20th World Precision Flying Championship 2011
- Hakan Sjoberg
20th World Precision Flying Championship 2011
Här kommer jag att informera i mån av tid om mitt deltagande i VM i precisions flygning 2011. Tävlingen hålls i Brits utanför Johannesburg.
Svenska laget, vari jag ingår, består dessutom av Roland Olsson och Erling Lindholm, med som coach och lagledare följer Håkan Carlsson.
Vi avreser, med Ethopian Airlines, från Arlanda på söndagkvällen den 16 oktober efter mellanlandning i Addis Ababa så anländer vi till Johannesburg 1315 lokal tid. Därefter tar vi oss till Brits. Vi har ca 70 km dit.
Vill du veta mer? T ex flyga i goggle så går du till den officiella tävlingssidan:
http://www.wpfc2011.co.za
du kan gå direkt til downloads via:
http://www.wpfc2011.co.za/downloads.aspx
Själv är jag ute och "flyger" i terrängen för att vänja mig vid vyerna. Skall bli intressant och se när vi är där om man har någon nytta av detta. Annars är det inläsning av rules (regler) och studie av karta som vi erhållit. (Även kartan finns att ladda ner på den officiella hemsidan för VMet).
Jag återkommer med bilder och dagboksanteckningar allt eftersom. Sprid gärna adressen till denna sida! Bara kul om många läser och följer oss där nere.
Svenska laget, vari jag ingår, består dessutom av Roland Olsson och Erling Lindholm, med som coach och lagledare följer Håkan Carlsson.
Vi avreser, med Ethopian Airlines, från Arlanda på söndagkvällen den 16 oktober efter mellanlandning i Addis Ababa så anländer vi till Johannesburg 1315 lokal tid. Därefter tar vi oss till Brits. Vi har ca 70 km dit.
Vill du veta mer? T ex flyga i goggle så går du till den officiella tävlingssidan:
http://www.wpfc2011.co.za
du kan gå direkt til downloads via:
http://www.wpfc2011.co.za/downloads.aspx
Själv är jag ute och "flyger" i terrängen för att vänja mig vid vyerna. Skall bli intressant och se när vi är där om man har någon nytta av detta. Annars är det inläsning av rules (regler) och studie av karta som vi erhållit. (Även kartan finns att ladda ner på den officiella hemsidan för VMet).
Jag återkommer med bilder och dagboksanteckningar allt eftersom. Sprid gärna adressen till denna sida! Bara kul om många läser och följer oss där nere.
- Hakan Sjoberg
Länk till Håkan Carlssons blogg om VM i Precisionsflygning
Nedan länk till lagets Team Manager Håkan Carlssons blogg om VMet.
http://wpfc2011.bloggplatsen.se/
http://wpfc2011.bloggplatsen.se/
- Hakan Sjoberg
Vad går det ut på?
Vår Team Manager Håkan Carlsson har sammanfattat tävlingsprincipen. Se nedan.
Precisionsflyg
Precisionsflyg är indelat i två huvudmoment navigering och landning. Navigering börjar med en färdplanering. I beräkningslokalen får deltagaren ett tävlingskuvert som innehåller brytpunktsbeskrivning, beräkningsblankett, foton och instruktioner för ut- och hemflygning
samt utanför kuvertet en karta med brytpunkterna utritade.
Deltagaren skall nu göra enfärdplanering med hänsyn till egen hastighet genom luften, riktningen som är uppmätt på kartan samt vindens hastighet och riktning. Det som skall beräknas är den kurs (noggrannhet
+-2°) som skall flygas samt tiden per ben (noggrannhet +-5 sek). För detta moment har man 20 – 30 min på sig, när det är klar lämnas beräkningsblanketten in för rättning samtidig som en databeräknad färdplan lämnas ut. Nu vidtar kartprepareringen genom att på varje ben rita in minut- och halvminutsträck för att underlätta tidhållningen. När kartan är färdig preparerad och om det finns tid över, max tid i beräkningslokalen är 1 tim, så kan den som vill memorera fotot, titta på banan o.s.v.
Efter timmen i beräkningslokalen har deltagaren 15 min på sig för att ta sig till flygplanet, göra sig klara och taxa ut till start. Efter start så skall deltagaren flyga till start punkten på banan och där passera på utsedd tid. Utefter banan finns 12 – 25 tidkontroller var av bara start och mål är kända alla tid kontroller skall passeras med en noggrannhet av +-2 sek. Under flygning skall piloten även spana efter 16 – 25 spaningsmål som skall markeras i kartan dessa är fördelade som 8 – 10 foton och 8 – 15 dukar av dessa dukar ligger en i varje brytpunkt samt i start och mål, banan får ha max 8 ben.
Landningsmomentet består av 4 landningar, Normal motorlandning, Bedömningslandning (simulerad nödlandning med motorn på tomgång) med användning av klaff.
Bedömningslandning utan användning av klaff
och
Motorlandning över hinder, hindret är 2 m högt 50 m före 0-linjen, det ger en normal plane bana. Landingen skall ske inom ett stråk som är 12 m brett och 72 m långt, en 0-linje på 2 m är placerad 25 m från stråkets början.
