På månadens första dag så gästades klubben av denna fina tyska maskin.
En Dynamic med infällbart ställ och winglets. Dynamic ser snabb ut i luften i vanliga fall (typ vår modell), men denna såg väldigt snabb ut när den kom över fältet. Väldigt läcker maskin!
Förra veckan var det fokus på att vi hade en spricka i höger landningsställsben på vår Eurostar. Benet var avmonterat och återförsäljaren, Niklas, som ändå skulle till fabriken med annat flygplan, tog benet med sig ner och skulle ta hem ett nytt på återresan. Så långt var allt frid och fröjd, men när återresan började så gav Niklas bil upp söder om Prag. Eftersom han hade trailer med, där hade han haft flygplanet som skulle till tillverkaren, så fick han upp sin bil på trailern. Avsikten var nu att hyra en bil med drag och köra hem, sen köra ner hyrbilen och flyga tillbaks. Det visade sig omöjligt att få tag i en bil med drag i Tjeckien. Det hela slutade med att jag och Owe satte oss i min Honda på onsdag kväll och körde ner. Vi kom i väg vid artontrettio och klockan åtta på torsdagsmorgon hämtade vi Niklas på Holiday Inn, utvilad och fräsch. Det var inte jag och Owe. Med Niklas vid ratten körde vi ner och krokade på trailern med hans bil och sen bar det av norrut. Vi körde till färjan son går från Rostock och vi var i Trelleborg vid sextiden på fredagsmorgonen. Jag gick till mitt arbete och Owe och Niklas körde hem till honom. Tre något trötta herrar som tyckte det var skönt att vara hemma.
På lördagen kunde så Owe börja motera det nya landningsställsbenet. Idag, måndag, var det klart och efter kontrollflygning så är vi i luften igen.
Owe vid ratten på väg till Tjeckien.
Trailern hakas på sen bär det av hemåt.
Stället på plats före och efter montage.
Stugvärden fixade mat åt behövade, till Owes förtjusning.
Ett par från Braunschweig tältar på fältet. Deras hund, en irländsk setter tror jag, har varit med på resan som tagit dem till bland annat Siljansnäs och Västervik. Den har eget hörselskydd, eget säkerhetsbälte och tycks stortrivas med flygandet...
Över vårt tillgängliga G luftrum har vi inflygningarna till Kastrup. Där ovanför oss så kommer de stora och avtecknar sig mot molnen.
Sen fick vi driftstopp eftersom vårt avgasrör lossnade.
Våra fyrbenta vänner - rådjuren - behagar tycka det är mysigt kring vårt flygfält. VARNING UTFÄRDAS! Var observant dom verkar inte så skygga som man kunde önska.
En dansk helikopter på besök!
En kanonkväll var det i torsdags, 28e, även varmluftsballongerna var i luften. Dom stod nästan helt stilla. Ljuvligt!
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
Så blev det den sista augusti och det var Öppet hus på Söderslätt. Det var verkligen öppet - från himmeln - på några morgontimmar kom en hiskelig massa regn. I Malmö har man uppmätt 88 mm, motsvarar en månadsnederbörd ungefär. Stort kaos med översvämningar och stopp i tåg och biltrafiken. Vår motorflygdag, med inbjudningar till grannar och avslutning med information till de som är intresserade av att bli flygare, flöt iväg. Drygt ett tjugotal personer kom dock ut och besökte oss, två grannar kom men inga som var intresserade av att ta flygcertifikat. Av de senare hörde dock en del av sig så en ny teorikurs är på gång.
Öppethus skylten i regnet. Så det blev hangarhäng med gänget!
Norr om Håslöv så blev det svallvågor av fordonen. Väster om Vellinge så var det blött, blött, blött.
Inte var det bättre på andra platser
Söder om Lockarp var det översvämmat.
Yttre ringvägen vid Lockarp var under vatten
I Klagshamn hade blixten satt fyr på en verkstadsbyggnad.
Från Vellinge kunde man inte komma västerut. I a f inte via denna viadukten.
En del av vägbanken hade rasat vid Vellinges norra avfart.