Friedrichshafen April 2011

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 185
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

Friedrichshafen April 2011

Inlägg av viggo »

CriCri med elmotorer

Bild

Flygutställning Tors 14 april

Sven F och jag F.R. hade beslutat oss för att besöka denna utställning. Med Lufthansa blev färden bra. Köpenhamn - Hamburg - Frankfurt - Friedrichshafen. Tyvärr blev mellanlandningarna inte så öl-vänliga. Lufthansa är som Öresundstågen, försenade så vår 1,5 timme "vila" blev 3 minuters språngmarsch från gate till gate. Väl framme i F-h satte vi in väskorna på tågstationen för att sedan stilla hungern och törsten. Det var verkligen TORR luft i Tyskland. Sedan Taxi till hotellet som låg 15 km västerut till Hagnauer Seeperle. ( http://www.hagnauer-seeperle.de/ )

Fre 15 april
Nu tog vi bussen in till stora staden, efter 30 min färdväg stannade vi, och här var ny en shuttle bus som förde oss fram till mässan.
Tolv stora hallar var fyllda med ögonfröjd. Jag insåg direkt att det var bra med två hela dagar här. Det mesta handlade om småflyget. Intressant var att el motorerna har nu fått sin plats även på UL och inte bara modellflyg. Utanför var det en liten uppvisning med trike, UL och segelkärror som hade el motorer installerade. TOTALT ljudlösa. Så glöm att det är propellerljudet vi hör annars, det är motorn!
40kw starka, vikt 23kg och batteri 34 kg.
Mini jet kärror, ensitsiga och tvåsitsiga. Man kan undra hur det kan finnas en marknad för alla dessa märken av UL. De såg identiska ut. Antingen högvingat smal kropp typ CTSW eller lågvingat som Eurostar. Däremot var specifikationerna lite olika. Snabba som spjut eller bush kärror som kan starta på tvären av banan.
Speciellt en liten fågel tilltalade mig var Skylark. http://www.skylark-ultraleicht.com/

Pelegrin, ja så kan också ett flygplan heta. Spännvidd 8,1M Max vikt 450kg, Tomvikt 285 kg, stall 62 km/h MAX SPEED 390 km/h Cruise speed 75% 100Hk 300 km/h Take off & landing 150 m
Var finns denna kärra? http://pelegrin.lv/

Lör 16 april
Tidigt uppe, Frühstück, Joghurt, Eier, Erdbeermarmelade, Kaffee und frisch gebackenem Brot, jaaa. Nu skall vi avverka den andra halvan av utställningen. sex(!) hallar. Jodå, den fanns också långa slanka propellrar att vila ögonen på. Det fanns en del lite udda konstruktioner men väl så fräcka att se på. Ex. RFB Fantrainer 400, pilformat och motor-skjutande propeller mitt i kroppen. Ögonbrynen lyftes lite när jag såg en segelkärra som hade en propeller. Ja- och?? jo den hade bara ETT blad. se foto. Det fanns också några utställare med SMÅ jetmotorer. Man skulle kunna tro det var till modellflyg men icke. 400 Nm och inte större än en hushållsrulle.
En liten 120 kg maskin som kan vara av intresse är Airector 120 http://www.air-sports-aircrafts.com/
Gyrocoptrarna och trikarna börjar få lite futuristiska former. Med andra ord snygga och fräcka. se bara på
http://arrow-copter.com/
http://en.nikiaviation.com/products se NIKI 2009

EPA-skit sa man förr om saker som inte fungerade, men EPA Power är något helt annat. Elektronisk insprutning till bl.a Rotax motorer. http://www.epapower.com/ Finns nära Milano i Italien.
Helikoptrar, små och stora tunga rackare visades också, men då får man börja gå ut med tidningarna om morgnarna för att försörja dessa. Det gäller är de små business jet kärrorna. Konstigt, varken jag eller Sven fick provsitta en. Var kan man klaga?

TILLBEHÖR Ja, här fanns ett eldorado för prylgalna piloter. Nu skall alla lampor, sidoljus landningsljus m.m. vara av LED typ. Det blixtrade i varje monter. Undrar hur det är med störningarna på kommunikationsapparaterna. Kanske betydligt bättre än de högspännings blixtljusen vi har idag. GPS'er av olika slag. t.o.m. gamla Garmin 196 fanns med. Men det skall vara stort och i färg. Antikollisions instrument är visserligen inte nytt, jag visade detta redan 2005 från katalogen men nu har det kommit in fler på marknaden. De visar bl.a bäringen till det andra planet. se

http://www.aeroplane24.com/en/equipment ... eraet.html

Så visst kunde man säkert fylla flera resväskor med tillbehör här från mässan. Något som vi köpte men inte tog med oss hem var beer och wienerschnitzel.
Kvällen närmade sig och mässan stängde. Nu kändes det både i ben, rygg och huvud efter allt gående, tittande, drickande. Nu är det dags igen att inmundiga de tyska aromerna på hotellet.

Sön 17 april
Hemfärd. Vi landade i Frankfurt och det är mäktigt att se tre stora Airbus 380 stå parkerade sidan om varandra.
Resan var mycket givande och om ni följer länken här nedan finns det lite bilder från utställningen.

http://www.flickr.com/photos/33282198@N03

och denna länk från EAA http://www.eaa.org/news/2011/2011-04-14_aero.asp