SE-VKK och SE-VLZ på torget i Trelleborg och Malmö
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
SE-VKK och SE-VLZ på torget i Trelleborg och Malmö
Citat från e-mail av Håkan
(Vi har också pratat om att "landa" utanför t.ex. Toppen i Höllviken eller på torget i Trelleborg för att värva medlemmar. Kul jippo som Hässleholm flygklubb genomfört i Hässleholm. Dom hade en kul dag på mitt i stan och träffade många människor. Det gav en del nya medlemmar också. Kräver en del insatser men fullt genomförbart.)
Jag är absolut med den här idén att transportera VVK och VLZ och också en Trike och om det går att låna en Gyrokopter till torget, inte bara så, vi kan hyra in en 50 tumskärm eller varför inte en 100 tumskärm för videovisning av hur vi flyger med de kärrorna. Så det är dags för expertfilmare att träda fram, vi hinner göra några korta filmar fram till mars månad.
Om någon känner några damer som har flygcertifikat, så det blir lätt att värva kvinnor till flyget.
Godis och ballonger till barnen, kortdatum grillad korv med bröd till vuxna och lite skit kaffe så kommer det att funka mycket bra på torget.
Jag tror att vi kan värva några nya elever som lär sig flyga till EK under sommaren tills teorikursen börjar i augusti 2009.
(Vi har också pratat om att "landa" utanför t.ex. Toppen i Höllviken eller på torget i Trelleborg för att värva medlemmar. Kul jippo som Hässleholm flygklubb genomfört i Hässleholm. Dom hade en kul dag på mitt i stan och träffade många människor. Det gav en del nya medlemmar också. Kräver en del insatser men fullt genomförbart.)
Jag är absolut med den här idén att transportera VVK och VLZ och också en Trike och om det går att låna en Gyrokopter till torget, inte bara så, vi kan hyra in en 50 tumskärm eller varför inte en 100 tumskärm för videovisning av hur vi flyger med de kärrorna. Så det är dags för expertfilmare att träda fram, vi hinner göra några korta filmar fram till mars månad.
Om någon känner några damer som har flygcertifikat, så det blir lätt att värva kvinnor till flyget.
Godis och ballonger till barnen, kortdatum grillad korv med bröd till vuxna och lite skit kaffe så kommer det att funka mycket bra på torget.
Jag tror att vi kan värva några nya elever som lär sig flyga till EK under sommaren tills teorikursen börjar i augusti 2009.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
PR landings
Stortorget Malmö? Ja, varför inte?
Eller kanske på någon mässa tillsammmans med övrig flygsport.
Tanken med Toppen och torget i Trelleborg var att det är våra närområde och att vi kan taxa dit.

