Rapport från fredagen 5:e oktober.
Tänkte snacka lite med Per och såg soldater på webkameran och antog att FFK var där. Kommer ner till fältet vid 17-tiden och möter en vaktpostering vid tankanläggningen. En ligger ner i eldställning med AK4 och en bastant tjej fråger mig om "ärende". Jag frågar om de samarbetar med FFK, och hon svarar "det är möjligt". Är det hemligt eller? "Vi har flygande personal här, ja." blev svaret ånyo med robotliknande röst. Jag fortsätter längs vägen utan att fråga om dejt. Träffar Per som jagar sina sista PAX-timmar och när Bo tänker ansluta med Fourniern känns det liksom dumt att stå kvar på backen, och det visade sig bli ett lyckat beslut. Söker upp Bo som enligt radion snurrar runt Vellinge vattentorn, men hittar honom först när han anger sig position på min klockan tre. Vi gör sen ett par överflygningar på ESTT i rote och samma med ett landningsvarv där jag bryter av strax före tröskeln. Blev mycket uppskattat av Hemvärnet, en kom fram efteråt och tackade för uppvisningen!
Sen uppstår en överkurssituation. Jag tränar några branta svängar väster om fältet och ansluter sen till medvinden vid Skåre samtidigt som två FFK-plan gör samma sak men från Trelleborg. Får kontakt med en Piper lite längre fram, men det andra planet ser jag inte. Svårt att veta vilket beteckning som är vem här, och rätt svårt att komma ihåg nya obekanta beteckningar, men det sista är en träningssak. Har för mig det osynliga planet frågar om jag har kontakt med en Cessna, och jag svarar "negativt". Han säger sig sen ha kontakt med mig och ligger på min klockan elva. Jag får också frågan vilken höjd jag ligger på, "720 ft", men vi verkade ha lite olika höjdmätarinställningar för han ansåg jag låg på över 800 ft. I vilket fall följer jag dessa plan i PPL-varvet och ligger på ca 65 kt ända tills början av finalen där jag till slut upptäcker Cessnan snett under mig klockan elva med 50 till max 100 ft skillnad i höjd. Mer korrekt skulle varit att dra av farten på medvinden med bibehållen höjd, då bör jag fått syn på honom. Tror detta var SE-MIL, och Pipern kan eventuellt ha varit SE-LOH.
Pipern hinner i alla fall inte taxa tillbaka så jag och Cessnan kommer överens om att gå om. Han frågar sen hur vi ska göra, om han ska släppa förbi mig, men jag säger att jag hinner landa och lämna banan fri med UL-varvet om han tar PPL-varvet. Inget svar, men det var kul för jag tvingades korta ner det och gena lite samt landa kort (vinden rakt i banan så ganska lätt). Hann lämna banan fri med 10-15 sek marginal. Han måste dock ha pressat på medvetet och ej tagit ut hela varvet. Vi får väl se om det kommer fram någon mer info kring detta.
Filmade inget i fredags, men här är en från 5:e augusti som jag aldrig postade i forumet med 20 kt i sidan från vänster på bana 03 med VPL. Fyra bedömningslandningar varav tre sista utan klaff. Första med andra steg. Det var under denna session jag upptäckte att man vinner inget på att gå ner till andra steg samt öka farten bara för att det blåser mycket, i alla fall inte med Dynamicen. Tredje steg och ca 58 kt gör det lättare även här, dels att motståndet gör att planet mer sätter sig när man förväntar det, och dels att hög fart och ojämnheter i banan är en dålig kombination. Kanske lägger ut något mer från denna kväll senare, för där var två pass med sammanlagt 19 landningar. Utmaningen med landningar tycker jag nu främst är vad som händer efter sättning. Att tex komma ihåg motskev även vid rullningen. Driver planet blir det en sladdande färd med enbart sidroder, och jag märkte en liten tendens till det även på Sturup med vinden rakt i banan. Sen även de här tricken med att börja flyta ut närmare vindsidan så sätter man planet lättare på mittlinjen, och om möjligt först försöka landa normalt när man är nära marken och känna av vindens påverkan. Ibland är den väldigt liten nära marken och man riskerar göra en massa korsande roderinputs helt i onödan.
https://www.youtube.com/watch?v=2cqbSxBvP7g