En resa man sent glömmer

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Robban
Inlägg: 82
Blev medlem: ons maj 09, 2007 6:21 pm
Ort: Malmö

En resa man sent glömmer

Inlägg av Robban »

Bornholm 090627-090628

Lördagen 27/6 2009 är flygsuget på topp trots att jag ändå flugit 3 dagar tillbaks. Vad gör man? Jo, man tar sin väska och hoppar ner i bilen o kör till fältet så klart.
Väl nere på fältet är aktiviteterna i full gång,möter till att börja med 4 plan, 2 Cessna och 2 Ikaros tyskregistrerade som bestämt sej för att utforska de svenska vyera och en helikopter.
(Vågar knappt tänka på vad det kostar och ta ett helikoptercert. )
Väl inne i stugan sitter Henrik H, Håkan m fl och snackar och efter ett tag kommer Nisse W också in efter att ha övat lite sidvindsstudsar..vinden var 070 / 12 kts
Kände då också att jag skulle behöva öva detta och efter en viss tvekan satte jag mej ändå i planet och upp kom jag fint. Lite skumpigt var det men inte obehagligt ändå.
Första landningen blev sådär, och andra fick jag för en ”Go around”,skulle nog dragit av lite mer på gasen och sänk nosen lite till fick jag höra av Håkan, sen efter att min tredje landning inte alls blev bra. Men sånt e d ju...kan inte gå lika bra alltid,och alltid lär man sej nått nytt.
Efter att böckerna var skrivna och flygningen loggad i myweblog fortsätter snacket i stugan och börjar arta sej i en diskussion med Henrik H om en resa så där på kvällen när den värsta termiken lagt sej.
Höganäs kom på tal men ingen mat där inte och då börjar snacket om Bornholm och Rönne.
Märker att snacket börjar bli mer o mer seriöst och vi börjar sedan kolla väder, tar fram ”platen” till EKRN ( Rönne). Vädret är där inga problem med, flytvästar hade vi i SE-FCG som då är uppe och övar TGL med Dan G , Johnny P och Lennart M.
Nu är det bestämt,Vi åker dit och äter en bit och sen hem igen,Resan dit tar inte mer än en timme så vi har gott om tid,klockan var ju bara 1700.
Johnny P gör en full stopp och vi kan ta våra flytvästar, färdplanen lämnades in efter mycket om och men om jag fyllt i den rätt, (inte lätt när det är 1:a gången som man ska lämna in en FPL skarpt,har ju bara övat detta när jag pluggade till certet så nu sättes kunskaperna på prov.)
Kl 1800 sitter både jag och Henrik i SE-VKK , Henrik flyger och jag sköter radiosnacket.
Bild

Väl uppe på 1300 ft rattar jag in 133.8 (Sweden Control)

Robban: -Sweden Control,Sierra Echo Viktor Kilo Kilo would like to activate our flightplan towards EKRN.
S.C: SKK Flightplan activated 58.
Robban : SKK request climb to 3500 ft.
S.C: SKK your cleared in Malmö TMA att 3500 ft.Squawk 2757
Robban: clear in malmö TMA 3500 FT ,2757,SKK

Väl uppe på 3500 fot blir man nästan helt mållös av den bedårande utsikten över skåne, och speciellt när vi var en bit över vattnet. Låter bilderna tala för sej själva.

Bild
Bild
Bild

Efter att vi kommit upp till 3500 ft och passerar Alma styr vi söderut mot Bornholm. Lugn och skön flygning glädjer både mej och Henrik. som ser ut att nästan somna vid spaken ;-)

Bild

Man måste ju ha den obligatoriska panelbilden :-D

Efter en c:a 45 minuters flygning kallar kontrollen:
S.C:SKK; Contact Rönne TMA 128,172
Robban: 128,172 hejdå.
Knappar in 128,172 på radion och sedan :

Robban :Rönne Control : Sierra Echo Viktor Kilo Kilo on flightplan towards EKRN at 3500 ft sqawking 2757.
R.C: SKK,you are cleared in Rönne TMA 3500 ft, report on final.
Robban: Cleared in Rönne tma,will report on final.

