Klubbdagbok 2017 augusti

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2017 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag är på VM i precisionsflygning fortfarande.
Skriv lite om vad som händer i klubben!

Anders S

Inlägg av Anders S »

Bild
Höstrapsen står ännu kvar! Det kanske är för fuktigt för skörd...

Bild
Ännu en gång: Ny vattenpump! Denna gång hade vi hjälp ända från Texas, Martin Ernst gjorde en stor insats vid monteringen... :D

Bild
"-Achtung, baby!" En fin modell av Messerschmitt 109 har hamnat i taket i klubbstugan.

Blåsigt och regnigt, SIGMETs och åskväder... Snart blir det nog bättre!

Anders F

Fint besök från storstan

Inlägg av Anders F »

Ibland är världen mindre än man tror. En gammal barndomsvän som jag inte träffat på många år kommer på besök och när den sämre hälften visar sig ha ett flygförflutet blir det roligt! Det visar sig att Niklas, som han heter, har varit mångårig ordförande för Swedish Ultraflyers men lagt vingarna på hyllan. Det blev givetvis en blixtvisit till ESTT för att få visa upp oss och få höra fler historier! Bland annat en eskader som han ordnade med 40 plan som följde Rehn söderut efter att de stressat upp ATC duktigt i Sverige – det låter som något att repetera!
Nu får man väl själv rappa på med skolningen om nästa sommar inte bara ska innebära att visa upp oss utan även kunna ta med honom upp i våra fina plan. Det var dock något i blicken hos min gäst som sade mig att ”hyll-vingarna” kanske plockas fram innan dess...

Anders F

David P första flygning med cert

Inlägg av Anders F »

En glad David P som fick göra sin första flygning med Cert under lördagskvällen den 5 augusti.
Såg bra ut David!
Bild

Användarvisningsbild
David

Inlägg av David »

Tack! :-)

Efter att jag rullat in planet och som bäst håller på i myWebLog så sprakar det till i radion på klubbfrekvensen. Två plan i formation på väg in i varvet söderifrån.

Gott om fåglar och rådjur på banan, så jag försöker göra planen uppmärksamma på detta. Då hör man lite kort som svar "Det är ju inget ovanligt!"

Landningarna gick bra, och planen (två Cessna 150) taxar bort mot tankstationen.

Bild
Bild

Det är inte förrän då jag inser att det är den gode Sjöberg med lagkamrater återvänt efter VM i Spitzerberg!

Bild

Efter lite mat och bilder i stugan var det dags för alla att dra sig tillbaka. De två gästerna tog husvagnen, Håkan och jag drog oss hemåt. Planen ställdes upp utanför klubbstugan och solen gick ned.

Bild

Användarvisningsbild
David

Inlägg av David »

Ibland tror man inte sina ögon... :shock:

Bild

NiklasP
Certifikat innehav: UL-B

Inlägg av NiklasP »

Tänkte bjuda på en grafisk bild på restriktionsområdet över Malmö som gäller den 11 till 18 augusti.
Bild

johanarnesson

70 årspicnic på klubben

Inlägg av johanarnesson »

I helgen firade Peter Gati med familj sin 70-årsdag med ett värdebevis som han fick av familjen! Blev en hejdundrande picnic på baksidan! Härligt att man vill upp och flyga även i den åldern! Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Höst

I a f hösttecken. Skolorna har börjat, skörden är bägad, dagarna blir kortare och värmeutstrålningen gör att vi får morgondimma.
Dessutom så startar snart en ny teorikurs.
Bild

Anders F

Knack, Knack

Inlägg av Anders F »

Stugvärd idag. Kompisen giltigt förfall. Inga av klubbens plan bokade trots bra väder. Knack knack (bokstavligt) - Är det ingen hemma som vill flyga en sån här fin dag?

Hursomhelst. Lämnade hemmet med lite mixade känslor pga detta för en inköpsrunda. Kakboden visade sig inte öppna förrän kl 12 just idag. Mot ICA Toppen istället, för en längd, ja det måste vi väl ha (även om det kan blir ensamt).