Landning sker där huvudhjulen tar mark och har en bibehållen kontakt med marken. Det bästa (0 prickar) är att landa på 0-linjen, det är ”dyrare” att landa före 0-linjen än efter.
Alla beskrivna moment ovan och några till prickbelastas, totalvinnare blir den pilot som har minst antal prickar, för att utse lagsegrare lägger man ihop prickarna för de 3 best placerade från varje nation. Dessutom utdelas ett antal moment priser både individuellt och i lag.
I ett VM ingår 2 navigeringsflygningar och ett landningsmoment.
Precisionsflyg
Precisionsflyg är indelat i två huvudmoment navigering och landning. Navigering börjar med en färdplanering. I beräkningslokalen får deltagaren ett tävlingskuvert som innehåller brytpunktsbeskrivning, beräkningsblankett, foton och instruktioner för ut- och hemflygning
samt utanför kuvertet en karta med brytpunkterna utritade.
Deltagaren skall nu göra enfärdplanering med hänsyn till egen hastighet genom luften, riktningen som är uppmätt på kartan samt vindens hastighet och riktning. Det som skall beräknas är den kurs (noggrannhet
+-2°) som skall flygas samt tiden per ben (noggrannhet +-5 sek). För detta moment har man 20 – 30 min på sig, när det är klar lämnas beräkningsblanketten in för rättning samtidig som en databeräknad färdplan lämnas ut. Nu vidtar kartprepareringen genom att på varje ben rita in minut- och halvminutsträck för att underlätta tidhållningen. När kartan är färdig preparerad och om det finns tid över, max tid i beräkningslokalen är 1 tim, så kan den som vill memorera fotot, titta på banan o.s.v.
Efter timmen i beräkningslokalen har deltagaren 15 min på sig för att ta sig till flygplanet, göra sig klara och taxa ut till start. Efter start så skall deltagaren flyga till start punkten på banan och där passera på utsedd tid. Utefter banan finns 12 – 25 tidkontroller var av bara start och mål är kända alla tid kontroller skall passeras med en noggrannhet av +-2 sek. Under flygning skall piloten även spana efter 16 – 25 spaningsmål som skall markeras i kartan dessa är fördelade som 8 – 10 foton och 8 – 15 dukar av dessa dukar ligger en i varje brytpunkt samt i start och mål, banan får ha max 8 ben.
Landningsmomentet består av 4 landningar, Normal motorlandning, Bedömningslandning (simulerad nödlandning med motorn på tomgång) med användning av klaff.
Bedömningslandning utan användning av klaff
och
Motorlandning över hinder, hindret är 2 m högt 50 m före 0-linjen, det ger en normal plane bana. Landingen skall ske inom ett stråk som är 12 m brett och 72 m långt, en 0-linje på 2 m är placerad 25 m från stråkets början.
Landning sker där huvudhjulen tar mark och har en bibehållen kontakt med marken. Det bästa (0 prickar) är att landa på 0-linjen, det är ”dyrare” att landa före 0-linjen än efter.
Alla beskrivna moment ovan och några till prickbelastas, totalvinnare blir den pilot som har minst antal prickar, för att utse lagsegrare lägger man ihop prickarna för de 3 best placerade från varje nation. Dessutom utdelas ett antal moment priser både individuellt och i lag.
I ett VM ingår 2 navigeringsflygningar och ett landningsmoment.
- Hakan Sjoberg
Rapport från VM!
Lite information från Sydafricka och VM et.
Vi är nu på plats i Brits, registrerade av tävlingsledningen och incheckade på vårt boende. Mer info om detta senare, nu en liten kort resumé om ressan hit och aktiviteter fram till idag onsdag den 19.
I söndags (17) så samlades vi på Arlanda Terminal 5 vid 19-tiden. Några skulle hämta ut Rand (sydafrickansa pengar) på Forex, det var inte så vanligt med Rand så Roland Olsson fick knalla iväg till Terminal 2. Sen när vi skulle checka in så underkände dom mitt pass. Några sidor började lossna! Iväg till Passpolisen och utföra ett nytt provisoriskt var förslaget till lösning ch så fick det bli. 980 kr kostade det. Förhoppningsvis så kan jag reklammera, men men...
Väl omombord på Ethiopian Airlines flight så fick vi lite käk och sömn innan mellanlandning i Rom. I Rom drog det ut på tiden så vi blev försenade till Adiss Ababa. Nu var det brått för att hinn amed anknytningsflyget till Johannesburg (Joburg). Ethiopian Airlines hade organisrat transiten på plattan, fantaskiskt! Ur planet och in i rätt trasnitbuss, färdiga boardingcard oc ivväg till nästa flygplan och ombord! SNYGGT Men även solen har en baksida, baggaget hängde inte med.
Nåväl, det är nu på väg och snart har vi ombytte och tävlingsutrustningen här (nu är onsdag kväll!).
