Planet som alltid ler (4/4)

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Daniel
Kontakt:

Planet som alltid ler (4/4)

Inlägg av Daniel »

I lördags (4/4) fick vi Zephyrbesök (VKD-Hässleholm). Marcus luftade VKDs vingar ner till Söderslätt där jag och Nisse tog tillfället i akt. Se planet som alltid ler och några flygbilder från lördagsturen:

Bild
Ankomst till Söderslätt och alla vill känna och klämma på Zephyren.

Bild
Tomas granskar insidan av planet medan Per kritiskt granskar utsidan/designen av fronten.

Bild
Blir man inte glad bara av att se det...? :wink:

Bild
Nisse går genom checklistan för motorstart.

Bild
VKD saknar nyckelstart. Den har två switchar för magneterna och en startknapp, smidigt.

Bild
Motorn är igång, flaggan visar sidvind och vi är på väg 8)

Bild
Vi har lyft från Söderslätt och flyger österut mot Trelleborg.

Bild
Trelleborg i sikte! Vårt mål är att flyga längs med kusten mot Ystad och därefter flyga in mot Tomelilla...

Bild
...för att stiga upp på lite höjd (~6 000 ft).

Bild
Utsikten blev inte mycket bättre.

Bild
Även den röde baronen flög idag med David Clark 8)

Bild
Trots diset var sikten bra och vädret i övrigt lugnt.

Bild
Facket som ligger i panelen på högersidan är rätt så praktiskt men man får se upp så man inte sitter med allt i sitt knä vid stigning eller i starten.

Bild
Långt borta, högt upp!

Bild
På väg tillbaka till Söderslätt, här passerar vi hamnen i Trelleborg.

Bild
Innan landning får man ju passa på att ta det sedvanliga fotot på dagens hjältar ;)

Bild
Dags för VKD att bege sig hemåt igen...

Bild
...eller dit skylten pekar och bensinen räcker :D

Så var det med den alltid leende maskinen, VKD från Hässleholm. Vi får hoppas på fler besök och ännu mer flygning!
Tack för en bra flygtur Nisse!

På återseende

Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
SvenF

Inlägg av SvenF »

Ännu fler glada…

Bild

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

Inlägg av NisseWesterlund »

fina bilder!

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Nice!

Den ser väldigt rymligt ut i cockpit...
Hur är komforten i jämförelse med Eurostaren?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Daniel
Kontakt:

Inlägg av Daniel »

Johan skrev:Nice!

Den ser väldigt rymligt ut i cockpit...
Hur är komforten i jämförelse med Eurostaren?
Komforten är väldigt god. Jag tycker sätena är betydligt bättre och benutrymmet likaså, man kan verkligen sträcka ut benen. Det är också rätt skönt med en mittkonsol som fysiskt skiljer passageraren från flygaren. Vidare upplevde jag att man sitter längre "bak" jämfört med Eurostaren, d v s man har inte panelen i "knät". En praktisk grej var också "hålet" på höger sida i panelen där man kan lagra smågrejer men det var inte särskilt bra i starten eller under stigning, grejerna har en tendens till att trilla ut.

Nackdelar kan väl vara om man inte är så lång/stor att man inte riktigt når fram till panelen/pedalerna (de gick inte att ställa om) p g a att man som sagt sitter lite längre bak (jag upplevde det så i alla fall). Man har inte lika god sikt (speciellt bakåt) som i Eurostaren. Bromsen (i alla fall på VKD) sitter på spaken, d v s man får trycka på ett cykelhandbroms-liknande handtag på framsidan av spaken när man vill bromsa hjulen. Det kräver en viss styrka i händerna och (tycker jag som bara flugit den en gång) kändes opraktiskt om man jämför med våra tåspetsbromsar i Eurostaren. Lastutrymmet ligger bakom sätena och gör det väldigt svårt (omöjligt?) att under färd hämta något som man har där bak (man fäller fram stolsryggen och kan på så sätt komma åt ett ihåligt utrymme i flygkroppen), där är ju Eurostaren mycket bättre men man kan ju också fråga sig vilket av alternativen som är säkrast...?

Jag har som sagt bara flugit i den en gång och detta är bara så som jag upplevde det, första intrycket så att säga. Jag gillar den och ser (trots mina till synes negativa kommentarer ovan) inte den som en "dålig" maskin, tvärtom! Men jag tror att ju mer man har att jämföra med, desto mer rättvist blir betyget.

Någon annan som provflugit Zephyren och vill dela med sig av erfarenheterna?

Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
Erik

Inlägg av Erik »

Vi var några elever som fick chansen att flyga en runda i Sunne med deras lärare. Jag tyckte det gick väldigt snabbt att anpassa sig, trots endast 10 timmars flygtid :)

Instämmer givetvis i alla positiva lovord som redan yttrats ;)

Några nackdelar vi hörde/märkte: lite klent landningsställ, sämre höjdroderverkan vid sättning (svårt att hålla noshjulet uppe)

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Erik skrev:...sämre höjdroderverkan vid sättning (svårt att hålla noshjulet uppe)
...men betydligt bättre skevroderverkan med full klaff (jmfr. m. Eurostaren)! Säkerhetsbälten som man inte behöver vara ingenjör för att hantera, och ett mer lätthanterat gasreglage. Glidtalet är också något bättre i Zephyren än i 'Staren'... :wink:

/hans
Yikes!

Användarvisningsbild
Daniel
Kontakt:

Inlägg av Daniel »

Hans_P skrev: ... Säkerhetsbälten som man inte behöver vara ingenjör för att hantera...
Det glömde jag ju, bältena! Det var ju en fröjd att ställa in bältena. Det var bara till att dra på sig höger och vänster "bälteshalva" och koppla i mitten, om man ville justera så var det hur enkelt som helst, ett riktigt plus jämfört med Eurostarens något trögare "system" :D

/Daniel

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det hjälper inte att vara ingenjör..

Jag har flugit Atec Faeta som väl närmast är Zephyrens marginellt större storebror/storasyster(?) och den var en fröjd att spaka på alla sätt och vis.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Något som jag verkligen uppskattade när jag flög den i Sunne var dess förmåga att glidflyga. ljudbilden i maskinen vare också en annan . Lite grövre, Eurostaren låter lite som en plåtburk jämfört med denna kärra. / Tomas

Skriv svar