Start och landning

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Start och landning

Inlägg av samir »

Kolla den här start och landing på You Tube.

Filmen bevisar att det finns verkligen duktiga elever på ESTT flygklubben.

Luta dig tillbaka och Enjoy Take off and Landning.




Ännu mer take off and landing, flyglektion dagens förra min EK flygning.
Plus Night Qualification, jag gjorde det sista start och landning nästan i mörkret. Man kan se hur bakgrund färgen i instrumenten lyser grönt och stämning som om man sitter i en Airbus 380 night flight.

Enjoy :D



MVH
Colt
Senast redigerad av 5 samir, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Landningar

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Onekligen en upplevelse att få "åka" med sin elev på hans 1:a EK.

Marcus
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 02, 2008 7:43 pm
Ort: Trelleborg

Nice

Inlägg av Marcus »

Snyggt Samir!

Det ser riktigt bra ut, både flygningen och filmningen. Kan man låna film-riggen någon gång kanske? :wink:

Jag kommer att tänka på en annan diskussion på forumet:
https://www.estt.se/discussions/viewtop ... ight=filma

Det hade varit pricken över i:et att få med intercom och radiosnack också i filmen. Jag är usel på elektronik men om en pryl liknande den som SvenF tipsar om i tråden köps in så är jag gärna med och delar. Det hade varit kul om en sådan låg tillgänglig i klubbstugan. Undrar om inte Robban har föreslagit detta också någon gång?

Denna prylen menar jag:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/p ... chcord.php

Tack för filmerna Samir!

Användarvisningsbild
SvenF
Inlägg: 58
Blev medlem: tor maj 24, 2007 9:44 pm
Ort: Åkarp

Inlägg av SvenF »

Trevligt filmat Samir !

Adapterkabeln ( PATCHCORD COCKPIT VOICE RECORDER) till kameran fungerar utmärkt. Den enda haken är att det blir alldeles tyst när det inte sägs något i radio eller intecom. Detta går ju naturligtvis att fixa med ett ingrepp i kameran, om man vill få med lite motorbuller också.

Ge inte upp, bara filma på !

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Ljud till film

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Samir kul om du kunde jobba vidare med en film. Vi talade om det när vi flög i söndags. Är det ingen som kan hjälpa Samir?

Idé!
Att man utifrån Elevhandboken och flyglärarinstruktionen gjorde lite korta filmer som visar på de olika utbildningsfaserna och pedagogiskt förklarar dem.

Det finns en film som gjordes för SVT om pappa flyglärare som lärde sonen flyga. Det finns en heldel filmer på engelska. Vad jag vet ingen på svenska och ingen specifikt UL(-B).

Där finns en film om hur man gör Daglig Tillsyn gjord i klubben.

Samir du får bilda en filmgrupp och se vad ni kan åstakomma.

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Jag kan hjälpa till med redigering, regisering och compositing. Jag har en del vana att jobba med film och redigering. Jag har också hållit på med en hel del animering.

// Ted

Användarvisningsbild
Erik
Inlägg: 54
Blev medlem: lör feb 02, 2008 1:51 am
Ort: Lund

Inlägg av Erik »

Kul idé, det vore bra marknadsföring för klubben. Vi kan skapa en användare för "Söderslätts flygklubb" i Youtube med logga och allt :idea:

Har någon tillgång ett riktigt redigeringsprogram typ Adobe Premiere vore det toppen

/Erik

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Filmgrupp

Inlägg av samir »

Hej

Jag måste säga att jag lärde mig mycket när jag tittade på mina inspelningar. Det är bra för de som börjar lära sig flyga. Jag vill gärna att teoriläraren använder ibland några klipp för att binda teori och verkligheten för nybörjare.

Jag har ett önskemål till IT gruppen, om ni kan "fixa" en rubrik i ESTT hemsida för uppladning av medlemars flygfilmer som det som finns i pilotmagasinet.se.
Jag tycker att Youtube är för mycket. Det räcker för oss en uppladning länk på ESTT hemsida så alla medlemer kan ladda upp sina flygfilmer och alla utomstående kan titta bara.

Vad jag vill gärna göra är:

1) En 5 min film för dagligtillsyn för en av Eurostar, erfaren pilot ställer upp som skådspelare. Den som ska redigera ska skriva på bilden löppande de olika moment för dagligtillsyn.