På måndagen (17) så validerade vi certifikaten så vi får flyga i Sydafrika. Speciellt förfarande för World Precision Flying Championship 2011 (www.wpfc2011.co.za). Flygplan kollades och vi rääknade på density altitude, Brits Airfield FABS ligger på 3700 MSL! Betydligt längre startsträcka och dåligt stig.
Undertecknad fick känna på det i första starten på tisdagen. Flygplanet hade fel på statiska trycket och utan riktig fartindikering i nytt okänt flygplan (C150) som jag int flugit på lännge och med negativ indikering på variometern trots att jag steg så blev det puls! Nåväl ett varv på lågan (arméflygförarteknik) och landning var jag truggt om än lite uppjagad på marken.
Så det blev flygning med Erilngs Cessna och lite touchandgo innan kvällen iaf.
Idag onsdag (18) så fick vi rapport från Ethiopian Airlines att vårt baggage var på G några kolli återstod att finna, men där var några hundra och nu vid 18 väntar vi fortfarande på 2 kolli. Det en är mitt!
Vi började morgonen med att träna mer TGL, nu med nytt flygplan. Vi börjar närma oss nollan så vi planerade för navigationsträning. Roland Olsson var först ut (ja Erling var iväg förrståss) men återvände efter en kort stund. Radiofailure! Det tog dom tag i så var det min tur. Då hade dom förbrukat batteriet medans dom fixade baggaget!
Så nu väntar vi på baggaget och skall åka tillbaks vårt boende.
Mer info och förhoppningsvis foto kommer vad det lider.
Vi är nu på plats i Brits, registrerade av tävlingsledningen och incheckade på vårt boende. Mer info om detta senare, nu en liten kort resumé om ressan hit och aktiviteter fram till idag onsdag den 19.
I söndags (17) så samlades vi på Arlanda Terminal 5 vid 19-tiden. Några skulle hämta ut Rand (sydafrickansa pengar) på Forex, det var inte så vanligt med Rand så Roland Olsson fick knalla iväg till Terminal 2. Sen när vi skulle checka in så underkände dom mitt pass. Några sidor började lossna! Iväg till Passpolisen och utföra ett nytt provisoriskt var förslaget till lösning ch så fick det bli. 980 kr kostade det. Förhoppningsvis så kan jag reklammera, men men...
Väl omombord på Ethiopian Airlines flight så fick vi lite käk och sömn innan mellanlandning i Rom. I Rom drog det ut på tiden så vi blev försenade till Adiss Ababa. Nu var det brått för att hinn amed anknytningsflyget till Johannesburg (Joburg). Ethiopian Airlines hade organisrat transiten på plattan, fantaskiskt! Ur planet och in i rätt trasnitbuss, färdiga boardingcard oc ivväg till nästa flygplan och ombord! SNYGGT Men även solen har en baksida, baggaget hängde inte med.
Nåväl, det är nu på väg och snart har vi ombytte och tävlingsutrustningen här (nu är onsdag kväll!).
På måndagen (17) så validerade vi certifikaten så vi får flyga i Sydafrika. Speciellt förfarande för World Precision Flying Championship 2011 (www.wpfc2011.co.za). Flygplan kollades och vi rääknade på density altitude, Brits Airfield FABS ligger på 3700 MSL! Betydligt längre startsträcka och dåligt stig.
Undertecknad fick känna på det i första starten på tisdagen. Flygplanet hade fel på statiska trycket och utan riktig fartindikering i nytt okänt flygplan (C150) som jag int flugit på lännge och med negativ indikering på variometern trots att jag steg så blev det puls! Nåväl ett varv på lågan (arméflygförarteknik) och landning var jag truggt om än lite uppjagad på marken.
Så det blev flygning med Erilngs Cessna och lite touchandgo innan kvällen iaf.
Idag onsdag (18) så fick vi rapport från Ethiopian Airlines att vårt baggage var på G några kolli återstod att finna, men där var några hundra och nu vid 18 väntar vi fortfarande på 2 kolli. Det en är mitt!
Vi började morgonen med att träna mer TGL, nu med nytt flygplan. Vi börjar närma oss nollan så vi planerade för navigationsträning. Roland Olsson var först ut (ja Erling var iväg förrståss) men återvände efter en kort stund. Radiofailure! Det tog dom tag i så var det min tur. Då hade dom förbrukat batteriet medans dom fixade baggaget!
Så nu väntar vi på baggaget och skall åka tillbaks vårt boende.
Mer info och förhoppningsvis foto kommer vad det lider.
- Hakan Sjoberg
Första tävlingsdagen
Så väntar jag på att få börja min första tävlingsberäkning kl 0905! Vädret bra ca 25 gr C då betydligt mer drägligt än i måndags. Igår var det officiell landningsträning Roland blev nia, Erliing femton och jag tjugosexa, hade minus 19 m på en landning.
det kostar! Nåväl nu är det allvar. Håkan C skriver på www.wpfc2011.bloggplatsen.se Läs mer där!
- Hakan Sjoberg
Bilder från WPRC 2011 20111017
Mellanlandning i Addis Ababa

