Skolningsläget

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Skolningsläget

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Den sjätte maj blev en händelse rik dag på Söderslätt. Strålande väder inbjöd till flygning och vi var i luften från strax efter åtta på morgonen till åtta på kvällen.

Grattis till Robin som gjorde sin första EK.

Sven Fagerlund var och hälsade på. Tillsammans med Jonny så gjorde man stallfartstest på Svens MCR (häftig kärrra).

Lite smolk i bägaren var att vi åter har en noshjulsskada, men kanske är det som Peter Duvander (SE-VGT) sa "... det ingår i verksamheten..." och vi flyger mycket så därför är det ofrånkomligt med skavanker.

Förutom noshjulsskadan så har vi lite annat smått som skadade ventluckor, trasiga headset m m.

Lite påminnelser dock.

Ni som skolar skall vara på fältet i god tid dvs minst 30 minuter före den tid ni bokat i bokaplan. Räkna också med debriefing tid ca 10 - 20 minuter efter flygpasset och att ni efter flygning och pappersexercisen har tid till att hjälpa till med tankning, flygplanstvätt, vaxning, hangarering etc.

Sen hjälps vi åt med allt som inte har med skolning och flyg att göra, så har du inte redan anmält dig till en arbetsgrupp är det hög tid.

Glöm inte att fylla i inbetalningslappen och att betala. (Det går bra att betala i förskott och göra avräkning allt eftersom).

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Skolningsläget

Inlägg av Henrik »

Håkan Sjöberg skrev:Den sjätte maj blev en händelse rik dag på Söderslätt. Strålande väder inbjöd till flygning och vi var i luften från strax efter åtta på morgonen till åtta på kvällen.

Grattis till Robin som gjorde sin första EK.
Grattis Robin!


Jag noterade tyvärr igår att vänsterryggstödet i kallekalle var knäckt - igen. Det är inte många dagar sedan det byttes ut av samma anledning. Det borde kanske gå ut ett mail om att man INTE får luta sig mot ryggstödet när man tar sig in eller ut ur planet eftersom det inte tål påfrestningen.. Ett knäckt ryggstöd gör det smått outhärdligt att flyga någon längre tur, och det känns rejält i ryggen bara efter en halvtimmes flygning..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Skolning Just nu 070621

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag har lagt upp skoltider framöver som redan är fullbokade.

Fler tider kommer när jag vet lite mer om det som styr mina semesterveckor 29 - 32.

Jag måste tyvärr jobba några dagar, sen skall vi försöka få in några turflygningar. Så snart jag vet detta så lägger jag upp nya tider.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Skolaktuellt

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Vi har förnyat Skoltillståndet och beviljade att fortsätta verksamheten ett år till.

Vi arbetar också med att återstarta UL-A (Trike) skolning.
Styrelsen har gett klartecken till att vi drar igång, dock begränsat till 3 elever tills vi har mer rutiner och annat på plats.

För att klara UL-A utbildningen så kommer vi att begära att Tomas Danielsson går in som biträdande Skolchef med ansvar för UL-A delen.

Vi kommer också att se över övriga personers uppdrag inom ramen för skoltillståndet. Vi återkommer när vi vet mer.

Teorikursen löper på. Det börjar bli höst, och därmed mörkt om kvällarna, så fram över så blir det mer teori på Kopparbergsgatan än i Klubbstugan.

Tyvärr så fortsätter vädret att djävlas (ursäkta) med oss. Detta innebär att de som börjar närma sig kontrollflygning inte har blivit klara och ni andra inte kommit igång riktigt.

Jag har en del trevare ute för att få tag i flyginstuktörer, flyglärare men ser ingen som kan vara aktuell den närmaste tiden.

Denna årstid är alltid svår att flyga i, kortare dagar, sämre väder och ofta är vi engagerade i våra arbete. Vi försöker göra det bästa av situationen. Har vi tur så blir det bra väder under jul- och nyårshelgen så vi kan få ut lite dessa dagarna.

Ett sätt att få ut mycket skoltid är att vi gör ett Flygskoleläger. Ni som kan tänka er att intensivskola under tex påskveckan kan väl skriva en rad här i forumet. Ett sådan läger kan med fördel förläggas till annan plats, men då talar vi kanske mer om sommarsemestertid och Öland med flickvän, fru och familj. Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

VIRre såld och skolning flyttas till VLZ

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Efter drygt 600 timmar, många av dom skoltimmar, så har nu VIRre sålts.

Det är inte utan att jag tycker det känns vemodigt, samtidigt så tror jag att det vi gör är rätt. Flygtidsuttaget har varit för lågt under 2007 för att motivera 3 flygplan. Visar det sig att vi har behov av ytterligare ett flygplan så har vi stor handlingsfrihet och behöver inte vänta på en försäljning.

Nåväl, vi får se om vi får bättre väder under 2008 och mer flygning.

Två flygplan innebär också att vi får arbeta mer med bokningstider och att servicar blir utförda så vi inte står utan flygplan när vi behöver dem.

Skolning flyttas härmed också till LuddeZäta.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Skolning februari

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag och Tomas Danielsson skall på UL-Lärarseminarium helgen den 9 och 10 februari, vidare far jag till alperna och åker utför en vecka så även helgerna 16, 17 och 23, 24 samt hela v 8 är det ingen UL-B skolning.

Tomas D försöker skola UL-A om vädret tillåter. Se bokaplan.se

Skriv svar