Grattis Samir !!!

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Lars-Erik
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 11, 2008 12:31 pm
Ort: Oxie

Grattis Samir !!!

Inlägg av Lars-Erik »

Ett stort GRATTIS till certet Samir - det måste vara en härlig känsla att få det eftertraktade beviset !

// Lars-Erik

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Inlägg av samir »

:D
Jajamensan, en timme och 30 minuter grillning där uppe i luften. Den sista halv timme var start och landning, det blåste realt från nordväst, it means sidvind bana 04. Min uppgift var att landa bara på ett hjul först (helst inte på framhjulet först) och samtidigt skeva mot vinden och sen ner med det andra hjulet.

Det var tufft så länge att jag inte har tränat mycket på det eller kanske det blåste inte så mycket på Söderslätt den senaste tiden.

Jag fick prova Autopilot i SE-VIR i nav-rundan, verkligen en fin grej om man använder den i rätt tillfälle, Jag använde den bara när jag bladdrade i mina papper och karta och sen tog jag själv över spaken.

Jag hade inte tur med Kristianstad tornet, tornet var stängd, men de svarade ändå när jag ropade på tornet och sa: Everöd Tower, Sierra Echo Victor India Romeo, hon på tornet svarade direkt: Är det Olle? Hon kände igen Olles maskin, Så Olof svarade att det var en skolflygning och så och de små snackade lite och jag lyssnade bara, hon var trevlig och önskade mig lycka till. Olof var verkligen kändis i luftvärlden.
Jag fick komma in till kontroll zonen och landa som ett vanlig öppen flygfält som helst utan klarering eller sånt.

Innan start och landning på Bokeberga steg vi till 2000ft. och sen tömgång och sakta nosen upp till stall fart eller kanske lägre, riktigt stall fart, inte på skoj och sen ner med nosen fort och gasen i potten, 3 gångar skrämmande stall fart. Sen lite branta svängar höger och vänster med bibehållande av höjd, exakt 2000ft. Sen lite små manövrar och nödlandnings procedurer.

Det var verkligen roligt och spännande. Jag ser emot att börja flyga först korta svänger här och där och njuta av flygning.

Jag vill tacka alla som hjälpte till för att nå höjdpunkten (FlygCertet), främst Håkan och alla teorilärare. Stort tack till Olof-luftkontrollanten.
Nu kanske dags för mig att bjuda på en fin tårta.

Ha det så gott piloter, vi ses.

Bild

Bild

PS. Jämför min första EK-inlägg
https://www.estt.se/discussions/viewtopic.php?t=482

:) :)

:arrow:
Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Erik
Inlägg: 54
Blev medlem: lör feb 02, 2008 1:51 am
Ort: Lund

Inlägg av Erik »

Stort Grattis Samir, och välkommen in i gänget! :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Grattis!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Daniel
Inlägg: 105
Blev medlem: ons apr 26, 2006 10:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Daniel »

Grattis Samir!


Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
Merheim
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jul 16, 2008 2:45 pm

Inlägg av Merheim »

Grattis!!!!

och sluta nu inte hålla forumet levande med dina inlägg!
Christian Merheim

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Grattis!

// Ted

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 03, 2006 9:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Hej Samir!

Jag vill bara stämma in i hyllningskören, med mina varma gratulationer.

Hälsn Sten

Skriv svar