Godis!

Boeing 757 vinglet över Afrika!

Airbus 380 STOR!

Incheckning och registrering till WPFC 2011

Brits Flying Club

Godis!

Boeing 757 vinglet över Afrika!

Airbus 380 STOR!

Incheckning och registrering till WPFC 2011

Brits Flying Club

- Hakan Sjoberg
Bilder från WPRC 2011 20111018
På tisdagen den 18 så valde vi flygplan.

Koll av resedagbok

Koll av vingar...

...och cokpit...

...och olja!

Annat flygplan...

...och fler flygplan.

Brits Flying Clubs lokaler

Tony Rusell validerar våra flygcertifikat.

Förberedelser inför flygning

Koll av resedagbok

Koll av vingar...

...och cokpit...

...och olja!

Annat flygplan...

...och fler flygplan.

Brits Flying Clubs lokaler

Tony Rusell validerar våra flygcertifikat.

Förberedelser inför flygning

- Hakan Sjoberg
Onsdag den 19
Vackra omgivningar med blommande jakarandaträd

Flightline.

Roland i planläggningstankar.

Flygfältsfågel.

Vilda djur!

Oväder!

Flightline.

Roland i planläggningstankar.

Flygfältsfågel.

Vilda djur!

Oväder!

Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.
- Hakan Sjoberg
Torsdag den 20
Fågel.

Artikel i lokalpressen

Team Manager på plats för landningsträning.

Redo! Take-off!

Final appraoch!

Kort för sättning.

Touchdown!

Nu får vi se hur dom gör ifrån sig!

Tankningskön.

Landskapet.

Tusenfoting.

Solnedgång.

Artikel i lokalpressen

Team Manager på plats för landningsträning.

Redo! Take-off!

Final appraoch!

Kort för sättning.

