Visuell flyglärobok

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 03, 2006 9:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Visuell flyglärobok

Inlägg av Sten Johnson »

Efter att ha lärt mig att flyga UL-B (Eurostar) började jag fundera på att underlätta inlärningen med hjälp av ett litet lärohäfte. Då jag själv är utbildad mellanstadielärare och speciallärare, så är det lätt att tänka i de banorna. Att sedan min hobby teckning, har blivit mitt yrke sedan ca 25 år tillbaka förstärkte det hela. Mitt mål blev att göra en liten visuell lärobok, för att underlätta den praktiska flygutbildningen. Boken blev utformad som en slags bilderbok med kompletterande text. Man skulle i lugn och ro kunna sitta nere på marken och återuppleva flygningens många stressiga moment för ökad förståelse. I mitt jobb som speciallärare har sett många exempel på, hur olika vi människor är när det gäller inlärning. Detta är ett försök att underlätta inlärningen av de många komplexa, ofta ologiska, moment som ingår i flygutbildningen. Jag har gjort några provex. omfattande ca 20 sidor, som våra eurostarelever har haft tillgång till. Häftet har fått ett mycket positivt gensvar från både lärare och elever. Det är dagsläget extremt anpassat till de "Eurostarar" som vi skolar på nere vid Söderslätts FK. Men om intresse finns skulle man kunna gå vidare och framställa ett litet mera allmänt hållet lärohäfte för UL-B utbildning.

Det skulle vara kul för mig att veta, hur ni som skolar eller håller på med utbildning ställer er till detta. Jag lägger in några sidor från häftet så ni kan få en uppfattning om utformningen.
Maila mig gärna om er uppfattning stentecknare@bolina.hsb.se eller svara här på sidan.

Hälsningar Sten


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Sten Johnson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Köp den!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Sten har gjort ett fantastiskt jobb och jag har i mån av tid och förmåga bistått honom med att göra den Visuella Läroboken så pedagogisk och intressant som möjligt.

Den är, med sina illustrationer, ett utmärkt hjälpmedel för självinlärning. Tag plats i vänstersitsen - torrflyg - och gå igenom moment för moment. Till skillnad från Elevhandboken så innehåller den inte all teori om hur saker och ting hänger ihop, fungerar och har för benämning. Utan här är de olika flygningens delmoment redogjorda steg för steg.

Sen är den oskäligt billigt och Sten är värd en eloge för allt arbete han lagt ner.

Skriv svar