Skönt tyckte vi båda att få klart inflygning direkt med tanke på att vi inte varit där innan och slippa hålla på med väntläge etc.

Ytterligare några minuter kallar vi upp tornet:

Robban: Tower,SKK on final.
Tower: SKK wind is 090 / 8 kts,rwy 11 clear to land.
Robban: Clear to land rwy 11,SKK.

Måste ju säga att det var nåt speciellt när vi kom till en kontrollerad flygplats och fick säga ”clear to land,11,skk”
Myste gjorde jag för en hel femtilapp :-D

Henrik satte ner oss lugnt o fint och efter vi vänt planet och backtracka rwy 11 kallar tornet:
R,T: SKK taxi via Bravo, Charlie and Alpha:
Robban;: Taxi,Bravo,Charlie,Alpha,SKK

Och medan vi åker där på banan kommer chocken:

Bild

Tower: SKK, Could you expedite vacating RWY,we close in 2 min.

Både jag och Henrik tittar på varandra helt chockade.

Kallar tornet igen:

Robban: Tower,could we take off immediatly again?
R.T: Yes but you have to pay the landning fee.
Robban: Is it possible to get a bill sent home?
Tower: Yes but then it will cost you 1200 ,and thats danish currency.

Jag och Henrik sitter där nästan med paniken i blicken och tänker ,vad gör vi nu?
Men beslutar oss för att ställa flygplanet och stanna.

Robban: Tower, roger, We'll park at apron and take off tomorrow instead.
Tower: SKK.

Väl parkerat planet går vi upp mot tornet där flygledaren möter oss och förklarar att han förstod att detta kom som en chock men att reglerna är så här.
Sen ringer han en taxi till oss som ska tar oss till Rönne och ett fint hotell.
Framme vid hotellet checkar vi in, men hallå?!?! 1200 dkr!?!? är ingen rolig siffra,men vad gör man,betalar och ser glad ut,
Sedan går vi till rummet 108 och ”inspekterar” fin utsikt från balkongen ,tv o allt.
Hungriga som vi är går vi sedan ner mot Rönne centrum efter lite diskusioner hurvida vi ska äta på hotellet eller inte. Men med tanke på deras priser beslutar vi ändå oss för att gå ner till centrum och käka istället och se oss lite omkring nu när vi ändå är där.
Till slut hittar vi en pizzera / hamburger bar där jag beställer en fet hamburgare och Henrik beställer en go väldoftande Caprissiosa.
Kan avslöja att med tanke på chocken vi fick så var inte aptiten den bästa men äta måste man ju ändå och mätta blev vi.
När vi käkat färdigt så börjar vi lunka sakta tillbaka mot hotellet för att sedan inhandla en öl och njuta av utsikten på balkongen som ses nedan.

Bild
Bild
Bild
Bild


Efter en stunds snackande om allt möjligt kollar vi lite på tv men släcker ganska snabbt igen då vi ska upp 0700 dagen efter för att hinna med frukost och vara på flygplatsen runt 0800, så vi beslutar oss för att hälsa på John Blund, men icke gick d...med tanke på allt man lärt sej och glömt göra så var det svårt o koppla av i början men efter ett par timmars rastlöshet somnar vi till sist.

0530 vaknar jag för att kolla klockan och då ser jag till min förvåning att Henrik redan är klarvaken och sitter o läser i soffan.
Han hade tydligen inte kunnat sova mer än max 2 timmar , kan inget annat än förstå det...så mycket nytt på så kort tid kan hålla den bästa piloten uppe hela natten.

Så efter ytterligare ett försök att somna om går jag i allafall upp , slänger mej i duschen och sedan in till frukostbuffen.

Bild

Visst är det gott med hotellfrukostar men inte ens idag hade jag nån aptit.var ju lite orolig för att vi inte skulle kunna lyfta och flyga hem idag eftersom jag såg på mobilen att vi hade OVC 004.
Jobb imorgon,och vad säger man till chefen i ett sånt ställe?


”Hej Vi är i Bornholm och kan tyvärr inte flyga hem pga vädret.”..hmm...tror inte detta hade varit godtagbart från honom ”skratt”

Men iaf,en macka fil med flingor,kaffe och juice fick vi i oss så nu var det bara och hämta flygväskorna på rummet,checka ut och bege oss till Bornholm Lufthavn.

