Hässleholm - Våfflor (2/7)

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Daniel
Inlägg: 105
Blev medlem: ons apr 26, 2006 10:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Hässleholm - Våfflor (2/7)

Inlägg av Daniel »

Efter cirka fem veckors "uppehåll" kommer nu nästa flygutflykt :D
I onsdags (2/7) blev det min första tur upp till Hässleholm för i år i VLZ tillsammans med Bernt-Olof L, så här gick det:


Bild
Bilden är tagen västerut en stund efter att vi lyft från Söderslätt, i höjd med Oxie, med Malmö i Bakgrunden. Färden fortsätter norrut med siktet inställt på Lund/Hasslanda.


Bild
Nedanför oss, på vänster sida, syns Hasslanda flygfält. "VLZ medvinden, bana 21"...


Bild
Vänster bas, bana 21.


Bild
Final, bana 21. Fältet och gräset är lika välskött som alltid.


Bild
Med en publik bestående av en person som vinkade glatt till oss, studsade vi och fortsatte därefter vidare norrut mot Hässleholm.


Bild
Bernt-Olof fokuserar...


Bild
Strax söder om Ringsjön, Västra Ringsjön breder ut sig till vänster om oss.


Bild
Final, bana 04, Hässleholm/Bokeberg. Mycket trafik i luften.


Bild
Under taxningen in till klubbstugan hinner vi i upp den nyss landade Eurostaren SE-VPV. Det är ingen mindre än vår gode vän Rolf A från Feringe.


Bild
Det var en hel del gästande flygplan, upp emot 15-20 st...


Bild
...och alla var sugna på våfflor :D


Bild
Ännu mer folk som satt på "baksidan" och fikade.


Bild
Gungorna var nog inte huvudattraktionen den kvällen :wink:


Bild
Ett snabbt besök på "Bokeberg Airport Hotel".


Bild
Det står inte hur många stjärnor det är...


Bild
...men kabel-TV hade de i alla fall :wink:


Bild
Två våfflor, en kaffe och en ramlösa senare dyker vår gamla trotjänare upp, SE-VIR :D


Bild
Olof B bakom spakarna...


Bild
...som menade att kärran numera blivit ett "riktigt" flygplan 8)


Bild
Bernt-Olof L, Sven F, Rolf A och hans dotter står och diskuterar något, med all säkerhet handlar det om flyg.


Bild
Hässleholm flygklubbs Eurostar, SE-VIL stod i hangaren.


Bild
Cockpit på SE-VIL.


Bild
Klubbens Zephyr, SE-VKD, skolade precis som vanligt och hade precis rullat in för tankning.


Bild
Cockpit på SE-VKD.


Bild
Efter ett varv ner längs med parkeringen syntes det att Eurostar är en populär maskin och det fanns omkring 6-7 st på området.


Bild
Allt har sitt slut, även våffelkvällarna i Hässleholm. Dags för hemfärd.


Bild
På grund av ankommande trafik blev vi stående på taxibanan en stund vilket resulterade i en skaplig kö på ungefär sju flygplan som ville lämna fältet.


Bild
Så fort de ankommande flyplanen hade landat och lämnat banan ställde respektive flygplan upp, varvade motorerna och lämnade fältet efterhand.


Bild
På vägen hem passerade vi Hardeberga till vänster...


Bild
...och strax därefter Lund till höger om oss.


Bild
Tillbaka i varvet på Söderslätt, höger bas, bana 03.


Bild
VLZ nytvättad i solnedgången.


Bild
Färdigfluget för denna gång.


Flugit, ätit våfflor, druckit kaffe, spanat in Bokeberg Airport Hotel och fått se gamle VIR är bara några av de upplevelser vi fick med oss. Är man intresserad av flyg och samtidigt gottegris är Hässleholm ett utmärkt alternativ en onsdagskväll, helt klart värt att provas på.
Jag vill även tacka Bernt-Olof L för trevligt sällskap och fina foton.

På återseende


Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Återigen en suverän och trevlig reseberättelse! Och bra bilder!

Kanon!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
SvenF
Inlägg: 58
Blev medlem: tor maj 24, 2007 9:44 pm
Ort: Åkarp

Inlägg av SvenF »

Var också i Hässleholm i onsdags...
Bild

lyckades då fånga de grävande reportrarna på bild med att spionera på andra Eurostarar.

Bild
Veckan före var där andra gamla godingar.

Bild

På väg hem efter onsdagens vofflor hörde jag på radion att det var marknad i Hörby, jag vänder och åker o kollar.


Var och hälsade på Laholms Flygklubb nu i veckan..

Bild

passerade då över ESTA….

I Laholm har man ett jättefint fält, 580meter långt, visserligen med en flaggstång i banämdan !!
Bild

Det ligger 1nm från härlig badstrand. Kan vara ett bra utflyktsmål, ladda med badbyxor, men ring klubben först.

Ett annat flyg-mat-tipps är Öresten, de har pyttipanna torsdagar Juni & Augusti http://www.orestensfk.se/

Hans_P
Inlägg: 111
Blev medlem: tis aug 21, 2007 10:21 am
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

2 bekanta "starar" på besök ikväll också, med nyfikna besökare som stack in huvudet i korvalådan (där jag stod från 19.00). Berättelse??? :)

/hans
Yikes!

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hans_P skrev:2 bekanta "starar" på besök ikväll också, med nyfikna besökare som stack in huvudet i korvalådan (där jag stod från 19.00). Berättelse??? :)

/hans
Du ringer - vi spelar!

https://www.estt.se/discussions/viewtopic.php?p=1408
Henrik Persson

Skriv svar