Kom dit strax före kl. 10.00 och möttes av SAS endast 3 veckor gamla "CRJ 900 Next Generation" som varit uppe på ett par utsålda rundflygningar över Danmark.

Sedan möttes man av några andra "mindre snygga" plan, som t.ex. denna Fouga Magister

Dagens program inleddes med en uppvisning av Biltemas Mustang

Sen var det dags för ännu en "mindre snygg" skapelse, Räddningshelikoptern S-61 som visade hur en räddningsaktion går till.

Biltema visade även upp en av sina Spitfire

Det fanns även lite större plan som uppvisningsflög, som t.ex. denna MD87 från DAT (Danish Air Transport)
Imponerande att se när man lägger detta stora plan på sidan med ryggen mot publiken. (hann förargligt nog inte med någon bild på detta)

Stort blandades med smått, som t.ex. denna D-Day Piper Cub som piloten hanterade som en leksak...

Kl. 12.00 var det dags för dagens huvudattraktion,
engelska RED ARROWS, Royal Air Force Aerobatic Team
med 9 st BAE Systems Hawk T1 att genomföra en fantastisk uppvisning.

Alla nio maskinerna lyfte på rad direkt efter varandra och samlades sedan för att utföra ett otal olika formationer, den ena mer imponerande än den andra.
Bilderna får tala för sig själva...

Efter RED ARROWS uppvisning var det dags för dansk frokost och då kunde man ju kolla in en del utställda plan på marken i stället.
Vad sägs om den här läckerbiten? Den skulle man väl kunna tänka sig att flyga lite varstans med, eller hur?
Embraers "Executive Jet" Phenom 100

JAS-39 Gripen är inte så tokig den heller...

Eller en Hawker Hunter som även fanns i det svenska flygvapnet.

En riktig gammal trotjänare var SAS gamla DC-3a Fridtjof Viking.

När "Frokosten" var slut var det dags för mera uppvisningsflygningar med start i liten skala = formationsflygning med holländska Microlights.

DC Vennerne i Danmark visade att deras välbevarade DC-3a fortfarande var flygduglig.

Nästa punkt på programmet var uppvisning med 4 st Chip-Chaps, Chipmunks.

Ett par holländska F16 gjorde en i mitt tycke blek uppvisning...

Nästa programpunkt var däremot allt annat än blek i sin uppvisning, då det var dags för JAS-39 Gripen att visa vad den går för!

Så var det dags för ett lite omodernare flygplan att visa upp sig, en tjeckisk L-29 Dolphin. Den fick dessutom punktering precis efter landning och blev stående mitt ute på banan.

Ett annat "omodernt" flygplan var en svensk Vampire

Ett flygplan som jag var speciellt intresserad av var SAS nya CRJ900 (88pax) eftersom min son flyger lillebror, CRJ200 (50pax) i Österrike.
Eftersom alla rundflygningar redan var slut och dessutom varit fullbokade frågade jag en av värdinnorna om man inte kunde få gå ombord och se planet även invändigt. Tyvärr gick inte detta, men jag erbjöds att köpa en biljett till en extrainsatt rundflygning för 200:- DKK som dock skulle avslutas på Kastrup. Min förstående hustru erbjöd sig att ta bilen och köra till Kastrup och hämta mig så jag köpte en biljett på direkten!

Dags för avfärd och ett alldeles utmärkt sätt att avsluta denna flygshow i likaså utmärkt väder !
Så här såg det ut på plattan när det närmade sig slutet på dagen.

Det var flera som skulle ge sig av så det blev kö på taxibanan.
Först stack SAS DC-3a

- och sedan Hawker Hunter

Så var det då vår tur för take-off.
PS! Är det så här du vill att det skall se ut på ESTT så småningom Samir?

Det blev en rejäl rundtur, först Roskilde

- sedan längs Roskilde fjorden nordväst.

Här var det inga problem med att få komma in i cockpit och kolla läget...

Vi flög vidare över hela nordsjälland och ner mot Ven i Öresund

- med en 360 graders gir norrut in över Sverige och sedan ner längs danska kusten.

Vi passerade Amager med Kastrup för att göra en 180 graders gir ner över Öresundsbron

- över Pepparholm med nerfarten till Öresundsbrotunneln

När jag råkade titta upp blev vi precis överflugna av brorsan, en av SAS andra CRJ900

Efter en gir på 180 grader hade vi svenska kusten och Klagshamnsudden i sikte

- vidare förbi Öresundsbrons betalstation och kalkbrottet

- förbi ön i Limhamn

- och givetvis förbi Turning Torso

Så var det dags för inflygning mot Kastrup och passerar andra sidan av Öresundsbrotunneln på den danska sidan

När vi landat har vi den andra SAS CRJ:n som flög över oss över Öresund strax efter oss

Det blev en riktigt komfortabel och härlig rundtur med "Rolf Viking" som fick avsluta denna fina flygdag !!!

Tack för mig !
Lars-Erik