Sidvindslandning
Sidvindslandning
Stort tack till Håkan och Marcus för en lärorik sidvindslandning
Idag vid 16 tiden var vinden 34013kt, vem var i varvet? Helt rätt, det var jag.
Ordspråket " Bättre att vara på marken och önska att vara i luften än att vara i luften och önska att vara på marken" gällde mig idag säskild den andra halvan av ordspråket. Men det var inte farligt alls, jag kan säga att det var inte roligt. Jag fick jobba jobba med massor av manövrar, särskild i finalen.
I final bana 03 nosen var mot vinden 350° hela vägen ner ända ner 1 meter över banan, sen vrider jag mot banansriktning.
Det var inte bra tjmning, jag fick bryta landning 4 gångar av totalt 6 möjliga.
Det var kraftig turbulense över hästerna som gjorde att slut fasen av landning blir lite guppig, sen gasar jag och in i varvet igen.
I sista landning vrid jag inte hårt mot vinden, så planet drev lite ut från banansriktning, så mot vinden igen och tillbaka till rätt riktning. Till slut vrid jag mot banansriktning och vips hjulen glider över banan.
Jag måste säga det var inte lätt men mycket lärorikt.
Det roliga var att jag var inte orolig alls.
Mina landnindar såg ut som det här inslaget:
http://www.youtube.com/watch?v=5X_7Xt2ga-s
Vindstruten vara rakare än så här på bilden, till och med att vinden var för stark att vindstruten ibland pekade uppåt.
- Gregory Hood
- Inlägg: 188
- Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm
!
We have clearance, Clarence. Roger, Roger. What's our vector, Victor?
— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'
— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'