Lunchutflykt till Femö i Danmark

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Lunchutflykt till Femö i Danmark

Inlägg av samir »

:arrow:

Lite gammal Information om fältet som är bra att känna till:
Krogen har en kortklippt landningsbana på 650 meter. Banan är inte officiell och har därför ingen ICAO-kod men det funkar ändå med färdplan om man använder ZZZZ och skriver i klartext. Koordinaterna finns på krogens hemsida för GPS-nördar. Ring dit innan avresa så får ni information om vind och väder mm. Fältet, som ligger på nordöstra sidan av ön, är lätt att hitta från luften. Inflygning sker från nordost (bana 22). Banan är lite speciell att landa på för ungefär mitt på banan finns en ganska rejäl svacka som kan ge berg- och dalbanekänsla. Man kan ana lite av den på en av bilderna.
Detta kan kännas lite överraskande om man är van vid att landa på jämn asfaltbana. Om man inte är beredd på det och blir rädd och drar på efter att man passerat "guppet" är risken överhängande att man hamnar i trädridån i bortre ändan.
Så, se till att ni kommer med rätt fart och höjd på final så är det absolut inga problem. Det finns inga hinder i inflygningssektorn.
Kolla även vindriktningen för starten sker i motsatt riktning ut mot havet.
Ingen radiofrekvens finns för fältet. Glöm heller inte att avsluta färdplan, antingen i luften precis innan landning, eller via telefon direkt efter landning.

http://www.femoekro.dk/landingsbanen

Bild

Bas Bana 23
Bild

Final Bana 23
Bild

Final Bana 23
Bild

Bild

Bild

Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Fina bilder, Femø ser ju ut som ett litet paradis!

Enligt SkyDemon verkar fältet faktiskt ha både en frekvens och platsindikator.
:arrow: Frågan är bara om vi kan använda den i ATS-färdplanen?

EKFM
131.875
05/23
Elevation ungefär som ESTT

Bild

För ditresan, färdplanen behöver avslutas med Copenhagen Information 127.075 eller via danska FPC.

:arrow: Tel till danska FPC behövs!

Inlämning av färdplan för EKFM (Femø)-ESTT kan ske från Sverige, men aktivering sker med Copenhagen Information.

Precis som med Sturup Atis 129.275 så kan vi inte ställa in den sista siffran på VSG´s radio men det fungerar ändå.

Avslutande av färdplanen vid hemresan med Sweden Control 133.800 strax före landning eller med tel. FPC (flight planning centre) vilket i praktiken innebär:
Malmö ACC (area control centre/områdeskontroll) för Malmö AOR (area of responsibility): 040-50 16 15 eller
Stockholm ACC (för Sthlm AOR): 08-585 545 05

-------------------------------

Själv tänker jag klistra upp en minneslapp för VSG i planet vad gäller bokstaveringen, så det inte plötsligt står helt stilla när man ska säga vem man är.
Ett tips jag fick när jag spanade in i en Cub på Eslöv.

SIGURD ERIK - VIKTOR SIGURD GUSTAV
Sigurd Sigurd Gustav

SIERRA ECHO - VICTOR SIERRA GOLF
Sierra Sierra Golf

--------------------------------

Med inspiration från Anders och Luftfarssystemet en prognos för hur radiosnacket kan bli.

123.400 med Sweden Control´s 133.800 som reserv:
Söderslätt, SSG taxar för motoruppkörning bana 21.
Söderslätt, SSG ställer upp för start bana 21 (med 360 sväng vid klubbstugans gavel för maximal se och bli sedd)
Söderslätt, SSG startar bana 21.

På 500 ft, inleder stigande sväng österut:
Söderslätt, SSG lämnar trafikvarvet och frekvensen för vidare färd mot Femø.

MT (magnetic track) 261 grader mot icke obligatorisk rapportpunkt LEBDA. Vi är under danskarnas TMA-gräns som börjar på 2500 ft.

ESTT - LEBDA = 14 Nm

Stiger mot ca 2300 ft och byter frekvens till 133.800 för aktivering av färdplan:
Du "-Sweden, SEVSG, startat ESTT 45 (man nämner endast antal minuter efter rådande timme), önskar aktivera min VFR-färdplan till EKFM (Femø)."
SC "-SSG, din färdplan är aktiverad 45, ställ in transponder 4255 (exempelvis)"
Du "-transponder 4255, SSG"

Från detta har man normalt sett cirka 7-8 minuter till LEBDA och danska territorialgränsen.

Ställer in Copenhagen Information som reserv, 127.075.

Eventuellt ropa upp Sweden för extra höjdmarginal över vatten.

Du "-Sweden, SSG begär 4500ft (exempelvis) på nuvarande kurs."
SC "-SSG, du är klar att stiga i Malmö TMA till 4500fot" (Om det är OK)
Du "-Klar till 4500fot i Malmö TMA, SSG"
Du "-Sweden, SSG 4500 fot, bibehållande"
SC "-SSG"

:arrow: Men sen kom jag på att vi är i danskarnas TMA fastän ännu inom svenskt FIR, så Sweden kan inte ge oss klarering, korrekt? Troligen får vi nöja oss med ca 2300 ft fram till snack med Copenhagen?

