Trafikvarvssituationer

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Trafikvarvssituationer

Inlägg av FredrikH »

Hittade en intressant tråd på Flygfyren. Tydligen finns det en Metod B som används i USA.

Hur angöra medvind?
https://www.flygfyren.nu/community/inde ... vind.3965/

Bild

Det finns fler situationer som varit uppe för diskussion, tex om man hamnar för nära varandra rent allmänt, eller som under en FFK-dag, där jag anslöt till medvinden från tvärlinjen eller eventuellt metod A, medan ett annat plan anslöt till medvinden på dess mitt framför mig och kom utifrån. Dessutom hade vi olika QNH och han låg under mig nära men bortom min sikt ända tills lång final i PPL-varvet. Som tur var hade vi radiokontakt och han koll på mig, men med ytterligare ett plan framför var det osäkert för mig vem som var vem på radion. I det läget valde jag att hålla höjden konstant för att inte riskera att sjunka ner på honom, men sänkt nos hade tillåtit mig se honom tidigare. En situation som kan exemplifiera vanskligheten i att ansluta till ett varv på andra sätt än att först korsa banan.

360 i varvet kan man få på kontrollerade flygplatser för att skapa distans, men gör man det på ESTT blir man utskälld. ;)

På uppflygningen tipsade Poul om vikten att stå på sig vad gäller sin position, då andra flygare kan vara fräcka med att tränga sig före. Man kan tänka sig en situation på ESTT där man ligger på basen medan ett annat plan rapporterar lång final, vad göra? - "Här gör vi inga direktinflygningar, jag landar som etta!" vore ju då ett alternativ om kommunikationen fungerar tillbaka. Flygplan på final har dock företräde enligt läroboken Luftf. syst. kap 16. Undvikande av kollision.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Svårt att jämföra kontrollerade flygplatser med ESTT. Allt man gör på en kontrollerad flygplats är övervakat. När man flyger på en mindre flygplats typ ESTT är det bästa att flyga så standardiserat som möjligt. I enda syftet att försöka underlätta för övriga att förstå ens avsikt och nästa sak jag tänkte göra. Jag hade nog blivit ställd om jag hade två flygplan före mig och det i mitten plötsligt gör en 360...

Det här med direktinflygningar kan vara ett ofog om det är flera i luften runt flygplatsen eller i varvet. Att ropa på 20Nm att man är på lång final hjälper inte. Jag har för mitt att lång final är 8Nm i teoriböckerna. Final är 4 Nm.
Jag hade frågat vad lång final innebär dvs frågat om distans till bana.

Det bästa i varvet, enlig min personliga åsikt, är att ta ut ett bra avstånd. Helst så att det känns för långt. Justera sedan till det när du ska göra svängen till bas. Oftast tänker man inte på landande ska taxa av banan osv.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

I mitt exempel gjorde man inte någon 360, utan jag nämnde det som en separat möjlighet, blir lätt missförstånd i text. Däremot en gång under EK eller DK när vi låg för nära varandra gjorde jag det som tvåa för att skapa distans på medvinden, varpå Håkan ropar på radion "360 i varvet måste väl ändå vara förbjudet". Situationen hade inte diskuterats och det är nog lätt att göra det som en spontan reaktion när man inte vet. Sen kom vi överens om att det är bättre för tvåan att förlänga medvinden om situationen uppstår.
Andra gången var en besökare som gjorde det på final och jag har för mig där blev lite hetsig diskussion på marken sen.

Vid nämnda FFK-tillfälle när vi alltså låg tre på medvinden (jag sist) föreslog tvåan på final att vi skulle gå om för att ettan skulle kunna taxa av banan. Sen kom vi två överens om att han skulle korta medvinden något, medan jag flög fulla PPL-varvet. Han fick därmed tid att taxa av.

500 ft höjdseparation till trafikvarvet och korsa banan känns som det tryggaste alternativet. Dvs metod A i bilden. Hade gärna sett att alla fält hade detta som standard och angav en riktning för det i Svenska Flygfält, men de som har segelflyg tex ESMI och ESML brukar ha andra önskemål.
Är tveksam till om begreppen "lång" resp. "kort final" är definierade i våra UL-teoriböcker. Kanske används de lite godtyckligt. Vad säger dina? Orkar du så ange gärna kap. och sida även om de är några år gamla. :)
Vår UL-final till 21 är strax under en halv Nm, och PPL-finalen runt 1.5 Nm.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

360 på finalen....nja, inte ok. Håller med Håkan där.

Jag har inte några böcker kvar och jag är lite ute efter precis det du skriver. Kort och lång final bör inte användas om man inte vet vad de innebär. Korrekt borde vara att enbart ange final och enligt dina siffror så är vår final som längt 1,5 Nm. Dvs utanför det så är man i inflygningsfasen (approach).

Men ska inte snöa in på detta allt för mycket. Det känns som specialfall.
Det viktiga är att man flyger efter sin förmåga, tar ut lagom avstånd (finns ingen vits att på en liten flygplats som Söderslätt ligga och pressa flygplanet framför) och att man kommunicerar sina avsikter. Och att dra på och gå om, det är inte fel det heller.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Varvet och landningar

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Ett gott råd är alltid att inte pressa sig in. Bättre flyga bort och iväg från ”getingboet”.
Under min tid i Armeflyget var vi vid något tillfälle fyra i varvet i två varv på korsande banor. Vidare har jag vid SM och VM varit med om att vi varit upp mot tiotal i varvet, fyra i varvet fyra till sex på väg in i varvet. Några som startar. En dag i Sydafrika hade vi nästan 1000! Rörelser. Tjejen som var ATC var imponerad slutat nästan inte att berömma oss. :wink:

Skriv svar