Närmar mig fältet. På långt håll syns flera vita fläckar mot hangarportarna och väl framme kommer en stor gosig hund och hälsar. Fyra plan (varav minst ett har Swissair-loggan) och så givetvis Peter L på plats (vilket vovven redan indikerat). Tio tjejer och killar från Zürich som skolar och som nu ska vidare mot Eslöv, Sövde och Hässleholm. Brifeing och full aktivitet i stugan och lite vetebröd som slinker ner. Jag fortsätter städa och strax efter att Peter åkt hemåt börjar lite försynta frågor om de andra flygfälten. Vissa saker är bara att översätta rakt av från Svenska Flygfält men andra saker som ”hur menar de egentligen att vi ska köra i varvet när de angett bullerkänsligt där?... osv. Trickigare för en annan som aldrig varit på plats. De gillade att vi är så tydliga i SVF (inritat varv) och det kan jag ju känna själv med. Lite telefonsamtal till fälten men inga svar just då så de bestämde att de tar det på frekvensen i stället. De har förresten tidigare haft en del samarbete med Sven i Sjöbo förstod jag. Mycket trevliga flygare (instruktörer och elever) och mycket tacksamma för hospitaliteten (bra jobbat Peter!).

De kör lite i varvet innan det bär av. Mycket proffsiga på radion men en sak jag noterade var att de konsekvent utelämnade ”Söderslätt…” utan gick rakt på sin anropssignal och meddelade sig (i varvet). Annorlunda mot hur vi lär oss.

Fortsätter med mitt. Fyra knop rakt i banan! Ställer upp bana 21. Klart starta. Och fäller ner aggregatet och börjar klippa… Struten räcker en gigantisk långnäsa åt mig (som dessutom är krokig pga vinden). Håkan, aldrig har Kung Bore varit så retsam som nu och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! (Snittat på en lektion av fem försök i sommar pga vinden.) Jag känner mig som Forrest Gump (närmare än så här blir det inte). Klubbplanen står i hangaren liksom kossor i ladugården som väntar på att bli mjölkade. Fortfarande inget bokat. Jag kan nästa höra VSG råma! Som tur är börjar det röra på sig vid 15-tiden då Bo L tar VSG for-a-spinn och sen tror jag fler hakade på. Även Peter L kommer tillbaka och luftar sin röda tingest.
Ett av Zürich-planen kommer tillbaka för en studs-och-gå på eftermiddagen (blev inget tankat), vi utbyter artighetsfraser, och de flyger vidare. Bon voyage!

En fantasisk dag en helt vanlig lördag på ESTT.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Johan är med cert

Nästan! Kontrollflygning avklarad och godkänd. Nu återstår tålmodigt väntan på papperslappen.

GRATTIS JOHAN!

Well done!

Användarvisningsbild
HenrikP
Certifikat innehav: CPL

I brist på annat

Inlägg av HenrikP »

Inställd line training till Boston...flygabstinens! OH-JEE på sturup var fullbokad hela dagen. Tog tillfället i akt att få en runda i ICM i stället. Ensam på fältet förutom ett 30-tal fjärilar på plommonträdet. Första landningen på detta gräsfält! Överlevde som tur var. Hur är det med tröskeln på bana 21, är den inflyttad eller inte? Har hört båda men markeringarna är ju inflyttade... Berndts supercub CEH tittade förbi en stund på en bensträckare. Tog med sig ett äpple som levelfika och tackade för sig.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Augusti tid

Ingen på Slätten en så fin kväll? Själv var jag på Skånes Flygsportförbunds styrelsemöte. Detta hölls i Landskronas nya fina klubbhus.
En konferens kommer att hållas på Clarion i Helsingborg helgen den 11 och 12 novembet. 2018 är det SM i Landskrona samtidigt med SVTs och RFs SM-vecka. Vi hoppas på en hel del publicitet då.

Tröskeln för bana 21 är inte längre inflyttad. Det var den tidigare för att vi skulle komma in med höjd över golfarna. Men dom är inte kvar. Sen ska det vara 30 meter från bankant. Dvs ungefär där konerna står i dag.

För bana 03 är det staketet för hästhagen som bestämmer men det blir även här bankanten som avgör. Är där hästar i hagen, dom är där fram till 13-14-tiden om dagarna, såbör man landa lite längre in. Tänk dock på att 03 lutar neråt med ca 1,5 meter.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Sista augusti

Hyfsad flygmånad med fina flygningar. Bl a SM i precisionsflygning och civil flygfemkamp. Åse Kristofferson blev fyra i precision och tillsammans tog vi brons i lag. Dessutom vann Åse femkampen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Skriv svar