Klubbdagbok 2018 april

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
HenrikP
Certifikat innehav: CPL

Radioteori

Inlägg av HenrikP »

3 tappra elever på radioteorikurs samtidigt som dimman ligger tjock på fältet. Mycket kaffe och många skratt...tur inte undertecknad är flygledare i verkligheten. Vem vet hur det hade slutat? :D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

VPL groundad pga sprickor i avgasröret. Bo Lenander upptäckte det när vi tankade kärran, och det planerade sista busflygningspasset fick ställas in.

Fint flygväder idag annars med 5kt nästan rakt i bana 21. Underbar dag med sol och ändå lite svalka.
Bild
Bild

Jag och Johan Arnesson låg i varvet med kort mellanrum typ bas-medvind. VSG är svår att se med sin silvriga färg. Vi möttes först vid Kanalen på ungefär samma höjd 1200-1300 ft men med lateral seperation. "Jag är på din klockan tre, har du kontakt?" Först efter mycket letande fick jag kontakt. Samma sak i varvet när han först rapporterade bas. Det silvriga går liksom ihop med vägar och bebyggelse. Var dock en del luftgropar här och var, vilket märktes rätt mycket i branta svängar. VPL är verkligen underlig, jag är helt säker på att nosen följer en jämn linje längs horisonten, men ändå stiger jag i högersväng och sjunker i vänster. Nu är jag medveten om det, men kanske 50 ft per 360 grader när jag anstränger mig som mest att få det rätt. Normala svängar är lättare att få rätt på ren känsla. Ett märke som VSG´s lilla triangel på rutan vore en bra idé. Som det är nu är det svårt att veta vad man ska använda som referens för att få det rätt. I branta svängar utan höjdförändring ligger spinnern långt under horisonten i högersväng, och lite över i vänstersväng.

Verkade vara termik både på 03-21 och Fridhem. Flöt mer än normalt, och Fridhem verkade också ha några nya ojämnheter i banan, vilket tillsammans skapar intressanta landningar. Men även på 21, bara minsta lilla jag drog spaken för mycket bakåt så så flöt planet ytterligare 50 m istället för att börja stalla ur vilket är det vanliga. Ändå var farten låg över tröskeln som sig bör.

Detta var också dagen för den kortaste landning jag gjort på 21 med VPL. Kändes så fel, som att jag skulle sätta planet i åkern, men utifrån ren logik behöll jag modet. :)
https://youtu.be/1gjWdKa9KjY

Magnus Berggren landar VSG med Håkan efter 6 månaders uppehåll
https://youtu.be/2LeG_4djBj8

Fridhem extra lång utflytning med ojämnheter på banan. Struten visar på nära vindstilla där. Faktum är att jag trodde den blåst sönder när jag korsade fältet.
https://youtu.be/AzGwuT3zp0k
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Helgen som passerade

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Torsdagen den 12 tog ja Finnlinesfärjan söderut för skidåkning och sedan besök på AERO EXPO Friedrichshafen. Skidåkningen var sådär. Besöket på AERO EXPO fascinerade. Väl hemma igen konstaterades att våren, ja kanske rent av sommaren, kommit. Vårbruket har fixats och gröderna börjat göra omgivningen grön. Dessutom är det lågvatten vilket bidrar till att det torkar upp.
Fredagen 20 fick vi vind rakt i sidan från väster.
Lördagen den 21 bjöd på sidvind den med.
På söndagen 22 bjöds det dock på ljuvliga förhållande med svag vind rakt i banan det började med en svag nordlig strömning för att sedan bli en svag sjöbris. Gräsklipparen kom ut och gick några vändor.

Glaciärskidåkning
Bild

Vackra slanka flygplan på AERO EXPO
Bild

Kolla groudspeeden på 37,5 knop! Motvind!
Bild

Lågvatten!
Bild

Vind rakt i banan!
Bild

Som på dagen vände till en svag sjöbris.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Fina bilder, berätta gärna mer från Aero Expo. Den där dalen ser inbjudande ut att flyta omkring i ovan marknivå.

Hörde du hade ~10 kt i gs idag med VSG. Måste varit ännu kyttigare än igårkväll när jag flög med David. Kommer rapport på det snart.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lite dagbok

Igår onsdag 25 skulle ICM ut på havsövervakning. Vädret ställde dock till det. IGEN!

Lite bättre gick det dag. Tidig flygning till ESMK för en PFT i spaning inom FFK. Följde sydkusten ut till ALM gick sedan mot Sövde och vidare mot ESMK. Lite lägre moln och 600 fot, dock bra sikt, strax söder om inpassering SOUTH WEST fick mig att gå lite öster ut och sen, efter clearence in i kontrollzonen. Lite uppvärmande snack med Ulf sen PFT. Vädret var bra mycket bättre på hemflygningen så det blev direkt sydost om Lund och sen rakt mot ESTT.

Hemma småplockade jag i hangaren och konstaterade att vår städdag på lördag verkligen är påkallad. Apropå städdag så är lördag (28/4) populär. Såg detta på whiteboarden i Kristianstad (stämmer ganska bra för oss också!):

På kvällen blev jag uppringd av flygräddningen. Danskarna hade registrerat en nödsändare på kusten vid åmynningen och norr om sveriges sydligaste ö.
Dom undrade om jag kunde köra dit och ta en koll. Jo där låg en flytväst och blinkade och sände ut signaler. Kom från en dansk insats tidigare i veckan. Vi kunde behålla flytvästen. Allt efter några telefonsamtal.

Här flytvästen som larmade.
Bild

Den låg bakom värnet en bit upp från stranden. Dit måste någon ha burit den.
Bild

Efter lite klurande så kunde jag stänga av larmet.
Bild

Städdag i Kristianstads flygklubb till helgen. Här deras "att göra lista". Kan gälla hos oss också!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Segelbåthaveri

Här en artikel i Trelleborgs Allehanda som kan ha samband med flytvästen som jag letade upp och stängde av larmet på. Längre ner en artikel om en dykartub som hittades vis Skåre. Kanske även den kom från haveristen? Vem vet?
BildBildBild

Räddingstjänsten är ute och spanar efter att en dykartub hittats utanför Skåre. En annan artikel om en dykartub. Kanske även den kom från haveristen?

BildBild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Intressant TAF idag.

ESMS 300506Z 3006/0106 08018KT CAVOK TEMPO 3006/3014 08022G40KT TEMPO 3014/3019 3000 TSRAGS SCT010 BKN030CB BECMG 3017/3019 15008KT=

TS thunderstorm
RA rain
GS small hail/snow pellets

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

David Pettersson flög till ESME i fredags och jag hängde på som PAX. Vi lokaliserade Lommafältet med riktmärken och diverse annat på hemvägen.

https://youtu.be/MCFDFAb8jAY

Nu får ni snart berätta om er Tysklandsresa.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Valborg

Valborgsafton blåste bort!
Bild

Skriv svar