Eslövs fly-in 29 juni 2013

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S

Eslövs fly-in 29 juni 2013

Inlägg av Anders S »

Det här ska du väl inte missa:

http://www1.idrottonline.se/ImageVaultF ... h_2013.PDF

Dessutom, då du ändå är där: Lennart Arvidsson har äntligen fått hem sin Viper SD-4. Den står i Eslövs UL-klubbs hangar. Åk dit och kolla in den!

Anders S

Inlägg av Anders S »

Det här årets upplaga av Eslövs Fly-in hade som vanligt samlat ihop flera intressanta punkter. Det är imponerande att man kan arrangera sådant här utan några egentliga intäkter förutom parkeringsavgifterna. Heder åt alla dessa ideellt arbetande människor!

Så mycket värre att då höra indignerade parkeringsvakter berätta om uslingar till bilister som helt enkelt smitit förbi utan att betala, dessutom skrikande oförskämda kommentarer!

Nåväl, detta fick man släppa taget om ifall dagen skulle bli fortsatt trevlig... Promenaden över det generöst tilltagna gräsfältet styrdes mot hangarerna. Jag var spänd på att få se Lennart Arvidssons nya Viper SD-4, den maskin som kommer att vara inhyrd till Eslövs UL-klubb. Leveransen har dragit ut långt på tiden, ursprungligen var planen att få den i luften redan i vintras men framför allt invägningen har satt käppar i hjulen. Nu är den dock slutligen på plats!

Bild
Här är den, röd och grann. Linjerna påminner onekligen mycket om EV-97 och precis som den är SD-4:an byggd i metall. Det var inte
bara jag som intresserat mig för den, Bo-Lennart och vår förre medlem Per Bojfeldt stod också och tittade den. OBS! Det är varken Bo-Lennart eller Per på bilden...;-)

Bild
Det ser väldigt ombonat ut i kabinen. Klaffen tycks vara elektriskt styrd med tre steg och trotteln är modell trafikplan som kanske är mer lättanövrerad än våra om man ska flyga rote. Under trotteln finns en spak som man väl får anta är bromsen. Inga tåspetsbromsar alltså (rätta mig gärna om jag har fel). Den är försedd med 100hp motor, Rotax 912 ULS förmodar jag, och har räddningsskärm. En stor skillnad är att huven är ledad där bak, tvärt emot vad vi är vana vid, med andra ord (och personen på bilden är även han helt okänd för mig).

Det är bara att gratulera Lennart Arvidsson och Eslövs UL-klubb till att den här fina kärran äntligen är på plats. ULB-mässigt har ju Lund/Eslöv-området länge varit en vit fläck på kartan. Det finns säkerligen ett stort latent flygintresse som kan sugas upp där.

Bild
Modellbyggarna brukar vara med på flygdagar. Här har en fin modell av en SAAB 21 fångat mitt intresse. Planet, som konstruerades under andra världskriget och kom i bruk 1945 fick det smått ironiska smeknamnet "en svensk fullträff med två bommar". Det var tänkt som ett jaktplan. Trots stora svagheter i prestanda, som gjorde att produktionen avbröts i förtid, kunde viktiga kunskaper förvärvas. Den skjutande propellern tvingade fram en lösning med katapultstol för att slippa bli klippt till konfetti vid fallskärmshopp. Planet var också det första med noshjul.

Senare byggdes planen om till jetdrift och placerades hos de hårt prövade F10-piloterna. Dessa hade under kriget flugit italienska jaktplan, J20, av undermålig kvalitet. Vid krigsslutet blev man snuvad på de förväntade Mustangerna, J26, till förmån för det svenskproducerade men något undermåliga J22. Sedan detta... 1951 lämnades planen vidare för användning som attackplan, en roll som passade dem betydligt bättre.

Alla flygevenemangs gissel, vädret, hade ännu inte satt ut sitt krokben så flygningarna kunde, trots ganska låg molnbas, påbörjas planenligt. Det märktes dock, både på besökarantal och antal besökande flygplan, att vädret påverkat det hela negativt.

Bild
Sten Svenssons Trojan T28. Ett imponerande muskelpaket!

Bild
Mikael Carlsons enastående Bleriot. Trots kyttig luft var han uppe och flög. Helt fantastiskt!

Bild
Spitfire Mk XVI ägd av Biltema.
Det är förmodligen alla (?) piloters våta dröm att få flyga en så'n här. Somliga av oss skulle gladeligen ge vår högra arm för det, trots det så är möjligheten till det så mikroskopisk att den knappt finns. Lika bra att glömma, mao...:-(

Och vad ska Biltema ta sig till med en massa högerarmar?

Bild
DHC-1 Chipmunk. De Havilland Canada's första egna konstruktion. Den följdes av läckerheter som bl.a. DHC-2 Beaver (så'n skulle vi haft, med pontoner!) och DHC-6 Twin Otter (så'n skulle vi också haft...;-)

Bild
SAAB Safir, tillhörande Ljungbyheds Aeronautiska Sällskap och målad i SK50-färger.

Bild
Här jagar Per Cederqvist ballonger med Safiren. Han träffade 4 av 6 om jag räknade rätt, genom mycket skicklig flygning.
Detta ska vi INTE syssla med i klubben, hur kul det än verkar vara. Om, så kommer någon förr eller senare att bli så upphetsad att han glömmer sig och går över i ryggläge m.m...

Bild
Samme Per i ryggläge med sin DH82A Tiger Moth, mitt favvo-plan!

Bild
Här är han nere igen. Nästa gång jag fyller jämt hoppas jag att släkt och vänner har samlat ihop till en sådan här...;-)

Bild
Den amerikanska motsvarigheten till Tiger Moth, Boeing Stearman. Inte så dum den här heller!

Det fanns mer på programmet, t.ex. brandbekämpning med helikopter och en halsbrytande uppvisning av Bengt Andersson med en svart Pitts. Just då hade emellertid motorn på DH82an just ryckts igång så jag hade egentligen inte ögon o öron för annat...

Väderandarna ville oss inte väl. Låga stratus blev allt lägre och ett ihållande regn satte igång. Till sist fick jag, genomblöt, nog och drog iväg.

Jag hoppas verkligen att arrangörerna har bättre tur med vädret nästa gång, men stort tack för upplevelserna ändå!!!

Skriv svar