Mindre än två månader kvar till julafton. Får man önska bättre väder?
Nåväl busbarnen har höstlov och knackar på för ”bus eller godis?
Teorilektionerna är igenom en tredjedel av kursen. Dom börjar bli ganska kunniga nu.
Klubbdagbok 2017 november
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Hakan Sjoberg
Söndag 5 november
Med normaltid från förra söndagen känns dagarna som om dom tar slut innan dom ens börjat!
Nåväl, våra unga flygare hade höstlov så det blev lite aktiviteter, dels genomgång av hantering av rutiner för att få ut flygplanen ur hangaren, dels lite torrflygning för att lära mer om instrument, radio m m.
Så varför inte torrflyga PL?

Några skolpass han vi med innan vädret försämrades. Ja en liten, med betoning på liyen, solglimt fick vi!

Annars var det mest moln på himlen och där under mer moln.

Nåväl, våra unga flygare hade höstlov så det blev lite aktiviteter, dels genomgång av hantering av rutiner för att få ut flygplanen ur hangaren, dels lite torrflygning för att lära mer om instrument, radio m m.
Så varför inte torrflyga PL?

Några skolpass han vi med innan vädret försämrades. Ja en liten, med betoning på liyen, solglimt fick vi!

Annars var det mest moln på himlen och där under mer moln.

- Hakan Sjoberg
13 november En underbar dag!
Först: SVERIGE har gått vidare till fotbolls-VM i Ryssland 2018 detta efter att besegrat Italien på Friends med ett-noll och sen noll-noll på San Siro!
Som om detta inte var nog på en strålande novembermåndag så var det CAVOK och mörkerflygning på ESML. Navigationen gick till Ängelholm ESTA. Ett tag sedan man var där.
Lite mindre trevligt var dock att en flock vildsvin visade sig på Söderslätt före min start. Det var bana 03 och när jag lyft så såg jag flocken, ett tiotal, springa omkring på åkern mot lökhallarna.

Som om detta inte var nog på en strålande novembermåndag så var det CAVOK och mörkerflygning på ESML. Navigationen gick till Ängelholm ESTA. Ett tag sedan man var där.
Lite mindre trevligt var dock att en flock vildsvin visade sig på Söderslätt före min start. Det var bana 03 och när jag lyft så såg jag flocken, ett tiotal, springa omkring på åkern mot lökhallarna.

Snabb flygning...
Visserligen från systerklubben men ändå. Klarering ut mot väntläge ost. Vädret såg OK ut men molnen låg runt 500ft GND öster om flygplatsen. Väntläget gick inte att se....fick bli en lång medvind i stället efter en RJ100 på final. ILS bana 17 som back up fall i fall... Sista landningen kortfält och av på intersection. 3 studsar blev det i alla fall och current på de små maskinerna igen. Dagens lärdom; PA28 har inte anti-skid.

- Hakan Sjoberg
En lördag i november
CAVOK i a f nästan. TAFarna var 9999 med MIFG och BCFG för ESMS resp EKCH. Så här såg det ut från luften. Här en bildkavalkad.