Rapport från UL lärarseminaiet lördag 7 mars

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Rapport från UL lärarseminaiet lördag 7 mars

Inlägg av Hakan Sjoberg »

drygt 30 av 83 behöriga UL lärare på plats i FFKs lokaler på Skavsta i Nyköping.

Under dagen har avhandlats hur vi bedriver vår UL utbildning. Det började med en liten enkät där vi fick svara hur vi bedriver vår utbildning. Vidare så diskuterades teoriprov. Gemensamt prov kommer att finnas att använda så vi får samma nivå mellan flygklubbarna.

Många klubbar har en 90-dagaras regel vissa har t o m en 60-dagars regel dvs har man inte flugit inom denna tid så skall man ta en tur med behörig lärare. Allmänt anses detta som bra och rekommenderas.

Många nyblivna piloter släpper sina cert. Ett nygammalt problem, mer utbildning för våra piloter efter att man fått UL-certet samt enkla landnings- och navigationsträningar bör arrangeras för att hålla intresset och kompentensen vid liv.

Vi kommer att försöka ordna en utbildning av lärare så de kan utbilda i formationsflygning.

Gyrokopter kommer starkt heter snart UL-C (UL-D för ultralätta helikoptrar). Mer om detta på annan plats senare.

Transportstyrelsen och Tomas Backman gick igenom dels Basic LPL och LPL. Tanken att detta skal vara infört aapril 2012 så vi får se vad det blir.

Svårigheten att hitta i LFS och förstå dessa diskuterades.

Nu till lite sociala aktiviteter så vi hörs.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Mer info nu från dag 2 dvs 8 mars

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Tomas Backman och Rolf Björkman talade lite om haverier, både UL och normalklassat och rent X-klassat. 14 haverier, 1 omkomen och 3 allvarligt skadat. Flera av haverierena hade gemensamt att det var landningshaverier, flera i kombination med kraftiga vindar. Dock så är där en "mänsklig faktor" sk SBS, i allt för många av våra haverier. Det är dock bättre siffror än tidigare och UL har idag samma siffror som Normalklassat hade när H50P startade. Så det går åt rätt håll.

Vi i klubbarna måste arbeta med att göra flygningen säkrare. Ex lyftes fram som mer landningsträning och olika typer av påbyggnads kurser (klubb aktiviteter typ distansflygningar)

H50P projektet är avslutat dvs Luftfartsstyrelsens (idag ingår man i transportverket) projektanslag har upphört. Men KSAK har för avsikt att i någon form upprätthålla detta arbetet.

Einar Edland demonstrerade "glas" panel. Här har tekniiken verkligen gått framåt. Vi får säkert mer av detta framgent.

Våra Metar och TAfar samt de autmatiskt skapade Låghöjdsprognoserna och SWC diskuterades då dessa idag inte ger lika bra möjlighet för oss privatflygare att göra en korrekt väderbedömning som vore önskvärt. Tips att på sommarhalvåret även finns speciella prognoser för segelflyget. Men framförallt komplettera med andra prognoser från smhi, dmi etc och är du tveksam tänk på att det är:
Bättre att vara på marken och önska att man var i luften, än vara i luften och önska man var på marken!

Ny kurs för flyglärare startar 16 maj på Ålleberg. Och det planeras en hel del aktiviteter runt om i landet i sommar så nu är det bara att få luft under vingarna (eller var det över?).

Skriv svar