Sturupflygning 15/2-17

Medlemmar publicerar sina bilder här. Vi väljer bästa i en omröstning och utnämnar vinnare en gång om året.

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Sturupflygning 15/2-17

Inlägg av FredrikH »

Vi startar från Söderslätt vid 16.20 efter att ha dragit VSG för hand genom slasket till tankanläggningen.
Bild

Ringde tornet före start och kom överens om några studsar plus en fullstopp. Här inför första studsen bana 17. Hade fått väntläge väst efter Svedala, men då jag närmade mig fick jag klarering om höger in bana 17. Två vita och två röda på papin.
Bild
Red over White, you're alright.

Här inför fullstopp. Inför förra studsen fick jag bara uppgift om att vänster trafikvarv gäller. Önskan om att ligga kvar i varvet var underförstådd och flygledaren var samme kille jag pratat med på telefon. Således svängde jag av till tvärlinjen vid ungefär halva banan och hade ingen mer kontakt förrän jag anmälde basen samt begärde fullstopp med destination platta väst. På medvinden passerade Håkan i VPL och hade visuell kontakt med oss. Jag såg inte honom, men hörde på radion. Han passerade som jag förstår det rakt över banan, över oss, från Domen till Svedala, efter att ha utgått från Sövde (havsövervakning med FFK under dagen skulle jag tro). Flygledaren begärde också att jag skulle sätta planet långt in på banan, därav att jag kommer in högt och vita ljusen på papin.
Bild
White over White, you're high as a kite.

(Precision Approach Path Indicator) Uppenbarligen läser de från höger i beskrivningarna av den.

Därefter får vi taxi via Bertil och Yngwie till anmäl väntläge 29. Han borde sagt Erik också men jag tror inte ha sa det. Första taxivägen från 17 sett heter Cesar, sen är där en i mitten av banan som saknar beckning. Man hittar kartan över detta på AD Chart i AIP, och det kan vara smart att förstora upp själva delen med banan innan man skriver ut den, och sen själv rita i taxivägarna.
Bild
Taxar "via bana 29". Benämndes således ej backtrack, men skulle kanske gjort det ifall vi landat på bana 11 och begärt platta väst.

Svänger in på taxiväg Filip och har order om att anmäla platta väst.
Bild

Platta väst
Bild

Parkering
Bild

Fint ljus
Bild

Vi tar en bensträckare, kollar in en Pilatus som tyvärr inte kom med på bild, kollar in i hangaren, undersöker alla trappor inne i trähuset, lämnar det i samma skick vi fann det.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Vi byter plats och Bo ska flyga hem. Han ringer tornet, får sedan på radion att anmäla väntläge F, ställa upp bana 11, klarering Svedala och klart att starta bana 11.

Först taxiväg Filip.
Bild

Sen bana 11
Bild

I luften
Bild



Det är verkligen Bo som flyger.
Bild

Svag skymt av 11-29 bakom oss.
Bild

Fruset landskap och frusna vattendrag under oss trots "vårsolen".
Bild
Bild
Bild

Välbekanta jaktmarker
Bild
Bild

Speciellt dis vilket gjorde vanliga igenkänningsmärken mycket svåra att se från luften. Exempelvis våra fem vindkraftverk och Fridhemsfältet vars färg helt gick ihop med åkern bredvid denna kväll. Lika svårt att se är naturligtvis kraftledningar. Dessa hörhållande är inte något självklart nere på marken. Beware!
Bild

Var är Fridhem?
Bild
Bild

Här ser bra ut att nödlanda
Bild
Bild
Bild

Nere på lågan efter studs
Bild

Rängs kyrka
Bild

En välbekant pöl men inga vindkraftverk
Bild

Var är dom?
Bild

Här går att skymta ett (om man har originalfilen)
Bild

Final bana 21 för studs och gå
Bild

Tre synliga vindkraftverk
Bild

Tröskeln
Bild

Stugen är upplyst i verkligheten
Bild

Det är något väldigt skånskt över denna vy
Bild

Ljusare med solen i ryggen efter fullstopp. Klockan är 17.35.
Bild

Här sitter Håkan och dricker varm choklad i värmestugan
Bild

Skriv svar