ”flugsäsong” på vingarna.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Kort snutt med Håkans start och riksnav-landning på 03 igår kväll. Ca 10 kt i höger sida och steg 2.
https://www.youtube.com/watch?v=9GvBk5fclYc

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

1:a EK

Idag, på morgonen, i strålande sol så gjorde Anders Filmersson sitt första (och andra EK-pass).

STORT GRATTIS!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Grattis Anders, nu är det slut på den roliga DK-biten. :D

Igår fredag 28 juni flög jag en runda med en tysk sommargäst, Britt-Marie. Hon hade spanat in vårt flygfält sedan ett tag, och kom för några dagar sen till klubbstugan och frågade om en sightseeingtur.

En timmes nav-runda med fullstopp på Fridhem och en studs på 21
Bild

Sightseeing-wingover över Måkläppen. GoPro settings WB 4800, ISO 800, Sharp Low.
Bild

YJZ runt 2135 Från Canon G7X mk II, landscape preset.
Bild
Bild

Idag lördag 29 juni hade Fredrik Spong inflygning igen på FK14. Tror bara en dök upp, Henrik Persson d ä, men Johan Ascard skulle egentligen kommit efter Blackwings årstämma vilket inte beviljades eftersom han missade daglig.

Användarvisningsbild
FredrikH

Sommartider

Inlägg av FredrikH »

Fin morgon
Bild

Fridhem bana 28 med nästan rak vänster sidvind
Bild

ESTT med Stefan Kula i tornet.
Bild

De stack sen till Visby med YJZ
Bild