Roskilde Airshow 2009-08-23

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Lars-Erik
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 11, 2008 12:31 pm
Ort: Oxie

Roskilde Airshow 2009-08-23

Inlägg av Lars-Erik »

Jag var på Roskilde Airshow i söndags och såg en imponerande flygshow i bästa tänkbara väder.

Kom dit strax före kl. 10.00 och möttes av SAS endast 3 veckor gamla "CRJ 900 Next Generation" som varit uppe på ett par utsålda rundflygningar över Danmark.
Bild
Bild

Sedan möttes man av några andra "mindre snygga" plan, som t.ex. denna Fouga Magister
Bild

Dagens program inleddes med en uppvisning av Biltemas Mustang
Bild
Bild
Bild

Sen var det dags för ännu en "mindre snygg" skapelse, Räddningshelikoptern S-61 som visade hur en räddningsaktion går till.
Bild

Biltema visade även upp en av sina Spitfire
Bild
Bild

Det fanns även lite större plan som uppvisningsflög, som t.ex. denna MD87 från DAT (Danish Air Transport)
Imponerande att se när man lägger detta stora plan på sidan med ryggen mot publiken. (hann förargligt nog inte med någon bild på detta)
Bild
Bild

Stort blandades med smått, som t.ex. denna D-Day Piper Cub som piloten hanterade som en leksak...
Bild

Kl. 12.00 var det dags för dagens huvudattraktion,
engelska RED ARROWS, Royal Air Force Aerobatic Team
med 9 st BAE Systems Hawk T1 att genomföra en fantastisk uppvisning.
Bild

Alla nio maskinerna lyfte på rad direkt efter varandra och samlades sedan för att utföra ett otal olika formationer, den ena mer imponerande än den andra.
Bilderna får tala för sig själva...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Efter RED ARROWS uppvisning var det dags för dansk frokost och då kunde man ju kolla in en del utställda plan på marken i stället.

Vad sägs om den här läckerbiten? Den skulle man väl kunna tänka sig att flyga lite varstans med, eller hur?
Embraers "Executive Jet" Phenom 100
Bild

JAS-39 Gripen är inte så tokig den heller...
Bild

Eller en Hawker Hunter som även fanns i det svenska flygvapnet.
Bild

En riktig gammal trotjänare var SAS gamla DC-3a Fridtjof Viking.
Bild

När "Frokosten" var slut var det dags för mera uppvisningsflygningar med start i liten skala = formationsflygning med holländska Microlights.
Bild
Bild

DC Vennerne i Danmark visade att deras välbevarade DC-3a fortfarande var flygduglig.
Bild
Bild
Bild

Nästa punkt på programmet var uppvisning med 4 st Chip-Chaps, Chipmunks.
Bild
Bild
Bild
Bild

Ett par holländska F16 gjorde en i mitt tycke blek uppvisning...
Bild
Bild

Nästa programpunkt var däremot allt annat än blek i sin uppvisning, då det var dags för JAS-39 Gripen att visa vad den går för!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så var det dags för ett lite omodernare flygplan att visa upp sig, en tjeckisk L-29 Dolphin. Den fick dessutom punktering precis efter landning och blev stående mitt ute på banan.
Bild
Bild

Ett annat "omodernt" flygplan var en svensk Vampire
Bild
Bild

Ett flygplan som jag var speciellt intresserad av var SAS nya CRJ900 (88pax) eftersom min son flyger lillebror, CRJ200 (50pax) i Österrike.
Eftersom alla rundflygningar redan var slut och dessutom varit fullbokade frågade jag en av värdinnorna om man inte kunde få gå ombord och se planet även invändigt. Tyvärr gick inte detta, men jag erbjöds att köpa en biljett till en extrainsatt rundflygning för 200:- DKK som dock skulle avslutas på Kastrup. Min förstående hustru erbjöd sig att ta bilen och köra till Kastrup och hämta mig så jag köpte en biljett på direkten!
Bild
Bild
Bild
Bild

Dags för avfärd och ett alldeles utmärkt sätt att avsluta denna flygshow i likaså utmärkt väder !
Så här såg det ut på plattan när det närmade sig slutet på dagen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var flera som skulle ge sig av så det blev kö på taxibanan.
Först stack SAS DC-3a
Bild

- och sedan Hawker Hunter
Bild

Så var det då vår tur för take-off.
PS! Är det så här du vill att det skall se ut på ESTT så småningom Samir?
Bild

Det blev en rejäl rundtur, först Roskilde
Bild

- sedan längs Roskilde fjorden nordväst.
Bild

Här var det inga problem med att få komma in i cockpit och kolla läget...
Bild
Bild

Vi flög vidare över hela nordsjälland och ner mot Ven i Öresund
Bild

- med en 360 graders gir norrut in över Sverige och sedan ner längs danska kusten.
Bild
Bild
Bild

Vi passerade Amager med Kastrup för att göra en 180 graders gir ner över Öresundsbron
Bild

- över Pepparholm med nerfarten till Öresundsbrotunneln
Bild
Bild

När jag råkade titta upp blev vi precis överflugna av brorsan, en av SAS andra CRJ900
Bild

Efter en gir på 180 grader hade vi svenska kusten och Klagshamnsudden i sikte
Bild

- vidare förbi Öresundsbrons betalstation och kalkbrottet
Bild

- förbi ön i Limhamn
Bild

- och givetvis förbi Turning Torso
Bild

Så var det dags för inflygning mot Kastrup och passerar andra sidan av Öresundsbrotunneln på den danska sidan
Bild

När vi landat har vi den andra SAS CRJ:n som flög över oss över Öresund strax efter oss
Bild

Det blev en riktigt komfortabel och härlig rundtur med "Rolf Viking" som fick avsluta denna fina flygdag !!!
Bild


Tack för mig !
Lars-Erik

Användarvisningsbild
Gregory Hood
Inlägg: 188
Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm

Inlägg av Gregory Hood »

Mycket bra bilder Lars-Erik! :D
We have clearance, Clarence. Roger, Roger. What's our vector, Victor?

— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'

Skriv svar