:arrow: Men låt oss hypetiskt anta att vi hade svenskt TMA fram till territorialgränsen, hade då Sweden lämnat över oss till Copenhagen på en höjd som överstiger dansk TMA-gräns?

Nu har vi ett läge där VSG saknar GPS, men när vingspetsen ligger i linje med Saltholm/vindkraftverken vid bron efter passage av Måkläppen bör man ha ett par minuters marginal för följande radiosnack:

Du "-SC, SEVSG, strax LEBDA, 2300 ft."
SC "-SSG, kontakta Copenhagen på 127.075, hej då."
Du "-Kontaktar Copenhagen på 127.075, hej då."

Övergår till engelska:
Du "-Copenhagen, SEVSG, soon LEBDA, 2300 ft, SQUAWK 4255, on VFR-flightplan from ESTT to EKFM (Femø)" (normalt vet de att du är på färdplan, du kan utelämna det)
C "-SSG, you are identified, no known traffic in your vicinity, are you familiar with the airspace around Copenhagen?"

:arrow: Ja, vad svarar man på det?

Behåller man kursen här kommer man in i Köpenhamn TMA E med början 1500 ft.
Vår kurs till Femø MT 235 grader håller sig däremot inom Kph TMA D med början 2500 ft.

LEBDA - Femø (EKFM) = 44 Nm

Efter ca en tredjedel av sträckan når man Skovene ve Vemmetofte, efter Rödvig, där det indikeras segelflygaktivitet 2500-5000 ft. Läge att se upp. Efter detta passerar man en slags droppformad halvö som är stor som halva Näset och där sträcker sig G-luften till 3500 ft. CTA FL195-3500 E. Masten med elevation på 1230 ft bör också ha varit synlig ett tag på vänster sida.

Därefter lämna eventuellt klarerad höjd, när man närmar sig Femø:

Du "-Copenhagen, SSG, requesting to descend to xxxx ft) (ifall vi fått klarering till tex 4500 ft)".
C "-SSG, you are cleared to descend to xxxx ft".
Du "-xxxx ft, SSG".

När man ser Femøfältet kan man förslagsvis avsluta färdplanen per radio:
Du "-Copenhagen, SEVSG on VFR-flightplan from ESTT to Femø (EKFM), 2 Nm north Femø, xxxx ft, closing my flightplan"
:arrow: C "-SSG, your flightplan closed 15" (jag antar de använder samma system med antal minuter efter rådande timme)
Du "-Flightplan closed 15, SSG"

(Eller så tar man det per tel efter landning i klartext.)

Därefter lämna Copenhagen-frekvensen för Femøfältets frekvens 131.875, om den nu är aktiv.

Du "-Copenhagen, SSG, requesting to leave the frequency".
C "-SSG, goodbye".
Du "-goodbye".

Inför landning EKFM:
Du "-Femø SSG crossing the RWY at 1000 ft", "Femø SSG left/right base for landing 23".

En vingspets till banan bra referens för medvinden.
Börja svänga in på basen när tröskeln ligger 45 grader bakom en.
Final max 400-500 ft.

Saltholm och vindkraftverken vid bron som referens
Bild

Rutten i ett större perspektiv
Bild

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

men i alla fall fick jag rätt bilder och beskrivning av banans skick ( svacka i mitten).
Mycket bra detaljer du angåv, jag ska flyga hemvägen, det innebär tvärtom vad du beskrev. Bra jobbat.
Vi hoppas att någon svarar på dina frågor här och ger mer info. ( Anders beskrivning är omfattande också under rubriken resor)
Att flyga, inga problem för alla cert-innehavare, men att komunicera där uppe i okänt vatten (luft), är det som ger birr i magen för många orutinerade piloter.

:Bild

Bild

Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.

Anders S

Courchevel på danska!

Inlägg av Anders S »

Fina bilder som du hittat, Samir! Den på banan mot havet: Courchevel på danska...8)

Ang Fredriks inlägg:

Avsluta färdplanen hos Copenhagen Briefing +4532478272.

Hur det går till exakt på radion, tja, variationer förekommer, vill inte sia.

Du kallar SC direkt och kan mycket väl få Cop. redan innan Falsterbo.

Bli inte förvånad om du måste stanna nedanför TMA. Jag tvivlar på att SC klarerar dig till ex. 3000 och sedan skickar dig vidare.

Lär inte för mycket läxor utantill, passa istället på att tjuvlyssna på ICM o VPL, de är vanligtvis före VSG...!

Och, som Marve Fleksnes sa i "Radioten": "-It's good to slap off."... :D

Radiosnacket fixar ni, och blir det lite fel så är det inte hela världen!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Bra information om flygning i Danmark

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Kolla gärna dessa länkar:
http://www.dulfu.dk/CustomerData/Files/ ... ilot-info-
uk.pdf
http://www.dulfu.dk/CustomerData/Files/ ... enmark.pdf

www.dulfu.dk står det:

NOTE! If you are going to visit Denmark in your Ultralight aircraft, please notice: You are not allowed to enter Danish airspace without prior permission from Dulfu. You are allowed to operate from sunrise to sunset from 500 ft. AGL up to 9,500 ft MSL. Flying between 3500`and 9500` requires a TSO-approved altimeter.