Touchdown!

Nu får vi se hur dom gör ifrån sig!

Tankningskön.

Landskapet.

Tusenfoting.

Solnedgång.

Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.
- Hakan Sjoberg
fredag den 21
Övningsbana

Lätt flygplan

Kort rullsträcka och imponerande stig.

Landskaptet!

Öl!

Hälge! Svensk maskot öronmärkt "Flygsportförbundet"

Annan maskot!

Brits Flying Club

Lätt flygplan

Kort rullsträcka och imponerande stig.

Landskaptet!

Öl!

Hälge! Svensk maskot öronmärkt "Flygsportförbundet"

Annan maskot!

Brits Flying Club

- Hakan Sjoberg
Lördag den 22
Annan fågel.

Våra bungalows.

Innergården mellan bungalows.

Trike.

Flyguppvisning.

Planering.

Dax att måla däcken inför landningarna.

Tror vi det blir bra så här?

Service!

Tankansvarig.

Flygplats hunden!

Air Trafic Control ATC hade en vagn för Special Events!

Busy ATC!

Flygplatsen från Tower!

Nedkylning!

Fågelbo.

Annan fågel

Badpool

Badpojkar. (fd)

Restaurangens servering.

Bungalow i kvällningen.

Våra bungalows.

Innergården mellan bungalows.

Trike.

Flyguppvisning.

Planering.

Dax att måla däcken inför landningarna.

Tror vi det blir bra så här?

Service!

Tankansvarig.

Flygplats hunden!

Air Trafic Control ATC hade en vagn för Special Events!

Busy ATC!

Flygplatsen från Tower!

Nedkylning!

Fågelbo.

Annan fågel

Badpool

Badpojkar. (fd)

Restaurangens servering.

Bungalow i kvällningen.

- Hakan Sjoberg
Söndag den 23
Alla nationsflaggor på plats inför invigningen.

Final i Rugby mellan Frankrike och Nya Zeeland. (NZ vann!)

Take-off.

Britsflygplats och omgivningar.

Hangarområde.

Vackra omgivningar.

Visst är det vackert?

Vinatege airplane.

Vacker häck!

Uttaxning till take-off.

Take-off!

Seagle! Imponerande amfibieflygplan med en skjutande propeller på en Rotax 814 motor!

Alla samlade för breifing.

Och alla fick en "gotte" påse!

Anthony Rusell håller breifing.

MX 2 dax för ava!

Uppställning för inmarsch.

Är vi redo?

Swedish team!

Liten publik fanns på plats.

Och flera talare gjorde sig hörda.

Sen var det uppvisning

Vad dricker vi egentligen? Imorgon så skall vi ju tävla!

Final i Rugby mellan Frankrike och Nya Zeeland. (NZ vann!)

Take-off.

Britsflygplats och omgivningar.

Hangarområde.

Vackra omgivningar.

Visst är det vackert?

Vinatege airplane.

Vacker häck!

Uttaxning till take-off.

Take-off!

Seagle! Imponerande amfibieflygplan med en skjutande propeller på en Rotax 814 motor!

Alla samlade för breifing.

Och alla fick en "gotte" påse!

Anthony Rusell håller breifing.

MX 2 dax för ava!

Uppställning för inmarsch.

Är vi redo?

Swedish team!

Liten publik fanns på plats.

Och flera talare gjorde sig hörda.

Sen var det uppvisning

Vad dricker vi egentligen? Imorgon så skall vi ju tävla!

- Hakan Sjoberg
Måndag 23 officiell träningsnavigering
Våran bungalow invändigt, här sover Roland.

Längre bort har vi ett litet Pentrykök. Välutrustat!

Här uppe på entresolplan sover undertecknad.

Köksbord och...

...en TV. Vad man nu skall med den till?

Utanför har vi "våra" pärlhöns och...

...så går där halvtama vilda djur!

Visa snyggaste sidan! Tack!

Ungdomarna är lite blyga!

Men efter sn liten stund så vågar man sig fram.

Längre bort har vi ett litet Pentrykök. Välutrustat!

Här uppe på entresolplan sover undertecknad.

Köksbord och...

...en TV. Vad man nu skall med den till?

Utanför har vi "våra" pärlhöns och...

