VKK/VLZ batteriladdare

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

VKK/VLZ batteriladdare

Inlägg av NisseWesterlund »

Efter dagens flygning var batteriet tömt i VLZ. Laddaren i hangaren gav desvärre ingen laddningsström och därför står ej VLZ:s batteri på laddning just nu.

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Fungerade ju vid middagstid? Vi fick ström i den. Batteriet kanske blev kinkigt ifall det gick så lågt att inte ens transponder/radio gick igång? Har svårt att tänka mig att batteriladdaren skulle ge upp sådär i alla fall.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

Precis. Och hur svårt är det att koppla in en batteriladdare? Vi var två ingenjörer som slog våra kloka (?) huvuden ihop... :)

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

En till kommentar: Om en blyack laddas ur fullständigt och får stå länge så startar en sulfatering på blyplattornas ytor. Har vi koll på batteriets kondition?

Användarvisningsbild
Merheim

Inlägg av Merheim »

Kylan har säkert gjort sitt till det hela. Ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder redan vid några minusgrader.

Vad är det för typ av batteri i stararna? Klassiska blyackar är ju inte så mycket att hurra för, är dessa semislutna?

Om vi nu måste köpa nytt batteri så tycker jag vi bör satsa på ett gelbatteri(AGM) (jag kan fixa bra priser) + en riktigt bra laddare (C-techs elektroniska laddare är riktigt bra, även här kan jag fixa bra priser).

Gelbatterierna har många fördelar, dels är de mindre vibrationskänsliga (kanske det + kylan som mördat existerande batterier?), dels kan de ge betydligt högre startström (även vid låga temperaturer). En klar säkerhetsfördel i mina ögon vid ev. återstartsförsök.
Nackdelen är enbart priset + känsligare för djupurladdning.
(Vad är specat som tillåtet av tillverkaren?)

Om jag inte minns fel så är laddaren i hangaren av typen gammal plåtlåda med konstantspänning? Sådana är inte så bra för batterierna om de får stå på fulladdade. Med en C-tech laddare kan man alltid ha batteriet på laddning när planen står i hangaren (kanske främst på vintern).

Lite tankar bara, kom gärna med feedback.

www.ctek.com för mer info om laddarna och om problem med batterier etc. Mycket matnyttigt.
Själv kör jag en http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000 med avsulfateringsfunktion.

Jag tror laddare + batteri går loss på ca 2.500:-
Christian Merheim

Marcus

Inlägg av Marcus »

Jag har flugit VLZ ikväll. Den flögs innan mig och föregående flygare förvärmde och startade. Det var inga problem. När jag var uppe slocknade batteriet igen. Det verkar inte som om den har laddat över natten trots allt. Laddaren står på nu och får göra så över natten på "min".
Jag tror det kan vara glapp i laddaren men vi får se nästa gång kärran flygs om den är laddad då!

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Lös den röda lampan när du flög?

Så mycket bry där har varit med elsystemet i VLZ..har vi bytt batteriet någon gång?
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Jag tittade i loggboken, flög du en kvart .. Stämmer det ?
Jag misstänker att du startade planet med startmotorn som drar mycket ström.

Om sedan elektroniken dog efter 15 min så tyder allt på att Batteriet är kass, glapp eller så för den ström som normalt är kvar i batteriet efter en motorstart borde räcka längre.

/ Tomas

Marcus

Inlägg av Marcus »

Ja, jag flög en kvart men det flögs ju ca 30 minuter innan mig också.

Jag tänkte också på batteriet. Jag misstänker att batteriet inte blivit laddat under natten till igår. Jag tänker så här. Om man kopplar in laddaren så ger den ibland ladd-ström och ibland inte. När man flyger så lyser laddningslampan ibland och ibland inte. Den gemensamma nämnaren är batteriet. Jag ställer samma fråga som Henrik; är batteriet någonsin bytt på VLZ? Eller kanske mer relevant, är det bytt någon gång efter problemen med laddningen uppstod? Det känns ju konstigt om det är glapp i laddningen både i VLZ och våran batteriladdare.

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Jo det vet jag. Men om det nu var så mycket ström kvar i batteriet när du tog flygplanet så att det räkte för att starta motorn, så bör det som funnits kvar i batteriet efter det att du startat motorn, räckt längre än 15 min.

Användarvisningsbild
Merheim

Inlägg av Merheim »

Det låter mer som ett fel i generatorn + dåligt batteri (p.g.a. kylan)?

Det är inte laddlampan som gått sönder? Kan ge precis detta fel, dvs att batteriet inte laddas av generatorn + att man får ingen indikation om att det inte laddar.
Christian Merheim

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

Hejsan!

När ni kopplar in vår nya fina laddare, glöm inte att trycka på "Mode"-knappen på laddaren och välja passande laddläge: Laddläget ska vara vid "bilsymbolen".

Med vänliga hälsningar,
/Nisse

Skriv svar