Bild

Efter c:a 30 minuters taxifärd kommer vi dit och hittar till slut vakten som vänligen öppnar breifing rummet till oss så vi kan kolla väder och förbereda färdplanen.
Men icke. Fortfarande OVC 004. klockan är nu 0830.
Ringer meteorlogen som berättar att i södra delen av Skåne är det bara några få moln och att molntäcket runt Rönne bör avta inom ett par timmar.
Jaha, vi har ju bara planet till 12 men som tur är har ingen bokat det efter oss. Så vi tar det säkra för det osäkra,.vi bokar planet ett par timmar till ifall detta tar tid.
Henrik loggar snabbt in på myweblog och förlänger får bokning.

Bild

Så vad gör vi undertiden, Tja , vi kan ju alltid gå ut till planet och göra daglig tillsyn.

Bild

Så vi haffar vakten igen som vänligt öppnar till oss, sen går vi igenom VKK från topp till hjul . Ingen problem här inte. Skönt.

Går sedan in igen till breifingrummet och kollar metar och taf igen,denna gången OVC 007
Så det får bli lite slösurfning, inspektera flygplatsen m.m för att slå ihjäl lite tid.
Och kl 1100 öppnar äntligen cafet så vi kan få i oss nåt i magen igen. Så kaffe,läsk,och mackor gick lite lättare ner nu eftersom vi började se lite gluggar i molntäcket och solen börjar titta fram.

Tillbaka i breifingrummet får vi ett glädjande besked...BKN 1000 ft
och man känner samtidigt att värmen börjar komma,
Fattar telefonen och ringer meteorlogen igen som berättar att just vid Rönne har vi ett molntäcke som håller på att spricka upp och ju längre norrut man kommer så är det nästan SKC.

Färdplanen ringdes in efter ett par försök att göra det via nätet,måste lära mej det ordentligt.
Men det går ju lika bra o ringa in den.
Så vi ringer tornet och berättar att vi vill betala start och landningsavgiften. Detta hjälper vakten oss med och det landar på 100 dkr.
Betalt och klart går vi ut till VKK igen,Flytvästarna sätts på, går igenom checklistan, VKK snurrar fint och äntligen kan vi bege oss.


Bild

Denna vägen är det jag som flyger och Henrik snackar radio.
Fast jag tjuvade lite i början..( det är ju så roligt o sätta det man lärt sej teoretiskt till praktik :-P)

Robban : Tower,SEVKK Radiocheck.
Tower: SKK reading you five,taxi via Delta Alpha to holdning position RWY 11
Henrik: Taxi Delta,Alpha to holding position RWY 11.

Nu börjar hjulen äntligen rulla.vilken lättnad.
Jag ställer upp holding position RWY 11 och kör motorchecken och resten av checklistan och säger till Henrik att vi är redo.

Henrik: Tower, SKK ready
Tower: SKK line up rwy 11
Henrik: Lining upp rwy 11

och precis när hjulen börjat rulla igen kommer:

Tower: SKK, left hand circut towars Hasle, wind is 070/8 kts rwy 11,clear for takeoff
Henrik: left hand circut,Cleared for take off,SKK

FULL GAS! Och snart är vi på 1300 ft.
Väl på väg mot Hasle såg vi att det är som meterlogen sa, nästan SKC så vi får klarering 3500 ft i rönne tma,

Framme i Hasle rapporterar Henrik

Henrik: Tower,SEVKK hasle 3500 ft
Tower: SKK report when 16 Nm of Tower and leaving Bornholm TMA.
Henrik: Will report when leavning tma. SKK.

16 Nm senare:
Henrik: Tower,SKK 16 Nm from tower,
Tower: SKK clear to leave rönne tma,contact sweden att 133.8
Henrik: Clear to leave tma,133.8 SKK.

Vi ”trycker upp” 133,8 och Henrik kallar upp Sweden Control.

