Power off landing

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 242
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Power off landing

Inlägg av samir »

Här kommer start och landning i 15 cm snow.

5 st. bedömningslandingar inkl. den sista landning med total motorstop, "läskigt" "horrible"

http://www.youtube.com/watch?v=eIdaxsKeDyE

:shock:
Senast redigerad av 3 samir, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Gregory Hood
Inlägg: 188
Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm

Inlägg av Gregory Hood »

brrrrrmm brm brm brm, phuttt wheeeeeeeeeeeee 8)
We have clearance, Clarence. Roger, Roger. What's our vector, Victor?

— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 03, 2006 9:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Här kommer en liten repetition, för att friska upp minnet.

Hälsn Sten

Bild[/url]

Användarvisningsbild
Erik
Inlägg: 54
Blev medlem: lör feb 02, 2008 1:51 am
Ort: Lund

Inlägg av Erik »

:|
Senast redigerad av 1 Erik, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 681
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Erik skrev:Hur gick det där egentligen till? ;)
Stängde ni av motorn eller dog den av sig själv på tomgång?
/Erik
Det är sånt där man inte ska fråga, och kanske inte lägga in på youtube ;)

Ser ut som någon råkade slå till nyckeln.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1606
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Motor avstängd

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag stängde av motorn när vi passerade tröskeln.

Jag brukar, när det är tryggt att göra så, någon gång under utbildningen stänga av motorn på detta sättet. När jag gör det brukar jag förvarna eleven - iallafall direkt före.

Avsikten med övningen är,
* upplevelsen av den tystnad som uppstår när motorn inte är igång.
* vidare försvinner propellerströmmen över stjärten, dvs över höjd- och sidroder, endast farten bidrar då till att skapa moment från rodren.
* att visa eleven att flygplanen är fullt manöverbart och att det "bara" är att fortsätta att flyga, men lite annorlunda.

Jag flög en heldel motorseglare under 80-talet och där stängde vi av motorn stup i ett. En Eurostar har andra glidtal, och här är det inte normalt att inte propellern snurrar, men med erfarenhet från motorseglaren så har jag med mig att det inte är så hemskt dramatiskt när motorn stoppar (stängs av).

Själv drog jag av till tomgång på kort final vid ett tillfälle och den motorn stoppade! Utan tid till återstart var det bara att landa, lite puls fick jag nog men utan erfarenhet av att flyga med avstängd motor så hade den nog blivit betydligt högre. Co-piloten reagerade så.

Pröva nu inte detta själva! Om ni villl så gör jag gärna övningen med er.

Användarvisningsbild
Mats Jacobson
Inlägg: 12
Blev medlem: tis jul 24, 2007 10:45 am
Ort: Höllviken
Kontakt:

Inlägg av Mats Jacobson »

Detta gör vi varje gång som segelflygare :wink:
Ursäkta den taskiga kommentaren, kunde inte låta bli.

Förresten när jag ändå är här.
Har ni sett vad vi har fått på Sövde?
Ett par kolleger inköpte den här och de vill
gärna åka runt och visa upp den!
http://www.gyroflyg.se/index.html

Mvh
Mats
*****************************************
Malmö Segelflygklubb
http://www.msfk.nu
http://www.segelflyg.info/blog/

Skriv svar