Här kommer start och landning i 15 cm snow.
5 st. bedömningslandingar inkl. den sista landning med total motorstop, "läskigt" "horrible"
http://www.youtube.com/watch?v=eIdaxsKeDyE
Power off landing
Power off landing
Senast redigerad av 3 samir, redigerad totalt 0 gång.
- Gregory Hood
- Inlägg: 188
- Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm
- Sten Johnson
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån jul 03, 2006 9:05 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Motor avstängd
Jag stängde av motorn när vi passerade tröskeln.
Jag brukar, när det är tryggt att göra så, någon gång under utbildningen stänga av motorn på detta sättet. När jag gör det brukar jag förvarna eleven - iallafall direkt före.
Avsikten med övningen är,
* upplevelsen av den tystnad som uppstår när motorn inte är igång.
* vidare försvinner propellerströmmen över stjärten, dvs över höjd- och sidroder, endast farten bidrar då till att skapa moment från rodren.
* att visa eleven att flygplanen är fullt manöverbart och att det "bara" är att fortsätta att flyga, men lite annorlunda.
Jag flög en heldel motorseglare under 80-talet och där stängde vi av motorn stup i ett. En Eurostar har andra glidtal, och här är det inte normalt att inte propellern snurrar, men med erfarenhet från motorseglaren så har jag med mig att det inte är så hemskt dramatiskt när motorn stoppar (stängs av).
Själv drog jag av till tomgång på kort final vid ett tillfälle och den motorn stoppade! Utan tid till återstart var det bara att landa, lite puls fick jag nog men utan erfarenhet av att flyga med avstängd motor så hade den nog blivit betydligt högre. Co-piloten reagerade så.
Pröva nu inte detta själva! Om ni villl så gör jag gärna övningen med er.
Jag brukar, när det är tryggt att göra så, någon gång under utbildningen stänga av motorn på detta sättet. När jag gör det brukar jag förvarna eleven - iallafall direkt före.
Avsikten med övningen är,
* upplevelsen av den tystnad som uppstår när motorn inte är igång.
* vidare försvinner propellerströmmen över stjärten, dvs över höjd- och sidroder, endast farten bidrar då till att skapa moment från rodren.
* att visa eleven att flygplanen är fullt manöverbart och att det "bara" är att fortsätta att flyga, men lite annorlunda.
Jag flög en heldel motorseglare under 80-talet och där stängde vi av motorn stup i ett. En Eurostar har andra glidtal, och här är det inte normalt att inte propellern snurrar, men med erfarenhet från motorseglaren så har jag med mig att det inte är så hemskt dramatiskt när motorn stoppar (stängs av).
Själv drog jag av till tomgång på kort final vid ett tillfälle och den motorn stoppade! Utan tid till återstart var det bara att landa, lite puls fick jag nog men utan erfarenhet av att flyga med avstängd motor så hade den nog blivit betydligt högre. Co-piloten reagerade så.
Pröva nu inte detta själva! Om ni villl så gör jag gärna övningen med er.
- Mats Jacobson
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis jul 24, 2007 10:45 am
- Ort: Höllviken
- Kontakt:
Detta gör vi varje gång som segelflygare
Ursäkta den taskiga kommentaren, kunde inte låta bli.
Förresten när jag ändå är här.
Har ni sett vad vi har fått på Sövde?
Ett par kolleger inköpte den här och de vill
gärna åka runt och visa upp den!
http://www.gyroflyg.se/index.html
Mvh
Mats
Ursäkta den taskiga kommentaren, kunde inte låta bli.
Förresten när jag ändå är här.
Har ni sett vad vi har fått på Sövde?
Ett par kolleger inköpte den här och de vill
gärna åka runt och visa upp den!
http://www.gyroflyg.se/index.html
Mvh
Mats
*****************************************
Malmö Segelflygklubb
http://www.msfk.nu
http://www.segelflyg.info/blog/
Malmö Segelflygklubb
http://www.msfk.nu
http://www.segelflyg.info/blog/