Sturupflygning 15/2-17
Postat: tor feb 16, 2017 6:08 pm
Vi startar från Söderslätt vid 16.20 efter att ha dragit VSG för hand genom slasket till tankanläggningen.

Ringde tornet före start och kom överens om några studsar plus en fullstopp. Här inför första studsen bana 17. Hade fått väntläge väst efter Svedala, men då jag närmade mig fick jag klarering om höger in bana 17. Två vita och två röda på papin.

Red over White, you're alright.
Här inför fullstopp. Inför förra studsen fick jag bara uppgift om att vänster trafikvarv gäller. Önskan om att ligga kvar i varvet var underförstådd och flygledaren var samme kille jag pratat med på telefon. Således svängde jag av till tvärlinjen vid ungefär halva banan och hade ingen mer kontakt förrän jag anmälde basen samt begärde fullstopp med destination platta väst. På medvinden passerade Håkan i VPL och hade visuell kontakt med oss. Jag såg inte honom, men hörde på radion. Han passerade som jag förstår det rakt över banan, över oss, från Domen till Svedala, efter att ha utgått från Sövde (havsövervakning med FFK under dagen skulle jag tro). Flygledaren begärde också att jag skulle sätta planet långt in på banan, därav att jag kommer in högt och vita ljusen på papin.

White over White, you're high as a kite.
(Precision Approach Path Indicator) Uppenbarligen läser de från höger i beskrivningarna av den.
Därefter får vi taxi via Bertil och Yngwie till anmäl väntläge 29. Han borde sagt Erik också men jag tror inte ha sa det. Första taxivägen från 17 sett heter Cesar, sen är där en i mitten av banan som saknar beckning. Man hittar kartan över detta på AD Chart i AIP, och det kan vara smart att förstora upp själva delen med banan innan man skriver ut den, och sen själv rita i taxivägarna.

Taxar "via bana 29". Benämndes således ej backtrack, men skulle kanske gjort det ifall vi landat på bana 11 och begärt platta väst.
Svänger in på taxiväg Filip och har order om att anmäla platta väst.

Platta väst

Parkering

Fint ljus

Vi tar en bensträckare, kollar in en Pilatus som tyvärr inte kom med på bild, kollar in i hangaren, undersöker alla trappor inne i trähuset, lämnar det i samma skick vi fann det.

Ringde tornet före start och kom överens om några studsar plus en fullstopp. Här inför första studsen bana 17. Hade fått väntläge väst efter Svedala, men då jag närmade mig fick jag klarering om höger in bana 17. Två vita och två röda på papin.

Red over White, you're alright.
Här inför fullstopp. Inför förra studsen fick jag bara uppgift om att vänster trafikvarv gäller. Önskan om att ligga kvar i varvet var underförstådd och flygledaren var samme kille jag pratat med på telefon. Således svängde jag av till tvärlinjen vid ungefär halva banan och hade ingen mer kontakt förrän jag anmälde basen samt begärde fullstopp med destination platta väst. På medvinden passerade Håkan i VPL och hade visuell kontakt med oss. Jag såg inte honom, men hörde på radion. Han passerade som jag förstår det rakt över banan, över oss, från Domen till Svedala, efter att ha utgått från Sövde (havsövervakning med FFK under dagen skulle jag tro). Flygledaren begärde också att jag skulle sätta planet långt in på banan, därav att jag kommer in högt och vita ljusen på papin.

White over White, you're high as a kite.
(Precision Approach Path Indicator) Uppenbarligen läser de från höger i beskrivningarna av den.
Därefter får vi taxi via Bertil och Yngwie till anmäl väntläge 29. Han borde sagt Erik också men jag tror inte ha sa det. Första taxivägen från 17 sett heter Cesar, sen är där en i mitten av banan som saknar beckning. Man hittar kartan över detta på AD Chart i AIP, och det kan vara smart att förstora upp själva delen med banan innan man skriver ut den, och sen själv rita i taxivägarna.

Taxar "via bana 29". Benämndes således ej backtrack, men skulle kanske gjort det ifall vi landat på bana 11 och begärt platta väst.
Svänger in på taxiväg Filip och har order om att anmäla platta väst.

Platta väst

Parkering

Fint ljus

Vi tar en bensträckare, kollar in en Pilatus som tyvärr inte kom med på bild, kollar in i hangaren, undersöker alla trappor inne i trähuset, lämnar det i samma skick vi fann det.