Planet som alltid ler (4/4)
Postat: ons apr 08, 2009 9:21 am
I lördags (4/4) fick vi Zephyrbesök (VKD-Hässleholm). Marcus luftade VKDs vingar ner till Söderslätt där jag och Nisse tog tillfället i akt. Se planet som alltid ler och några flygbilder från lördagsturen:

Ankomst till Söderslätt och alla vill känna och klämma på Zephyren.

Tomas granskar insidan av planet medan Per kritiskt granskar utsidan/designen av fronten.

Blir man inte glad bara av att se det...?

Nisse går genom checklistan för motorstart.

VKD saknar nyckelstart. Den har två switchar för magneterna och en startknapp, smidigt.

Motorn är igång, flaggan visar sidvind och vi är på väg

Vi har lyft från Söderslätt och flyger österut mot Trelleborg.

Trelleborg i sikte! Vårt mål är att flyga längs med kusten mot Ystad och därefter flyga in mot Tomelilla...

...för att stiga upp på lite höjd (~6 000 ft).

Utsikten blev inte mycket bättre.

Även den röde baronen flög idag med David Clark

Trots diset var sikten bra och vädret i övrigt lugnt.

Facket som ligger i panelen på högersidan är rätt så praktiskt men man får se upp så man inte sitter med allt i sitt knä vid stigning eller i starten.

Långt borta, högt upp!

På väg tillbaka till Söderslätt, här passerar vi hamnen i Trelleborg.

Innan landning får man ju passa på att ta det sedvanliga fotot på dagens hjältar

Dags för VKD att bege sig hemåt igen...

...eller dit skylten pekar och bensinen räcker
Så var det med den alltid leende maskinen, VKD från Hässleholm. Vi får hoppas på fler besök och ännu mer flygning!
Tack för en bra flygtur Nisse!
På återseende
Daniel

Ankomst till Söderslätt och alla vill känna och klämma på Zephyren.

Tomas granskar insidan av planet medan Per kritiskt granskar utsidan/designen av fronten.

Blir man inte glad bara av att se det...?

Nisse går genom checklistan för motorstart.

VKD saknar nyckelstart. Den har två switchar för magneterna och en startknapp, smidigt.

Motorn är igång, flaggan visar sidvind och vi är på väg

Vi har lyft från Söderslätt och flyger österut mot Trelleborg.

Trelleborg i sikte! Vårt mål är att flyga längs med kusten mot Ystad och därefter flyga in mot Tomelilla...

...för att stiga upp på lite höjd (~6 000 ft).

Utsikten blev inte mycket bättre.

Även den röde baronen flög idag med David Clark

Trots diset var sikten bra och vädret i övrigt lugnt.

Facket som ligger i panelen på högersidan är rätt så praktiskt men man får se upp så man inte sitter med allt i sitt knä vid stigning eller i starten.

Långt borta, högt upp!

På väg tillbaka till Söderslätt, här passerar vi hamnen i Trelleborg.

Innan landning får man ju passa på att ta det sedvanliga fotot på dagens hjältar

Dags för VKD att bege sig hemåt igen...

...eller dit skylten pekar och bensinen räcker
Så var det med den alltid leende maskinen, VKD från Hässleholm. Vi får hoppas på fler besök och ännu mer flygning!
Tack för en bra flygtur Nisse!
På återseende
Daniel
