ILA Mässan 2010
Postat: tis jun 22, 2010 7:55 pm
Även denna gång fick det bli ett besök på ILA Mässan i Berlin. Kanske inte så mycket för själva mässan, utan det var nog mer flygningen som lockade...
Slot tid kl 09.00LT, gjorde att hjulen lättade från svensk mark kl 0700LT.
Planderad flygtid var exakt 2 timmar.
Destinationen var Schönenfeldt trots deras rekommendationer om att välja Schönhagen istället om man kom VFR.
Men nu var ju mässan på Schönenfeldt så varför flyga någon annan stans?
Schönenfeldt hade dessutom spridit ut lite skrämselpropaganda (kan vi väl konstatera så här i efterhand) som gjorde att vi var laddade till tänderna med kartor förbereda, slotnummer som skulle rapporteras m.m. m.m.
Efter att ha fått klart att lämna Sweden Control så försökte vi få kontakt med Bremen information. Men det var helt tyst. Direkt började diskussionerna om radion hade lagt av. Det var knäpptyst överallt.
Vi flög dock vidare, vi var ju i G-luft så det var lugnt.
Till slut kom det ett långt radiomeddelande om att frekvensen var stängd, men det då var vi så nära Berlin så vi stod över att kalla upp Bremen.
Nu gjorde vi oss förbereda på en stimmig inflygning och landning. Men det hände ingenting. Vi var i stort sett ensamma på tornfrekvensen och efter att ha hamnat på medvinden bana 25 så blev det nästan omgående med klart inflygning. Ingen vind att tala om och inga problem med taxningen. Blev uppmötta av en Follow Me som tog oss till plattan. Efter lite kallprat med Follow Me killen på morgontrött tysk-engelska, så var vi redo.
75 Euro senare, för att ha slitit minimalt på deras bana, så lufsade vi iväg ivriga att se vad dagen hade att erbjuda.
Väl på plats så var det vad vi förväntade oss: flygplan i massor!
Här är några bilder:
De vanliga aerobatiska inslagen fanns givetvis.
Lite GA kärror fanns det med. Den här från Cessna var en riktig skönhet...
Kan inte sluta imponeras av den här giganten. Tystaste starten på hela dagen, inkl 737 och A319 från reguljärbolagen som landade och startade mellan uppvisningarna.
Stora helikoptrar fanns det också. Den här "flygande bussen" brände av drygt 400 liter bränsle i timmen. Det var en svart röksvans under den under hela flyguppvisningen den gjorde...
Obligatorisk vybild. Från hemresan.
Flygningen hemåt var lika problemfri. Vi möttes av en rejäl vind här hemma, men Martin som flög hem satte ner SE-LOH på ett suveränt sätt!
17 juni 2012 är det dags igen!
Slot tid kl 09.00LT, gjorde att hjulen lättade från svensk mark kl 0700LT.
Planderad flygtid var exakt 2 timmar.
Destinationen var Schönenfeldt trots deras rekommendationer om att välja Schönhagen istället om man kom VFR.
Men nu var ju mässan på Schönenfeldt så varför flyga någon annan stans?
Schönenfeldt hade dessutom spridit ut lite skrämselpropaganda (kan vi väl konstatera så här i efterhand) som gjorde att vi var laddade till tänderna med kartor förbereda, slotnummer som skulle rapporteras m.m. m.m.
Efter att ha fått klart att lämna Sweden Control så försökte vi få kontakt med Bremen information. Men det var helt tyst. Direkt började diskussionerna om radion hade lagt av. Det var knäpptyst överallt.
Vi flög dock vidare, vi var ju i G-luft så det var lugnt.
Till slut kom det ett långt radiomeddelande om att frekvensen var stängd, men det då var vi så nära Berlin så vi stod över att kalla upp Bremen.
Nu gjorde vi oss förbereda på en stimmig inflygning och landning. Men det hände ingenting. Vi var i stort sett ensamma på tornfrekvensen och efter att ha hamnat på medvinden bana 25 så blev det nästan omgående med klart inflygning. Ingen vind att tala om och inga problem med taxningen. Blev uppmötta av en Follow Me som tog oss till plattan. Efter lite kallprat med Follow Me killen på morgontrött tysk-engelska, så var vi redo.
75 Euro senare, för att ha slitit minimalt på deras bana, så lufsade vi iväg ivriga att se vad dagen hade att erbjuda.
Väl på plats så var det vad vi förväntade oss: flygplan i massor!
Här är några bilder:
De vanliga aerobatiska inslagen fanns givetvis.
Lite GA kärror fanns det med. Den här från Cessna var en riktig skönhet...
Kan inte sluta imponeras av den här giganten. Tystaste starten på hela dagen, inkl 737 och A319 från reguljärbolagen som landade och startade mellan uppvisningarna.
Stora helikoptrar fanns det också. Den här "flygande bussen" brände av drygt 400 liter bränsle i timmen. Det var en svart röksvans under den under hela flyguppvisningen den gjorde...
Obligatorisk vybild. Från hemresan.
Flygningen hemåt var lika problemfri. Vi möttes av en rejäl vind här hemma, men Martin som flög hem satte ner SE-LOH på ett suveränt sätt!
17 juni 2012 är det dags igen!