Hässleholm - Våfflor (2/7)
Postat: sön jul 06, 2008 2:39 pm
Efter cirka fem veckors "uppehåll" kommer nu nästa flygutflykt
I onsdags (2/7) blev det min första tur upp till Hässleholm för i år i VLZ tillsammans med Bernt-Olof L, så här gick det:

Bilden är tagen västerut en stund efter att vi lyft från Söderslätt, i höjd med Oxie, med Malmö i Bakgrunden. Färden fortsätter norrut med siktet inställt på Lund/Hasslanda.

Nedanför oss, på vänster sida, syns Hasslanda flygfält. "VLZ medvinden, bana 21"...

Vänster bas, bana 21.

Final, bana 21. Fältet och gräset är lika välskött som alltid.

Med en publik bestående av en person som vinkade glatt till oss, studsade vi och fortsatte därefter vidare norrut mot Hässleholm.

Bernt-Olof fokuserar...

Strax söder om Ringsjön, Västra Ringsjön breder ut sig till vänster om oss.

Final, bana 04, Hässleholm/Bokeberg. Mycket trafik i luften.

Under taxningen in till klubbstugan hinner vi i upp den nyss landade Eurostaren SE-VPV. Det är ingen mindre än vår gode vän Rolf A från Feringe.

Det var en hel del gästande flygplan, upp emot 15-20 st...

...och alla var sugna på våfflor

Ännu mer folk som satt på "baksidan" och fikade.

Gungorna var nog inte huvudattraktionen den kvällen

Ett snabbt besök på "Bokeberg Airport Hotel".

Det står inte hur många stjärnor det är...

...men kabel-TV hade de i alla fall

Två våfflor, en kaffe och en ramlösa senare dyker vår gamla trotjänare upp, SE-VIR

Olof B bakom spakarna...

...som menade att kärran numera blivit ett "riktigt" flygplan

Bernt-Olof L, Sven F, Rolf A och hans dotter står och diskuterar något, med all säkerhet handlar det om flyg.

Hässleholm flygklubbs Eurostar, SE-VIL stod i hangaren.

Cockpit på SE-VIL.

Klubbens Zephyr, SE-VKD, skolade precis som vanligt och hade precis rullat in för tankning.

Cockpit på SE-VKD.

Efter ett varv ner längs med parkeringen syntes det att Eurostar är en populär maskin och det fanns omkring 6-7 st på området.

Allt har sitt slut, även våffelkvällarna i Hässleholm. Dags för hemfärd.

På grund av ankommande trafik blev vi stående på taxibanan en stund vilket resulterade i en skaplig kö på ungefär sju flygplan som ville lämna fältet.

Så fort de ankommande flyplanen hade landat och lämnat banan ställde respektive flygplan upp, varvade motorerna och lämnade fältet efterhand.

På vägen hem passerade vi Hardeberga till vänster...

...och strax därefter Lund till höger om oss.

Tillbaka i varvet på Söderslätt, höger bas, bana 03.

VLZ nytvättad i solnedgången.

Färdigfluget för denna gång.
Flugit, ätit våfflor, druckit kaffe, spanat in Bokeberg Airport Hotel och fått se gamle VIR är bara några av de upplevelser vi fick med oss. Är man intresserad av flyg och samtidigt gottegris är Hässleholm ett utmärkt alternativ en onsdagskväll, helt klart värt att provas på.
Jag vill även tacka Bernt-Olof L för trevligt sällskap och fina foton.
På återseende
Daniel
I onsdags (2/7) blev det min första tur upp till Hässleholm för i år i VLZ tillsammans med Bernt-Olof L, så här gick det:

Bilden är tagen västerut en stund efter att vi lyft från Söderslätt, i höjd med Oxie, med Malmö i Bakgrunden. Färden fortsätter norrut med siktet inställt på Lund/Hasslanda.

Nedanför oss, på vänster sida, syns Hasslanda flygfält. "VLZ medvinden, bana 21"...

Vänster bas, bana 21.

Final, bana 21. Fältet och gräset är lika välskött som alltid.

Med en publik bestående av en person som vinkade glatt till oss, studsade vi och fortsatte därefter vidare norrut mot Hässleholm.

Bernt-Olof fokuserar...

Strax söder om Ringsjön, Västra Ringsjön breder ut sig till vänster om oss.

Final, bana 04, Hässleholm/Bokeberg. Mycket trafik i luften.

Under taxningen in till klubbstugan hinner vi i upp den nyss landade Eurostaren SE-VPV. Det är ingen mindre än vår gode vän Rolf A från Feringe.

Det var en hel del gästande flygplan, upp emot 15-20 st...

...och alla var sugna på våfflor

Ännu mer folk som satt på "baksidan" och fikade.

Gungorna var nog inte huvudattraktionen den kvällen

Ett snabbt besök på "Bokeberg Airport Hotel".

Det står inte hur många stjärnor det är...

...men kabel-TV hade de i alla fall

Två våfflor, en kaffe och en ramlösa senare dyker vår gamla trotjänare upp, SE-VIR

Olof B bakom spakarna...

...som menade att kärran numera blivit ett "riktigt" flygplan

Bernt-Olof L, Sven F, Rolf A och hans dotter står och diskuterar något, med all säkerhet handlar det om flyg.

Hässleholm flygklubbs Eurostar, SE-VIL stod i hangaren.

Cockpit på SE-VIL.

Klubbens Zephyr, SE-VKD, skolade precis som vanligt och hade precis rullat in för tankning.

Cockpit på SE-VKD.

Efter ett varv ner längs med parkeringen syntes det att Eurostar är en populär maskin och det fanns omkring 6-7 st på området.

Allt har sitt slut, även våffelkvällarna i Hässleholm. Dags för hemfärd.

På grund av ankommande trafik blev vi stående på taxibanan en stund vilket resulterade i en skaplig kö på ungefär sju flygplan som ville lämna fältet.

Så fort de ankommande flyplanen hade landat och lämnat banan ställde respektive flygplan upp, varvade motorerna och lämnade fältet efterhand.

På vägen hem passerade vi Hardeberga till vänster...

...och strax därefter Lund till höger om oss.

Tillbaka i varvet på Söderslätt, höger bas, bana 03.

VLZ nytvättad i solnedgången.

Färdigfluget för denna gång.
Flugit, ätit våfflor, druckit kaffe, spanat in Bokeberg Airport Hotel och fått se gamle VIR är bara några av de upplevelser vi fick med oss. Är man intresserad av flyg och samtidigt gottegris är Hässleholm ett utmärkt alternativ en onsdagskväll, helt klart värt att provas på.
Jag vill även tacka Bernt-Olof L för trevligt sällskap och fina foton.
På återseende
Daniel




