Klubbdagbok november 2011
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok november 2011
Så är jag äntligen på väg hem ifrån VMet i Sydafrika. Landade på Arlanda i fredagsmorse blev upphämtad av min yngsta dotter (flygteknikern) som skall läsa i Uppsala och vill ha fars hjälp med inflyttning i sin nya lägenhet.
Hemma på Slätten har det tydligen inte flygets så mycket, en propeller i en kona och dåligt väder. Dock har det tagets beslut om att köpa en PA-28 Archer. Därmed så finns det snart en fyrsitsar igen att flyga med.
Nu hoppas vi på bättre höstväder och mer tid i luften.
Hemma på Slätten har det tydligen inte flygets så mycket, en propeller i en kona och dåligt väder. Dock har det tagets beslut om att köpa en PA-28 Archer. Därmed så finns det snart en fyrsitsar igen att flyga med.
Nu hoppas vi på bättre höstväder och mer tid i luften.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
En ruggig novemberdag
Idag var jag ut till Slätten för att kontrollflyga VLZ med ny propeller. Den förra hade tuggat i en kon
Nåväl, nu är iaf ny propeller i snurr längst fram och ställd för lite mer fart än tidigare. Inte många knop men något snabbare iaf.
Per Norén var ute och startade upp sin YAK och taxade runt lite grann, molnbasen var i lägsta laget, tyckte han, även om det var broken och solen skymtade lite, lite grann.
Vidare konstaterar vi att gräset nu tagit sig ordentligt i f d svackan och f-n tro det - men det behöver snart klippas!
Inga bilder enär jag inte lyckats ladda ner från min iPhone.
Nåväl, nu är iaf ny propeller i snurr längst fram och ställd för lite mer fart än tidigare. Inte många knop men något snabbare iaf.
Per Norén var ute och startade upp sin YAK och taxade runt lite grann, molnbasen var i lägsta laget, tyckte han, även om det var broken och solen skymtade lite, lite grann.
Vidare konstaterar vi att gräset nu tagit sig ordentligt i f d svackan och f-n tro det - men det behöver snart klippas!
Inga bilder enär jag inte lyckats ladda ner från min iPhone.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Vad händer en dag i november?
Jo hösten är här! "bedorna" är uppe och väntar på transport till sockerbruket, gässen har samlats inför flytten söderut.
Vidare så har det milda vädret fått gräset i svackan att gro ordentligt.
Men likväl är det kallt och före flygning så underlättas start med förvärmning av motor.
VPL har försetts med dragstång så vi lättare baxar in knarren i hangaren.
Men dagarna är allför korta, även om det är fullmåne.
Kanadagäss en studie!






Gräset i svackan har grott...

...grönt, tätt och förhoppningsvis har vi ett finare fält till våren.

VLZ med värmare...

...och filt.

VPL med dragstång


Fullmåne!

Vidare så har det milda vädret fått gräset i svackan att gro ordentligt.
Men likväl är det kallt och före flygning så underlättas start med förvärmning av motor.
VPL har försetts med dragstång så vi lättare baxar in knarren i hangaren.
Men dagarna är allför korta, även om det är fullmåne.
Kanadagäss en studie!






Gräset i svackan har grott...

...grönt, tätt och förhoppningsvis har vi ett finare fält till våren.

VLZ med värmare...

...och filt.

VPL med dragstång


Fullmåne!

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
fredag 111111
Idag hade vi besök på Slätten, här fångad av vår webbkamera. Storebror ser dig allt!
Nåväl, kul att vi får besök.


Nåväl, kul att vi får besök.