Eller kanske på någon mässa tillsammmans med övrig flygsport.
Tanken med Toppen och torget i Trelleborg var att det är våra närområde och att vi kan taxa dit.
Stämmer säkert för kommersiella arrangemang men vi är trots allt en ideell förening, och då brukar det gå att snacka sig till sådant med de rätta kontakterna. Problemet är väl snarast att föreningen inte har sitt säte i Malmö vilket brukar underlätta sådant.Ted skrev:Tänk på att det kostar en hel del pengar att få hyra marken på Stortorget för att ställa ut ett plan och att ha arrangemang.
// Ted
Någon som har en aning om vad det VERKLIGEN skulle kosta???
Christian Merheim
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
PR
Får inte kosta en spänn!
Flygsportförbundet har varit med på mässor förr. Motrorflyget har sällan eller aldrig deltagit.
Kan tänka mig att det går att komma med igen på mässa via flygsportförbundet.
Men låt oss börja med vårt närområde. Toppen och torget Trelleborg.
Flygsportförbundet har varit med på mässor förr. Motrorflyget har sällan eller aldrig deltagit.
Kan tänka mig att det går att komma med igen på mässa via flygsportförbundet.
Men låt oss börja med vårt närområde. Toppen och torget Trelleborg.
Man skulle annars kunna fundera på t.ex.
http://www.motormassan.se/
Vet att rejsingföreningarna kunnat stå där gratis/mycket förmånligt.
http://www.motormassan.se/
Vet att rejsingföreningarna kunnat stå där gratis/mycket förmånligt.
Christian Merheim
Nä men snälla ni, nu börjar vi gå långt ifrån huvud ämnet. Jag kan sammanfatta huvudämnet mycket kort.
(Flygklubben vill rekrytera nya elever som anmäler sig till klubbensflygskola, flygklubben vill göra en enkel reklam för att locka ”normala människor” som bor i när område, Trelleborg, Höllviken, Falsterbo, Svedala, Vellinge och max Malmö.
En normal människa -enligt min definition- är en människa som har inkomst mellan 15-30 tusen kronor per månad efter skatt, ej självmordsbenägen, har gott psyke och normal kroppsbyggnad och har drömmer att flyga. Såna människor kan inte komma till oss på fältet, antingen de tycker att det är långt till fältet eller de vet inte alls att flygklubben existerar, jag är helt säker på att de tror att flygplanen de ser uppe är antingen från kastrup eller Sturup bara.
Flygklubben bör komma till såna människor inte tvärtom, komma nära dom på en allmän plats en fin lördag.
Om vi börjar prata om flygmässan eller sportmässan så ni kommer till fel människor, de flesta i såna mässor har minst PPL-cert. Om inte högre. Alltså fel människor.
Alltså koncentrera er på hur ska vi transportera kärrorna till t.ex. Stora torget i Trelleborg utan att montera ner vigarna. Vem ska fixa stora tv skärmen. Vem ska fixa ett utställningstält. Vem ska hålla vakt runt varje plan. o.s.v.
Jag kan ställa upp med en släpkärra och en bil och kan ordna minst 200 st. kortdatum korv och skit kaffe och plast muggar och helt nya toa papper.
MVH
(Flygklubben vill rekrytera nya elever som anmäler sig till klubbensflygskola, flygklubben vill göra en enkel reklam för att locka ”normala människor” som bor i när område, Trelleborg, Höllviken, Falsterbo, Svedala, Vellinge och max Malmö.
En normal människa -enligt min definition- är en människa som har inkomst mellan 15-30 tusen kronor per månad efter skatt, ej självmordsbenägen, har gott psyke och normal kroppsbyggnad och har drömmer att flyga. Såna människor kan inte komma till oss på fältet, antingen de tycker att det är långt till fältet eller de vet inte alls att flygklubben existerar, jag är helt säker på att de tror att flygplanen de ser uppe är antingen från kastrup eller Sturup bara.
Flygklubben bör komma till såna människor inte tvärtom, komma nära dom på en allmän plats en fin lördag.
Om vi börjar prata om flygmässan eller sportmässan så ni kommer till fel människor, de flesta i såna mässor har minst PPL-cert. Om inte högre. Alltså fel människor.
Alltså koncentrera er på hur ska vi transportera kärrorna till t.ex. Stora torget i Trelleborg utan att montera ner vigarna. Vem ska fixa stora tv skärmen. Vem ska fixa ett utställningstält. Vem ska hålla vakt runt varje plan. o.s.v.
Jag kan ställa upp med en släpkärra och en bil och kan ordna minst 200 st. kortdatum korv och skit kaffe och plast muggar och helt nya toa papper.
MVH
Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.
Nu har jag efterforskat lite och det finns möjlighet att stå i Malmö antingen på Gustav Adolfs torg (gruscirkeln med träden utanför Burger King, precis mot gångstråket) eller på Stortorget.
(GA- torget känns bäst)
Kostnad ca 1800:-/dag för platsen + 600:- för nödvändigt polistillstånd.
Vad tycker ni!
(Man behöver polistillståndet så fort man är på offentlig plats, även i Trelleborg).
(GA- torget känns bäst)
Kostnad ca 1800:-/dag för platsen + 600:- för nödvändigt polistillstånd.
Vad tycker ni!
(Man behöver polistillståndet så fort man är på offentlig plats, även i Trelleborg).
Christian Merheim
Nu kommer jag o lägger mig i igen...
"Keep it simple". Börja med att enbart sätta maskinen på torget under en långlördag i Trelleborg. Kolla med köpmannaföreningen om de är intresserad av att sponsra den eventuella torghyran, ofta har de en annons i lokaltidningen som ni kan få hänga med på (en fin stor bild på en Stare med tillhörande text). Det är ni som hjälper dem att dra folk till affärerna, inte tvärtom!
Strunta i storbildsskärmar & bjudkaffe, ordna en liten folder med information om klubben och flygutbildningen som ni kan dela ut till varenda kotte. Se till att ni är så många klubbmedlemmar som möjligt, klä er varmt och fixa något att äta under dagen till er själva.
Får ni in en Stare på torget så drar den nog med folk ändå, utan audiovisuell scenshow.

/HFK-Hans
"Keep it simple". Börja med att enbart sätta maskinen på torget under en långlördag i Trelleborg. Kolla med köpmannaföreningen om de är intresserad av att sponsra den eventuella torghyran, ofta har de en annons i lokaltidningen som ni kan få hänga med på (en fin stor bild på en Stare med tillhörande text). Det är ni som hjälper dem att dra folk till affärerna, inte tvärtom!
Strunta i storbildsskärmar & bjudkaffe, ordna en liten folder med information om klubben och flygutbildningen som ni kan dela ut till varenda kotte. Se till att ni är så många klubbmedlemmar som möjligt, klä er varmt och fixa något att äta under dagen till er själva.
Får ni in en Stare på torget så drar den nog med folk ändå, utan audiovisuell scenshow.

/HFK-Hans
Yikes!
Håller med Hans P, keep it simple så det blir av.
Dock tror jag att med tanke på allt jobb det innebär så blir det positiva utfallet 10ggr större om vi placerar planet inne i Malmö en Långlördag jämfört med att ställa den i Trelleborg.
Merarbetet när man ändå måste lasta och traila planet??? 20 minuters längre bilresa!
Hur många av våra medlemmar är idag från Malmö resp Trelleborg, borde gen en fingervisning om var underlaget finns.
Dock tror jag att med tanke på allt jobb det innebär så blir det positiva utfallet 10ggr större om vi placerar planet inne i Malmö en Långlördag jämfört med att ställa den i Trelleborg.
Merarbetet när man ändå måste lasta och traila planet??? 20 minuters längre bilresa!
Hur många av våra medlemmar är idag från Malmö resp Trelleborg, borde gen en fingervisning om var underlaget finns.
Christian Merheim
- Gregory Hood
- Inlägg: 188
- Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm
Burlöv center är inte heller helt fel, stor upptagningsområde.
Där finns också en eventuell fördel, man kanske kan få gratis plats på parkeringen om man pratar med Burlövs center, det ger ju uppmärksamhet även till Burlövs center.
Dock tycker jag med tanke på den relativt låga kostnaden (i jämförelse med hur mycket jobb det är) att Malmö, Gustav Adolfs torg en långlördag nog är det som ger bäst utfall.
Där finns också en eventuell fördel, man kanske kan få gratis plats på parkeringen om man pratar med Burlövs center, det ger ju uppmärksamhet även till Burlövs center.
Dock tycker jag med tanke på den relativt låga kostnaden (i jämförelse med hur mycket jobb det är) att Malmö, Gustav Adolfs torg en långlördag nog är det som ger bäst utfall.
Christian Merheim