Aerodynamik

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
Merheim
Inlägg: 84
Blev medlem: ons jul 16, 2008 2:45 pm

Aerodynamik

Inlägg av Merheim »

Jag har samlat ihop lite olika youtube klipp som kan hjälpa till att få förståelse för hur vingar och aerodynamik fungerar.

I huvudsak så orsakas alla lyftkrafter av att vingen länkar av luftströmmen nedåt. Sedan ges vingen en "droppform" så att luften skall passera vingen med så lite motstånd som möjligt.
Viktigaste anledningen till varför vingen är utformad som den är är att förhindra avlösning på ovansidan vid ökande anfallsvinkel.

1) demo flöde kring vingprofil. Hur luftströmmen går snabbar på översidan = indikerar lägre tryck = lyft. Samt hur anfallsvinkeln påverkar flödet, inklusive seperation och stall.
http://www.youtube.com/watch?v=6UlsArvbTeo
Att trycket blir lägre på ovansidan och att flödeshastigheten blir högre är en direkt orsak av att vingen länkar av luften nedåt.

2) Riktig vinge som stallas, flödet visas med garntrådar
http://www.youtube.com/watch?v=0TPLa50Dvzg

3) Hur trycket ändras på en vinge vid olika anfallsvinklar (simulering)
http://www.youtube.com/watch?v=QaamEo6WyI4

4) Mycket instruktiv film, först visas lyft hos deltavinge (vortexlyft), sedan visas venturieffekten (ökad hastighet genom avsmalning =Z lägre tryck i "halsen". Därefter luftmotstånd hos "klaff" och luftmotstånd/flöde kring "platta". Sedan väldigt bra demo av ändspetsvirvlar (Induced drag).
Sedan mer deltavinge (ej så intressant), därefter jämförelse flöde kring platta och flöde kring vingprofil.
http://www.youtube.com/watch?v=ouF9Xkoi3uk

5) Ändspetsvirval (Induced drag) visualiserade med rök
http://www.youtube.com/watch?v=DrQog6rVavc

6) Effekten av wake turbulence
http://www.youtube.com/watch?v=uy0hgG2pkUs&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=E1ESmvyAmOs
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Merheim
Inlägg: 84
Blev medlem: ons jul 16, 2008 2:45 pm

Inlägg av Merheim »

Här är lite bilder jag hittade som visar hur lyftkraften fås p.g.a. att vingen tvingar luften nedåt.

Luftens massa och nedåtgående hastigheten ger en kraft som motsvarar flygplanets vikt (vid planflykt).

Allt annat är underordnat detta, tryckskillnader kring vingen mm. är endast en naturlig orsak av denna effekt.

Även virvlarna som ger det inducerade motståndet kan tydligt ses på bilderna.

Bild

Bild

Bild

Bild

(Alla bilder av Paul Bowen)
Christian Merheim

Skriv svar