Lite flygning blev det idag trots ett dis som låg över slätten.
När diset släppt lite stack undertecknad upp i VLZ(efter "order" från skolchefen) för en vädercheck och det var dis dis och åter dis. Tveksam VMC...men dock VMC enligt både ESMS och EKCH...lite skolning i varvet blev det också idag...
Håkan och Bertil var på plats för lite flygsnack i stugan när undertecknad anlände, och Håkan fick öven igång grillen. Månne årets sista grillning på klubben?
När diset släppt lite stack undertecknad upp i VLZ(efter "order" från skolchefen) för en vädercheck och det var dis dis och åter dis. Tveksam VMC...men dock VMC enligt både ESMS och EKCH...lite skolning i varvet blev det också idag...
Håkan och Bertil var på plats för lite flygsnack i stugan när undertecknad anlände, och Håkan fick öven igång grillen. Månne årets sista grillning på klubben?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
När väl diset skingrade sig
Idag låg dimman tät på morgonen och förmiddagen. På Sturup angav metar att temperaturen var 00 och dagpunkt 01 dvs en grad högre
!
Nåväl när dimman lättade så flög Boo Levin och undertecknad till Kristianstad där vi tog en fika innan vi återvände till Slätten. Vilket flygväder!
Väl åter på Slätten så var det dax för skolning med Håkan Svensson som gick sin först EK. Tre landningar hann han med sen släcktes ljuset (solen gick ner 16:02).
Men iaf STORT GRATTIS!
Nåväl när dimman lättade så flög Boo Levin och undertecknad till Kristianstad där vi tog en fika innan vi återvände till Slätten. Vilket flygväder!
Väl åter på Slätten så var det dax för skolning med Håkan Svensson som gick sin först EK. Tre landningar hann han med sen släcktes ljuset (solen gick ner 16:02).
Men iaf STORT GRATTIS!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Hänt i veckan!
Vad händer på Slätten en vecka i mitten av november? Faktiskt en del, det flögs nästan 5 timmar, Owe servade på och undertecknade klippte gräset!?
Jo så blev det! Trodde jag klippte för sista gången för året, när jag klippte i oktober, före jag åkte till VM i precisionsflygning. Men vädret ville annorlunda. På sina ställe var det så högt att gräsklipparen med möda trängde igenom. Nåväl hellre gräsklippning än snöskottning!
Idag söndag den 20 november hoppades vi på en strålande höstdag och mycket flyg, men så blev det inte.
Istället var det i det närmaste våtvarmt omslag. TAF för Sturup:
ESMS 201130Z 2012/2112 26005KT 0300 FG VV002 TEMPO 2012/2112 2000 BR BKN003=
och Metar:
ESMS 201520Z 33002KT 0250 R17/0500N R35/0400V0650N FG VV002 06/05 Q1022=
Själv beklagade jag mig för hustrun vid frukosten som genast föreslog att jag kunde hjälpa henne mocka hästhagen! Och vad gör man inte för husfriden?
Så här såg det ut i november för ett år sedan!



I höst har det varit varmar så gräset fick klippas och så här såg det ut från tröskel bana 03.

En fördel är dock att gräset frodas i f d svackan.

Börjar bli riktigt tätvuxet.

Hur man mockar en hästhage! Frugan visar!

Först hitta skiten!

Sen ska den upp på grepen!

lite knepigt det där

och ner i bören.

den ska av ifrån grepen också!

Idag söndag den 20 november hoppades vi på en strålande höstdag och mycket flyg, men så blev det inte.
ESMS 201130Z 2012/2112 26005KT 0300 FG VV002 TEMPO 2012/2112 2000 BR BKN003=
och Metar:
ESMS 201520Z 33002KT 0250 R17/0500N R35/0400V0650N FG VV002 06/05 Q1022=
Själv beklagade jag mig för hustrun vid frukosten som genast föreslog att jag kunde hjälpa henne mocka hästhagen! Och vad gör man inte för husfriden?
Så här såg det ut i november för ett år sedan!



I höst har det varit varmar så gräset fick klippas och så här såg det ut från tröskel bana 03.

En fördel är dock att gräset frodas i f d svackan.

Börjar bli riktigt tätvuxet.

Hur man mockar en hästhage! Frugan visar!

Först hitta skiten!

Sen ska den upp på grepen!

lite knepigt det där

och ner i bören.

den ska av ifrån grepen också!