When flying in the Copenhagen FIR (København FIR), do not hesitate to contact Copenhagen Information (COIF) on 127.075MHz (East) or on 129.475MHz (West). COIF will give you any support needed for flying in Denmark

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Färdvinklarna enligt SkyDemon.

ESTT - LEBDA
TT 264
MT 261

LEBDA - EKFM
TT 238
MT 235

---------------------

EKFM - LEBDA
TT 058
MT 055

LEBDA - ESTT
TT 084
MT 081

Väldigt praktiskt att man kan reversera i SkyDemon.

Den rutt jag först tänkte mig var att flyga till Möns klint (brytpunkt BETUD) och därefter ta västerut/norrut beroende på tur/retur. Gör man det över brytpunkten DISGO för territorialgränsen tar resan 5 minuter längre ca 42 min.
Det blir mer flygning över vatten men man slipper tng på Köpenhamns 1500-TMA gräns (saknas ju fungerande GPS i VSG) och får direkt ett tydligt riktmärke. Den större delen av sträckan ger också 3500 ft i G-luft.

ESTT - DISGO
TT 214
MT 211

DISGO - BETUD
TT 220
MT 216

BETUD - EKFM
TT 268
MT 264

---------------------

EKFM - BETUD
TT 088
MT 084

BETUD - DISGO
TT 040
MT 036

DISGO - ESTT
TT 034
MT 031

Roi

Inlägg av Roi »

Hej Alle

Radio til EKFM Femø Channel 131.880 Frekvens: 131.8750 MHz

Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Re: Courchevel på danska!

Inlägg av FredrikH »

Anders S skrev:
Avsluta färdplanen hos Copenhagen Briefing +4532478272.
:arrow: Anders, hur hittade du detta nummer? Jag hade tex inte vetat att jag skulle söka på "Copenhagen Briefing".

-----------------

Tänkte även gå igenom vilka nummer man ringer på den svenska sidan, och vilka som jag antar inte gäller längre.

I läroboken Luftfartssystemet bilaga 1:2 har vi för inlämning :
Stockholm Flight Planning Center 08-797 63 40

:arrow: Ska endast detta nummer tituleras FPC?

:arrow: Används endast detta nummer för ändring och annulering?

För avslutande:
Malmö ACC (AOR): 040- 50 16 05
Stockholm ACC (AOR): 08-585 545 05

Alternativt via radio strax före landning, Sweden Control, Copenhagen Information etc.
----------------------------

När det gäller gamla nummer hittar jag några i filarkivet. Närmare bestämt 04, Färdplanering, knabord.pdf
(från 2009-11-10)

Där står för ringa in:
08-797 76 34 (bör alltså vara FPC)

För avsluta:
Malmö AOR 040-50 15 05
Stockholm = samma som nuvarande.

:arrow: Är dess två nummer helt överspelade, eller funkar de ännu?

Hans_P
Kontakt:

Re: Courchevel på danska!

Inlägg av Hans_P »

FredrikH skrev:
Tänkte även gå igenom vilka nummer man ringer på den svenska sidan, och vilka som jag antar inte gäller längre.

I läroboken Luftfartssystemet bilaga 1:2 har vi för inlämning :
Stockholm Flight Planning Center 08-797 63 40

:arrow: Ska endast detta nummer tituleras FPC?

:arrow: Används endast detta nummer för ändring och annulering?

För avslutande:
Malmö ACC (AOR): 040- 50 16 05
Stockholm ACC (AOR): 08-585 545 05

Alternativt via radio strax före landning, Sweden Control, Copenhagen Information etc.
----------------------------

När det gäller gamla nummer hittar jag några i filarkivet. Närmare bestämt 04, Färdplanering, knabord.pdf
(från 2009-11-10)

Där står för ringa in:
08-797 76 34 (bör alltså vara FPC)

För avsluta:
Malmö AOR 040-50 15 05
Stockholm = samma som nuvarande.

:arrow: Är dess två nummer helt överspelade, eller funkar de ännu?
Det finns bara en tillförlitlig källa till telenummer och info, och det är LFV. Kontrollera alltid aktuell information mot ARO, inte mot gamla läroböcker eller lokala filer på klubben. Den här tar upp det mesta: AIP ENR 1.10 Färplanering, se https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=10
Enligt denna;
3.3 När en färdplan lämnas till färdplaneringscentralen (FPC) ska den om möjligt lämnas in via internet (AROWeb: http://www.aro.lfv.se). När det inte är möjligt kan färdplanen lämnas per telefon.
Internet: http://www.aro.lfv.se
Telefon: +46 (0)8 797 63 40
Om du landar på en kontrollerad flygplats, till exempel ESMK, så ombesörjs avslutande av ATS. Annars kan det göras per telefon efter landning till FPC eller via radio på aktuell frekvens innan landning.

/Hans
Yikes!

Skriv svar