2) En 10 min film tur/retur från ESTT till Sturup för studs och gå,erfaren pilot behövs, den som ska redigera ska skriva på bilden vad som säges mellan pilot och tornet och nödvändiga radio snacket.

3) En 10 min film nödlandning procedur i till.ex Fridhem. Motor stop på 1300 foot och texten skrivs om de olika steg för att klara nödlandning i till.ex. Fridhem. Jag rekomenderar att Håkan som gör det.

4) En 10 min start och landning, erfaren pilot behövs, den som ska redigera ska skriva vilka moment som ska göras och hur den nya eleven ska hitta "G" punkten innan han når marken.
Också en kort film om sidvindlandning med våran Eurostar.

5) En 5 min bedömningslandning med text på skärmen.

6) Förslag från er

Slutligen här nere en lång tråkig 5 st. start och landning film som jag gjorde igår. Min första riktiga Ek efter den första skrämande EK (Ek med hinkvatten)
Ha tålamod och kolla den. Det bästa för mig var den sista landning i lång final bakom våran Piper28 som flögs av Håkan.
Ni kan se den vita pricken långt framför mig.
Det skulle vara roligt att uppleva en lång final, en landande piper28 framför mig och en Airbus 380 bakom mig. :D



MVH
COLT
Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Erik skrev:Har någon tillgång ett riktigt redigeringsprogram typ Adobe Premiere vore det toppen
Inga problem. Jag har både Premiere Pro CS3 och After Effects CS3.

// Ted

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Filmförslag

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Samir dina förslag är nog en bra start.

Film om Daglig Tillsyn finns redan och den är bra. Ska se om jag hittar disketten eller e-mailar de som gjorde den.

Ta en titt i Elevhandboken och i Sten - Tecknares Visuella handledning och se om vi kan få en "röd" tråd.

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Re: Filmförslag

Inlägg av samir »

Hej

Kan någon tipsa mig om en billigare variant av den här kabeln.

Bild


Jag har fått svar från ARIGO säger så här:

Hej!
Tyvärr har vi inte denna typ av kabel i lager.
Vi kan beställa hem, det tar då ca 10-14 dagar.
Pris 460 kr inkl moms.
Mvh
Curt Sandberg
Arigo Teknik AB
Astrakanvägen 6, 17833 EKERÖ
Tel. 08-560 320 62, Fax 08-560 349 58
www.arigoteknik.se


Ett problem till, hur ska man lösa problemet med att det blir helt tyst när man kopplar kabeln mellan kameran och headset när man inte pratar som SVENF säger "Den enda haken är att det blir alldeles tyst när det inte sägs något i radio eller intecom. Alltså motorbuller"

Till Erik Saglara: Kan du fixa och skapa en användare i YOUTUBE som tillhör ESTT så vi kan ladda våra flygfilmer och lätt att hitta om man söker efter dom.

MVH

Robban
Inlägg: 82
Blev medlem: ons maj 09, 2007 6:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Robban »

Tjena Samir...

Fins ju mikrofoner man fäster utanpå luren...då borde du få in både radiosnack och motorljud.


Robban

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Ljudet är inga problem. Vi gör som alla i filmbranchen, vi fuskar.

Man gör flera inspelningar dels med ljud från flygplanet dels med ljud från headsetet. Sedan lägger vi samman det i redigeringen. Det blir ändå inte bra att försöka spela in det samtidigt eftersom balansen mellan motorljud och tal inte går att separera. Det viktigaste är att talet är tydligt, motorljudet finns bara med för känslan.

// Ted

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

När det gäller kabel från t.ex. AirSpruce så kolla med www.hangar11-29.com ute på Sturup. jag tror att de är återförsäljare för dem numera.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kan någon elektroingenjör i klubben (jag vet att ni finns!) ta med sin multimeter och mäta impedansen i lurarna och sen räkna ut vad vi ska köpa för komponenter på ELFA för att jag ska kunna löda ihop ett par kablar till oss? :)

Det är inte rocket science det där. Flera hundra ska det ju inte kosta för några motstånd och ett par kontakter..
Henrik Persson

Skriv svar