Sturup touch&go med ATC, Mats S
http://www.youtube.com/watch?v=_6Y-Ei_1lwE
Han flyger med Höganäs gamla Sportstar SE-MEZ under EK för LAPL. Planet numera i ägo av Landskrona som ersättare till deras kvaddade Diamond DA20. En grej jag reagerar på är att han verkar ligga norr om väntläge väst när han är i holding. Såvida det inte flyttats ska det vara över östra udden på Fjällfotasjön.
01.23
Och här har vi Lund. Precis som jag räknade ut, f-n vad jag är bra!
Sen måste jag höra fel, men låter som ATC säger "femma" i första exemplet, något jag i så fall skulle tolka som 500 ft.
03.35
S-EZ du är nu tur två bakom en Boeing 737 som ligger på *femma* final bana 17. Anmäl trafiken i sikte.
Nästa ohörbarhet låter som "Ljungbyhed", men det verkar också osannolikt.
03.50
S-EZ, du.. om du.. *ohörbart*... så går det bra, annars kan du kvarligga, så ger jag dig klart till inflygning senare.
Är det någon på forumet som lyckas urskilja vad han säger i dessa fall?
Bra exempel på ATC (Sweden och Sturup)
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Ett klassiskt fel.
Tar inte ATIS innan han ropar upp. Vid upprop ska man ange vilken information man har samt QNH. Dessutom har man då redan ev korrigerat QNH på höjdmätaren.
Han hade inte heller behövt fråga om vinden mitt i väntläget, med ATIS i blocket.
Klok att vänta någon minut extra men den kunde han gjort med en utdragen inflygning. Det tar ett tag för Eurostaren att göra varvet. Men det är bättre att vara på säkra sidan. Inflygning bakom stora kärror tycker jag själv är lite spoky...
Han får klart studs och gå, behöver alltså inte anmäla final.
Alltid bra med såna här filmer där det går att sitta och fundera på det som sägs i lugn och ro. Det är en annan sak att sitta själv i kärran. Särskilt under skolning...
...tur att jag är så bra själv
Tack för en fin film Mats S och att du delar med dig till oss soff-flygare
Tar inte ATIS innan han ropar upp. Vid upprop ska man ange vilken information man har samt QNH. Dessutom har man då redan ev korrigerat QNH på höjdmätaren.
Han hade inte heller behövt fråga om vinden mitt i väntläget, med ATIS i blocket.
Klok att vänta någon minut extra men den kunde han gjort med en utdragen inflygning. Det tar ett tag för Eurostaren att göra varvet. Men det är bättre att vara på säkra sidan. Inflygning bakom stora kärror tycker jag själv är lite spoky...
Han får klart studs och gå, behöver alltså inte anmäla final.
Alltid bra med såna här filmer där det går att sitta och fundera på det som sägs i lugn och ro. Det är en annan sak att sitta själv i kärran. Särskilt under skolning...
...tur att jag är så bra själv
Tack för en fin film Mats S och att du delar med dig till oss soff-flygare
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B