Distansflygningskurs light?
Distansflygningskurs light?
Det har ju diskuterats från och till nu ett tag om vi skulle sätta upp en distansflygningskurs som skulle behandla färdplanering, ATS och allt däromkring. Intresset har väl inte varit jättestort, men jag tänkte att man kanske kunde göra en variant på det.
Istället för en studiecirkel med en massa kvällar i veckan så kunde man tagit en van flygare, en flygare som vill lära sig mer och sätta de båda i klubbstugan en timme innan flygning och göra navigationsuträkningarna, slänga in en ATS-färdplan i ARO och sen flyga turen (som inte är jättelång, typ 1.5h). Under turen går man upp på höjd och aktiverar färdplan och hela den biten så man går igenom radiopratet, transpondergrejerna och sådär.
Finns det något intresse för något liknande?
Istället för en studiecirkel med en massa kvällar i veckan så kunde man tagit en van flygare, en flygare som vill lära sig mer och sätta de båda i klubbstugan en timme innan flygning och göra navigationsuträkningarna, slänga in en ATS-färdplan i ARO och sen flyga turen (som inte är jättelång, typ 1.5h). Under turen går man upp på höjd och aktiverar färdplan och hela den biten så man går igenom radiopratet, transpondergrejerna och sådär.
Finns det något intresse för något liknande?
Henrik Persson
- Sten Johnson
- Kontakt:
- Hakan Sjoberg
Navigationskurs
Den kurs som vi har föreslaget är den vi anmält till SISU dvs den är bidragsberättigad.
Skall vi till nästa år ha andra varianter? Förslag?
Rote kursen har också väckt intresse och det är möjligt vi försöker hålla en sådan i höst.
Radiokurserna rullar på. Tänk på att ni måste ta radiocert innan ni blir klara med certutbildningen!
Har vi andra kursförslag?
Ett förslag som varit uppe är en kurs i inblick i avancerad flygning. Även den skulle man kunna göra i light variant. Intresse?
Skall vi till nästa år ha andra varianter? Förslag?
Rote kursen har också väckt intresse och det är möjligt vi försöker hålla en sådan i höst.
Radiokurserna rullar på. Tänk på att ni måste ta radiocert innan ni blir klara med certutbildningen!
Har vi andra kursförslag?
Ett förslag som varit uppe är en kurs i inblick i avancerad flygning. Även den skulle man kunna göra i light variant. Intresse?
Bra initiativ Henrik!
Tror mer på din idé än att träffas en massa kvällar. Det är det ingen som har tid med.
Jag är ingen riktig fena på det här kanske, men jag ställer gärna upp och tar nån med mig och flyger. Tillsammans reder vi säkert ut det
Jag har lite planer på Ronneby och Kalmar...väntar på transpondrarna...
Tror mer på din idé än att träffas en massa kvällar. Det är det ingen som har tid med.
Jag är ingen riktig fena på det här kanske, men jag ställer gärna upp och tar nån med mig och flyger. Tillsammans reder vi säkert ut det
Jag har lite planer på Ronneby och Kalmar...väntar på transpondrarna...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B
Verkar ju finnas efterfrågan här. Diskutera gärna mera. Jag diskuterar vidare på andra håll i klubben om hur vi bäst genomför det.
Med det sagt, jag har lämnat in ett par färdplaner och flugit en del längre turer och gillar att flyga i C-luft. Jag delar gärna med mig. Haffa mig på fältet eller dra iväg ett mail så flyger vi en runda.
Med det sagt, jag har lämnat in ett par färdplaner och flugit en del längre turer och gillar att flyga i C-luft. Jag delar gärna med mig. Haffa mig på fältet eller dra iväg ett mail så flyger vi en runda.
Henrik Persson
- NisseWesterlund
Okej, jag flyger inte till tyskland. Men kommer vara på fältet på söndag och kan tänka mig en distansflygning till något annat ställe. Ändrar om bokningen lite och så får vi se hur det bär. Åker till tyskland idag, med okänd internetåtkomst. Så sms:a mobilen som slutar på 93 om intresse finns!
Henrik Persson