Klubbdagbok april 2011

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Flygfredag!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Vägen är trumlad! :D
Bild
Sven K instruerar hur man kör trumla modell: STOR :?
Bild
Vissa föredrar att flyga! :wink:
Bild
Dansk nyhetshelikopter på besök 8)
Bild
Mycket knappar och spakar! Mycket enklare att flyga! :? :roll:
Bild
Så sticker helikoptern! :(
Bild
Men då landar Stefan Kula från Örebro med en Zephyr :)
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

HV flygning på ESMK

Lördag och planerat för en HV (Hemvärnet) flygning med bas på Kristianstads flygplats. Jag och Patrik deltar med FCG och först skall den hämtas på ESMS för att flygas ner till ESTT för tankning.

Patrik landar i morgondiset. Men det skall lätta fram åt dagen.
Bild

Efter tankning så är det samling i Kristianstad fk s klubbhus. Notera informationsskärmen över Ulf. Den visar alla bokningar av klubbens flygplan för dagen. Kul information och man slipper öppna myweblog.
Bild

Nedan "dagens" information!
Bild

Sen var det lite information. Några tog fram flygplansmodellen för att prata "Hur fungerar det egentligen?" Sen var det tid för uträkning av färdplan.
Bild

Jag och Patrik skulle använda TBOS (TaBildOchSänd) så det var bara att koppla upp dator, modem, gps och kamera m m .
Bild

Vilket inte var det enklaste så fram med instruktionen.
Bild

Efter flygning så blev vi "grounded" och det blev en promenad till Skåneexpressen 1 s hållplats Tings Nöbbelöv.
Bild
Bild

Väl där konstaterades att tänkt busstur gick endast vardagar!
Bild

Så det fick bli att muta dottern att hämta.
Hur vi får hem FCG är en annan historia.
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Fin dag på fältet! Välten vältade, det skolades, det såddes gräs, det röjdes rabatter och det skruvades VPL. Intresserade besökare, samt en norrman i en Zephyr hittade också till oss.

Nu har vi bytt ut den underdimensionerade säkringen i VPL samt kopplat in autopiloten fullständigt. Lite kalibrering kvarstår möjligtvis men allt fungerar fint nu! Ni som är influgna på VPL och vill ha lite instruktion i hur AP:n fungerar kan väl maila mig.

Nu känns det som att säsongen är på gång på riktigt!
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

En del tycker att funktionen i mWL som visar dagens flygningar är fånig, men jag måste säga att det såg rätt trevligt ut. Jag har inte sett hur det ser ut live tidigare.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Lite fånigt är det, men rätt så roligt. Vi kanske kan ordna något.. Har någon en skärm och ett gammalt pci-grafikkort över? :)
Henrik Persson

Marcus

90-dagars

Inlägg av Marcus »

Äntligen är man igång efter en lång och kall vinter. Jag gjorde 90-dagars idag med Håkan i VPL. Vi var bla inne på Sturup och studsade lite. Lite sidvindslandningar, lite radiosnack och en bedömningslandning utan klaff. Perfekt start i vårvärmen!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Fånig skärm

Vid första anblicken så kan man väl tycka att det är lite lekstuga.

Men å andra sidan, hur ofta måste man inte öppna datorn och gå in i mwl för att se vem som skall flyga. För min del vilken elev som står på tur. För andra om det är ledigt för några studsar och/eller om man skall ställa in flygplanet i hangar osv.

Sen kanske där kan länkas ut TAF och Metar från ESMS och EKCH ev vår vindvisning!

Står sedan vem som är dagens stugvärd på skärmen då blir det ganska bra! Rent av så att någon kan tänka sig sponsra klubben om dom får vara med på skärmen. :wink:

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Jag ska kolla efter en skärm...jag har nog ett grafikkort hemma. Eller tja, jag har en komplett dator, en P4 2,4Ghz om klubben behöver den :-)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det behöver vi! Vår windowsdator har lagt av..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Ok, ska formatera om den. Det som är lite risigt på den är hårddisken tror jag...den fungerar, men det är nog den delen som är mest sliten. Men det kanske är nån som kan skänka en HD?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar