Har ni vid något tillfälle några timmar över....

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
SvenF
Inlägg: 58
Blev medlem: tor maj 24, 2007 9:44 pm
Ort: Åkarp

Har ni vid något tillfälle några timmar över....

Inlägg av SvenF »

Har ni vid något tillfälle några timmar över på Dulles airport i Washington DC kan jag varmt rekommendera ett besök på 'Smithsonian National Air and Space Museum'.
Det ligger strax intill flygplatsen. Där finns väldigt många godbitar även för riktiga flygnördar. Men ta tid på er, vi var där i 5 timmar och kunde gärna gått ett tag till! En riktig nörd kan nog vara där mycket längre. Som de flesta federala museum i USA är det fritt inträde.
De har guider, pensionerat flygfolk, med massor av kunskap som tar små grupper på rundvandring. Även dessa helt utan kostnad, inte ens dricks förväntar de sig. Det tar en del tid men ger oerhört mycket kunskap i utbyte.
Se mer på http://www.nasm.si.edu/museum/udvarhazy/
Även inne i Washington DC, på the Mall, finns ett museum. Där har de prylar av mindre dimensioner, också intressant. Var där för några år sedan, de fick kasta ut oss för de skulle stänga för dagen! http://www.nasm.si.edu/visit/directions ... s_mall.cfm

Här några bilder från Steven F. Udvar-Hazy Center near Washington Dulles International Airport
Bild
Naturligtvis finns en SR71 Blackbird här. Den hette från början RS-71 men 1964, när det offentliggjordes av president Johnson att den fanns, råkade han kalla den SR-71. Man kan ju inte förnedra en president med en felsägning, så namnet ändrades snabbt till SR-71 och då även allt ritningsunderlag. Inget CAD-system med Sök och Byt ut på den tiden, tipp-ex och tusch, kostsamt med dyslexi!

Bild
Visst är det ett imponerande bygge, byggt av smygköpt Sovjetisk titan, den Amerikanska titanen höll för dålig kvalitet för att klara hållfastigheten. Kan tänka mig att det sved i den ryska björnen när man kom på detta!! Tomvikt på över 30 ton, max startvikt på 78 ton. Sedan var man tvungen att fylla på ytterligare bränsle när man väl var i luften, för att fullgöra sina uppdrag. Även dessa fåglar dog ut på grund av bränslepriserna, vet inte om det var när skatten kom…

Bild
Motorn är hur lång som helst, framgår kanske inte av denna bild. Men fick lära mig att för att ständigt åka med bortåt mack3,5 så fodras det att åka på ständig EBK. Snacka om blåslampa! För att klara detta måste motorn kylas ordentligt. Det gör man genom att låta bränslet cirkulera runt i motorn som kylmedia! På samma sätt kyler man piloten lilla kupé. Det är inte heller helt vanlig fotogen man använder. Fick också lära mig varför det sitter en spetsig plugg i motorns luftintag. Det är en kon som kan röra sig i längdled för att reglera hastigheten på luften in i motorn, detta blir lite kinkigt när man åker i mack3.

Bild
Denna MIG21F har också en spetsig kon i luftintaget, troligen av samma anledning.

Bild
Så har vi fågeln som påbörjade slutet av andra världskriget över Hiroshima den 6 augusti 1945.

Bild
Här finns moderna saker som denna, Norges billigare alternativ till Gripen….

Bild
och denna, kanske billigare, men möjligen inte lika moderna och vacker.

Bild
Som ni vet, kan ju fransmännen det här med vackra saker, det gäller ju naturligtvis även flygplan.

Bild
Lång som ett ösregn.

Bild
Även från denna vinkel är den imponerande och vacker. Det kryllar verkligen av flygplan av alla sorter i hallen..

Bild
vissa mindre lyckade konstruktioner, andra otroligt lyckade.

Bild
Urtypen till moderna Jet-liners, Boeing 707s prototyp. Boeing satsade alla sina intjänade slantar på att ta fram denna i början av 50-talet, hade det blivit ett misslyckande hade företaget varit borta. Nu blev det en succé och vi kom in i jetåldern. Anledningen till att denna ha så lite fönster är att den togs fram som flygande mack för lufttankning.

Bild
Denna, nästan pensionär, finns också på plats här, det är väl någon eller möjligen några resor kvar för dessa apparater. Då byts denna motorlösa prototyp ut mot en skarp. Denna lyftes upp till lämplig höjd fasthakad på ryggen av en 747a, släpptes loss och så fick besättningen träna att träffa landningsbanan med denna glidare. Museet får den skarpa utan kostnad, behöver endast betala frakten, en summa som inte är att leka med!!

Bild
Det har ju varit en del diskussioner om headset här på forumet, kan detta (Magnavox Airship Interphone ) vara ett alternativ?