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Tråkig vecka!
Mest dis och ruggigt höstväder, solen har lyst med sin fråvaro (se foto nedan). Dock har Owe arbetat med underhåll på tankanläggningarna, nu då det inte flygs så ingen behöver tanka. Nya filter och lite annat smått och gott har blivit fixat.
Dynamicen fick vi i luften på en kortare tur mitt i veckan men det var all flygning dock.
Teorin rullar på och eleverna börjar lära sig en del vilket märks på frågorna till oss lärare.
Solen som lyser med sin frånvaro!

Dynamicen fick vi i luften på en kortare tur mitt i veckan men det var all flygning dock.
Teorin rullar på och eleverna börjar lära sig en del vilket märks på frågorna till oss lärare.
Solen som lyser med sin frånvaro!

- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Höststorm!
Så kom Berit en höststorm och klass 3 varning är utfärdad. M a o inget flygväder idag heller.
ESMS 271130Z 2712/2812 23030G45KT 7000 -RA BR FEW004 BKN010 TEMPO 2712/2714 2500 BKN004 BECMG 2714/2716 SCT008 BKN015 TEMPO 2714/2723 26040G55KT 4000 SHRA BKN009 BKN015CB BECMG 2720/2723 29020G30KT=
ESMS 271730Z 2718/2818 27035G50KT 9999 BKN035 BECMG 2720/2723 28022G32KT BECMG 2806/2809 27012G22KT=
EKCH 271740Z 2718/2818 27032G52KT 9999 SCT025 TEMPO 2718/2724 6000 SHRA BKN015CB BECMG 2722/2724 30028G45KT BECMG 2800/2802 29018G30KT BECMG 2805/2807 26012KT=
ESMS 271250Z 24028G38KT 5000 RADZ BKN006 10/09 Q0994
ESMS 271950Z 27028G39KT 9999 BKN034 08/02 Q0998=
EKCH 271950Z 28031G47KT 9999 -SHRA SCT040CB 09/03 Q0999 NOSIG=
http://www.sydsvenskan.se/sverige/artic ... -regn.html
Dock så var vi nere, Owe och jag, och slutförde arbetena med tankanläggningen. Ja, jag och jag, mest Owe.
Kon på drift, bäst och flytta tillbaks den.

Inte mycket kvar av vår klubbflagga, och nu slits den väl helt i trasor.

Så är allt på plats nu?

Kolla att ventiler är stängda.

Klart att tanka alla flygare!

ESMS 271130Z 2712/2812 23030G45KT 7000 -RA BR FEW004 BKN010 TEMPO 2712/2714 2500 BKN004 BECMG 2714/2716 SCT008 BKN015 TEMPO 2714/2723 26040G55KT 4000 SHRA BKN009 BKN015CB BECMG 2720/2723 29020G30KT=
ESMS 271730Z 2718/2818 27035G50KT 9999 BKN035 BECMG 2720/2723 28022G32KT BECMG 2806/2809 27012G22KT=
EKCH 271740Z 2718/2818 27032G52KT 9999 SCT025 TEMPO 2718/2724 6000 SHRA BKN015CB BECMG 2722/2724 30028G45KT BECMG 2800/2802 29018G30KT BECMG 2805/2807 26012KT=
ESMS 271250Z 24028G38KT 5000 RADZ BKN006 10/09 Q0994
ESMS 271950Z 27028G39KT 9999 BKN034 08/02 Q0998=
EKCH 271950Z 28031G47KT 9999 -SHRA SCT040CB 09/03 Q0999 NOSIG=
http://www.sydsvenskan.se/sverige/artic ... -regn.html
Dock så var vi nere, Owe och jag, och slutförde arbetena med tankanläggningen. Ja, jag och jag, mest Owe.
Kon på drift, bäst och flytta tillbaks den.

Inte mycket kvar av vår klubbflagga, och nu slits den väl helt i trasor.

Så är allt på plats nu?

Kolla att ventiler är stängda.

Klart att tanka alla flygare!




