Red Bull Air Race 2009 - Budapest

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
per
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 23, 2006 7:41 pm
Ort: Malmö

Red Bull Air Race 2009 - Budapest

Inlägg av per »

Här kommer lite bilder från årets Red Bull Air Race i Budapest.
Det var en grymt häftig tävling som jag kan rekomendera alla flygtokiga.


Vi var 6 st som hade tänkt flyga ner i en PA-34 men tyvärr hoppade flera av dagen innan vi skulle flyga så det blev lite för dyrt för oss andra. Det slutade med att jag och tjejen klev upp kl 6 på morgonen och bokade första flyget ner från Kastrup. Både resa och boende kan man boka via Red Bulls hemsida - riktigt smidigt :) Vi kom ner på tisdag eftermiddag och tävlingen började på onsdagen med kval och sedan final på torsdagen. Vi stannade även några dagar till för att se oss omkring i staden.
Här kan ni läsa mer om reglerna i tävlingen:
http://www.redbullairrace.com/cs/Satell ... 8611393596

Nedräkning!
Bild

Dagen började med att de berättade lite om flygets utvecklig under 100år. Här jämförs Peter Besenyeis, MXS-R, mot svenska Mikael Carlsons, Bleriot.
Bild

Bild

Därefter följde uppvisningar med helikopter och flygplan.
Bild
Red Bulls North American B-25

Bild
Red Bulls Corsair

Bild
Bild
The Flying Bulls

Därefter var det dags för kval. Starten var under The Chain Bridge, ca 9 meter hög. Maxfarten under bron var 370km/h. Det flygplan som flög lägst som jag såg flög på 1,2 meter över vattnet. :shock:
Bild

Tävlingen gick hela tiden att följa på storbilds tv där det även visades bilder från kamror monterade på flygplanen, i flygplanen och från helikopter.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

I pausen mellan kvalen flög Breitling Jet Team
Bild

Bild

Bild

Eftersom tävlingen gick över floden Donau mitt i stan så fanns det stora ytor för åskådarna och det var inget inträde. Det känndes inte trångt trots att det var 650 000st som såg finalen.
Bild

Efter första dagens kval var Kirby Chambliss USA snabbast i alla sina race. Andra dagens program var ungefär likadant när det gällde uppvisningarna. Kirby var lite för långsam i finalen så första platsen gick till Michael Goulian USA och han kom på en tredje.

Bild
Det var en riktigt häftig tävling som jag absolut kan rekomendera. Tjejen ville direkt boka biljetter till nästa deltävling :)
Det är två deltävligar kvar i år en i Porto och en i Barcelona. Åker vi iväg igen så blir det troligtvis den sista tävlingen i Barcelona. Det hade varit kul om fler från klubben vill följa med.

Resan bokar man smidigast på:
http://uk.wwte4.com/pub/agent.dll?qscr= ... =954-30004

Försök nu inte er på detta i Falsterbokanalen med Euorostararna!!! :lol:

/Per Norén