Eget headset - vad har du för ett?

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det börjar bli mer som en blogg för mig än en forumtråd :-)

Inget test i helgen pga av ett sjuhelsikes regnande...får se hur det blir den närmsta veckan.

Det har dykt upp en ny aspirant, som vill bli köpt för mina pengar.

Lightspeed Sierra (lillebror till Zulu) Verkar riktigt fin och har mycket av Zulus suveräna egenskaper. Dock saknas givetvis en del eftersom de är $200 billigare...men främsta är det materialen och utformningen som skiljer, som jag har förstått det...
Utseendemässigt är de väldigt lika.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Lite plastigare. Lite tyngre. Ingen a2dp-bluetooth (så ingen musik! ringa går ju ändå inte > 500ft...). Men $200 är ju en hög, och det är nog ett par riktigt bra lurar.

http://www.youtube.com/watch?v=Ql3gqvTbnxg
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Japp, har kollat länken. Finns en som jämför Sierra med Zulu.
Det är deras headset i budgetsegmentet, och där ligger det bra till tror jag.

Kåporna är som sagt i plast, vilket gör lite på ljudet.
Musik går att lyssna på, fast via kabelanslutning. Frågan är hur ofta man använder det.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Musik på längre flygningar är guld. Men inte så ofta egentligen, nä..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Fortsätter mitt "bloggande" om headset..

Har nu testat headsetet som jag lånade. (www.anr-headset.com)
Priset var 2900:- t.o.m. idag.
Kan meddela att det var riktigt bra dämpning och ljud i lurarna. Den aktiva dämpningen fungerade utmärkt och likadant med den passiva (vilket är bra vid t.ex. batteritorsk)
Det överraskade mig faktiskt, med tanka på priset.
Negativt var trycket som var mot huvudet. Det var inte olidligt på något sätt, men allas huvud (eller rättare sagt öron) är olika och detta headsetet passade mig inte riktigt. Eller så var jag bara ovan vid det.
Ska du köpa ett headset, så tycket jag att du ska testa detta.

Jag kommer dock inte att köpa headsetet. Istället kommer jag att bygga om mina befintliga David Clark, med ett kit fråd Headset Inc.
Detta kan numera göras hos pilotshopen på Sturup, Hangar 11-29. de monterar det även för en mindre slant.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

För att avsluta en monolog, så kan jag berätta att jag nu har testat min ombyggda DC och är mycket nöjd. För dem pengarna så får man väldigt mycket tystnad. Och det är skönt att ha kvar den passiva dämpningen ifall batteriet skulle falla bort.

Fast tystnaden är inte den största skillnaden, utan jag tycker den stora skillnaden är hur man hör mottagningen. Det är ruskigt klart ljud (vilket kanske eg har med den minskade ljudmängden att göra).

Är mycket nöjd och är det någon DC-ägare som vill testa så är ni välkomna att höra av er.
Ombyggnadskitet finns nu att köpa på Hangar11-29 på Sturup.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

lenarv
Inlägg: 18
Blev medlem: mån aug 30, 2010 9:49 am

Inlägg av lenarv »

Jag har köpt ett par Beyerdynamic HS300 Individual .
Finns inkopplingsmöjlighet för Mobil och MP3-spelare, med autom. mute vid radiotrafik.
Ingen Active Noise Reduction men sitter skönt och låter bra både T&R.

Kostar 220 £ via FlyingAviation.

Beyerdynamic är ledande inom hörlurar för inspelningstudios.

Skriv svar