Det bidde en tumme!
Den planerade utflykten med klubbplanen till Femø den 11/9 blev naggad i kanten. Två plan var på avigvägar och några piloter fick förhinder så vi tvingades flytta fram det hela till lördagen den 24/9.
Rackarns retfullt när vädret för en gångs skull spelar med...
Lennart o jag bestämde oss för att ta skuttet dit ändå!
Här är vi strax över på danska sidan. Vädret kunde inte vara bättre. Lennart tog motvinden dit, så jag drog långa strået, förutom en väsentlig sak! Se nedan...
Smålandsvandet. Strax innan hade Lennarts demoversion av Skydemon slutat fungera, den är begränsad till 30 minuter!
15 meter bred, inte en cm mer.
Den store Skaparen har gett dig fötter att använda sidrodret med.
Använd dem!
Kunde det blivit bättre? 5 stycken DHC-1 Chipmunk, fd skolkärror i danska flygvapnet. Dessutom en dubbeldäckare (Bücker?) och en tysk 172RG.
Så här ska starten göras vid SV-vind, så vill man ha det! Bara det är värt resan!
Tre av dem i snygg formation.
Det fortsatte på bästa vis; Stjerneskud, som är smørrebrød med friterad rödspätta, kaviar, lax, räkor o sparris. Aaaah!
Ølen fick jag hoppa över, det är nackdelen med att flyga hemåt...
Pittoreskt till tusen!
Färden hemåt gick över FEW på 2300 ft. Kursen var en av mina favoriter: raka vägen!
Väl hemma blev det en kvart på ljugarbänken med Owe. Han var inte så solenn som han tycks...
Marie och Björn stack dit med VPL och här taxar Jan-Eric ut med sin MFI för att göra samma resa.
Det här fina utflyktsmålet kan man bara rekommendera. Se dock till att träna rak kurshållning vid start och landning!
Vid stark sidvind rekommenderar man från krogens sida inte besök.
Femø - smuk som et stjerneskud
Instämmer med Anders - ett stjerneskud
Anders har som vanligt gjort en fin reseberättelse men jag kompletterar gärna med några bilder till som bildbevis, om det händelsevis är någon som tvekar på att det är en resa som varmt rekommenderas.
Så här såg det ut när de tre Chipmunkarna startade på rad för sin formationsflygning.
Efter en snabb högersväng efter lättning och formering över vattnet så svängde de tillbaka över banan och försvann över dungen i banändan i sydväst.
En glada (?) tyckte det verkade kul att starta på linje och lyfte strax efter en Chipmunk. Den lilla pricken bakom planet rakt ovanför stjärtfenan på Cessnan.
Sen bar det hemåt och Anders beslöt att starta bana 23 (klokt med tanke på vinden). Dock är banan smalare än svängradien, så det krävs lite handpåläggning för att få nosen i rätt riktning.
Efter lättning njöt piloten i fulla drag över att få göra en 90 gr högersväng mitt på banan.
Och strax lämnade vi Femö bakom oss.
Den vind jag arbetade mig igenom på vägen dit gav nu extra skjuts åt hemfärden. Notera GS på GPS:en
Och en nöjd befälhavare kan strax skönja den svenska kustlinjen, långt innan vi lämnat danskt territorium.
Så här såg det ut när de tre Chipmunkarna startade på rad för sin formationsflygning.
Efter en snabb högersväng efter lättning och formering över vattnet så svängde de tillbaka över banan och försvann över dungen i banändan i sydväst.
En glada (?) tyckte det verkade kul att starta på linje och lyfte strax efter en Chipmunk. Den lilla pricken bakom planet rakt ovanför stjärtfenan på Cessnan.
Sen bar det hemåt och Anders beslöt att starta bana 23 (klokt med tanke på vinden). Dock är banan smalare än svängradien, så det krävs lite handpåläggning för att få nosen i rätt riktning.
Efter lättning njöt piloten i fulla drag över att få göra en 90 gr högersväng mitt på banan.
Och strax lämnade vi Femö bakom oss.
Den vind jag arbetade mig igenom på vägen dit gav nu extra skjuts åt hemfärden. Notera GS på GPS:en
Och en nöjd befälhavare kan strax skönja den svenska kustlinjen, långt innan vi lämnat danskt territorium.
Lennart Gustafson
Kassör
Kassör