Distansflygningskurs light?

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Distansflygningskurs light?

Inlägg av Henrik »

Det har ju diskuterats från och till nu ett tag om vi skulle sätta upp en distansflygningskurs som skulle behandla färdplanering, ATS och allt däromkring. Intresset har väl inte varit jättestort, men jag tänkte att man kanske kunde göra en variant på det.

Istället för en studiecirkel med en massa kvällar i veckan så kunde man tagit en van flygare, en flygare som vill lära sig mer och sätta de båda i klubbstugan en timme innan flygning och göra navigationsuträkningarna, slänga in en ATS-färdplan i ARO och sen flyga turen (som inte är jättelång, typ 1.5h). Under turen går man upp på höjd och aktiverar färdplan och hela den biten så man går igenom radiopratet, transpondergrejerna och sådär.

Finns det något intresse för något liknande?
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 03, 2006 9:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Mycket bra ide! Jag ställer upp! Någon gång skall väl tid, väder och hela plan "tima".

Hälsningar Sten

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Det låter vettigt.
Mycket bättre än den förra idéen. Det är precis det här jag skulle vilja gå igenom. Man har gått igenom det teoretiskt under utbildningen men inte praktiskt.

// Ted

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Navigationskurs

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Den kurs som vi har föreslaget är den vi anmält till SISU dvs den är bidragsberättigad.

Skall vi till nästa år ha andra varianter? Förslag?

Rote kursen har också väckt intresse och det är möjligt vi försöker hålla en sådan i höst.

Radiokurserna rullar på. Tänk på att ni måste ta radiocert innan ni blir klara med certutbildningen!

Har vi andra kursförslag?

Ett förslag som varit uppe är en kurs i inblick i avancerad flygning. Även den skulle man kunna göra i light variant. Intresse?

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Bra initiativ Henrik!
Tror mer på din idé än att träffas en massa kvällar. Det är det ingen som har tid med.

Jag är ingen riktig fena på det här kanske, men jag ställer gärna upp och tar nån med mig och flyger. Tillsammans reder vi säkert ut det 8)
Jag har lite planer på Ronneby och Kalmar...väntar på transpondrarna...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Verkar ju finnas efterfrågan här. Diskutera gärna mera. Jag diskuterar vidare på andra håll i klubben om hur vi bäst genomför det.

Med det sagt, jag har lämnat in ett par färdplaner och flugit en del längre turer och gillar att flyga i C-luft. Jag delar gärna med mig. Haffa mig på fältet eller dra iväg ett mail så flyger vi en runda.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

helbra idé. Det är inte förrän man gör det i praktiken som kunskapen "sätter sig". Det märkte jag när jag var upp i en tur i C-luft tillsammans med Daniel! :)

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Så. En bokning finns på söndag med KalleKalle. Någon som känner sig manad? Ska bli fint väder. Tror Peter Falk har en plats i FCG också.

Lite praktik med färdplaner, utlandsflygning, ATC och så vidare utlovas.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Okej, jag flyger inte till tyskland. Men kommer vara på fältet på söndag och kan tänka mig en distansflygning till något annat ställe. Ändrar om bokningen lite och så får vi se hur det bär. Åker till tyskland idag, med okänd internetåtkomst. Så sms:a mobilen som slutar på 93 om intresse finns!
Henrik Persson

Skriv svar