...så går där halvtama vilda djur!

Visa snyggaste sidan! Tack!

Ungdomarna är lite blyga!

Men efter sn liten stund så vågar man sig fram.

- Hakan Sjoberg
Tisdag den 24 officiell landningsträning
Tankbil!

Briefing.

Flamingo en Tjeckisk VLA med Rotax 812 100 hp enligt uppgift snabbast i sin klass!

Taxning till uppställningsplats på grustaxway.

Dammet yr så det går kanppt att se

Flygplan i kö för start till landningstävling.

Tätt med flygplan!

Landningsstråket.

Domare och jury på plats!

Är vi överens?

Funktionärer.

Minus!

Tävlandes observationsplats och Teammanager för noggranna anteckningar.

NOLL!

Team manager på väg till klubblokalen med bestämda steg!

Dax för en nappie!

Vissa kamuflerar med en tiding.

Andra bara slappar!

Skitigt!?

Jakarandaträdet tappar sina blommer. Otroligt vackert.

Kaffe och Amarula!

Briefing.

Flamingo en Tjeckisk VLA med Rotax 812 100 hp enligt uppgift snabbast i sin klass!

Taxning till uppställningsplats på grustaxway.

Dammet yr så det går kanppt att se

Flygplan i kö för start till landningstävling.

Tätt med flygplan!

Landningsstråket.

Domare och jury på plats!

Är vi överens?

Funktionärer.

Minus!

Tävlandes observationsplats och Teammanager för noggranna anteckningar.

NOLL!

Team manager på väg till klubblokalen med bestämda steg!

Dax för en nappie!

Vissa kamuflerar med en tiding.

Andra bara slappar!

Skitigt!?

Jakarandaträdet tappar sina blommer. Otroligt vackert.

Kaffe och Amarula!

- Hakan Sjoberg
Tävlingsdagarna onsdag 26, torsdag 27 och fredag 28
Giraffer.

Fler giraffer

och en sebra.

och en Kudu.

Kudu hane med flock!

Andra konstiga djur.

Men roligt tycks dom ha det!

Stämmer verkligen det här?

Ex på navigeringsbana.

Tankbilen fyller på depån!

RV-7a?

Tävlande på observationsplats för landningstävlingen.

Får vi plats alla i skuggan?

Räddningkåren paraderar!

Slutet gått och allting gott. Flygplanen parkerade på plattan och nu blir det fest!!!

Plötsligt drog det ihop sig till oväder.

Vinden slet och piskade i flaggor...

...och allt löst får omkring.

Fordon lämpliga för fälttransporter.

Dax för fest och några shoots!

Skål och tack för den här gången!

Då tar vi den , då tar vi den!

Botten upp, Erling! Nu är vi i mål!

Lene, norsk supporter bjuder på fjordlax!

Frank, ordförande i Syafrikansa flygsportförbundet, med hustru.

Får jag lov?

Lycklig fransos vid namn Julien!

Snart färdiggrillat!

Det här ska bli gott!

Air Traffick Control do you reed?

Final approach, touchdown och set! Nu går vi in i partydimman!

Fler giraffer

och en sebra.

och en Kudu.

Kudu hane med flock!

Andra konstiga djur.

Men roligt tycks dom ha det!

Stämmer verkligen det här?

Ex på navigeringsbana.

Tankbilen fyller på depån!

RV-7a?

Tävlande på observationsplats för landningstävlingen.

Får vi plats alla i skuggan?

Räddningkåren paraderar!

Slutet gått och allting gott. Flygplanen parkerade på plattan och nu blir det fest!!!

Plötsligt drog det ihop sig till oväder.

Vinden slet och piskade i flaggor...

...och allt löst får omkring.

Fordon lämpliga för fälttransporter.

Dax för fest och några shoots!

Skål och tack för den här gången!

Då tar vi den , då tar vi den!

Botten upp, Erling! Nu är vi i mål!

Lene, norsk supporter bjuder på fjordlax!

Frank, ordförande i Syafrikansa flygsportförbundet, med hustru.

Får jag lov?

Lycklig fransos vid namn Julien!

Snart färdiggrillat!

Det här ska bli gott!

Air Traffick Control do you reed?

Final approach, touchdown och set! Nu går vi in i partydimman!