Henrik.: S.C SEVKK on flightplan towards ESTT squawking 7000 at 3500 ft.
S.C: (en tjej med kär röst svarar) SKK, You're cleared in Malmö TMA 3500 ft squawk 2751
Henrik: cleared in malmö tma, 2751,skk

Nu börjar en lugn och varm flygning mot intersection Elvix, vill ju inte flyga över vatten för länge.
Vi båda sitter o smålyssnar på tjejen i controlen med den riktigt goa rösten framtill ELVIX för att sedan svänga av mot ALMA via kusten.
Framme i Alma kallar Henrik upp:

Henrik :SC.SKK At Alma,3500 would like to descend to 1500 or below and leave the frequency for ESTT.
SC: SKK, your cleared to descend 1500 ft or below.
Henrik, Cleard to 1500ft and below.SKK

Jag drar av lite på gasen och lyckas få in en lugn o skön plané mot ESTT.
Och när höjdmätaren visar 1500 ft rapporterar Henrik

Henrik: SC,SKK 1500 ft descending
SC: SKK,Hejdå.
Henrik: Hejdå.

Vi rattar in 123,4 och kallar upp ESTT där Sven som håller på o kontrollera bensintanken och resedagböckerna svarar:

Sven : rak sidvind,12 kt .
Henrik: SKK

Usch,tänker jag....jag och sidvindslandningar, hur ska detta gå, men det funkade ,.kunde ju blivit betydligt bättre landning men vi kom ner,flygplanet är helt så det får man väl vara nöjd med.
Men ska bestämt fråga Håkan om vi inte kan ta ett par studsar med bra sidvind nångång...måste få in snitsen på det..
Nere i stugan avslutar vi vår färdplan medans Samir sitter och färdplanerar en runda till Landskrona och Eslöv samtidigt som vi skriver i böckerna för att sedan tvätta planet och slutligen åka hem.


Slutligen kan jag säga att det var en väldigt givande och trevlig resa, skriva och skicka in färdplaner,komma till en helt främmande kontrollerad flygplats ,bli ”strandad” som man säkert kommer bli fler gånger. Visst är det lite jobbigt när hela planeringen vänds upp o ner men ”det som inte dödar ,det härdar ;-)” eller hur Och erfarenhet har vi fått gott om :-D

Vill tacka Henrik för ett trevligt sällskap.

Och sist men absolut inte minst vill Vi Tacka Peter Lohmeier för att han stängde portarna till oss på fältet.

Bild

Och till er som tänkt göra längre resor GLÖM INTE KOLLA ÖPPETTIDERNA PÅ TORNEN! ;-)

/Robban & Henrik H

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

Lysande reseberättelse! Inte minst radiokommunikationen. En fråga: Är landningsavgiften på Rönne normalt 100 DKK och 1200 DKK om man betalar via faktura?

Robban
Inlägg: 82
Blev medlem: ons maj 09, 2007 6:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Robban »

landningsavgiften är c:a 40 dkr per dygn...och måste dom hålla tornet öppet och skicka fakturan så kostar d 1200 dkr

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Lysande berättalse Robban! Kul att komma iväg eller hur!?!

Reflektioner:
* Så Rönne har infört startavgift för UL. Tidigare har det varit gratis. Men men, en hundralapp kan man väl stå ut med.
* Att lämna in färdplan via webben, då startflygplatsen är icke-svensk, går inte såvida man inte har fått behörighet till det. I så fall är man hänvisad till t.ex. telefon. Ska man lämna via telefon är det bra att fylla i en blankett i förväg så kan man läsa upp den rakt av.
* Det är bra att kolla öppettiderna :wink:

Tänk vilken berättelse detta blev, tack vare att de stängde!
Och som du skrev, man lär sig ju av misstagen.

Kul att läsa!

PS. Sökte ni hos Dulfu? Gick det bra? Mailade eller ringde?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Robban
Inlägg: 82
Blev medlem: ons maj 09, 2007 6:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Robban »

Innan vi åkte fick vi höra att man skulle ha tillstånd och inte behövde detta....ringde då till Arlanda o frågade,men dom kunde inte se att man behövde detta, så därför åkte vi...
Ringde ju i förra veckan till danmarks luftis och då visade sej att det fortfarande e aktivivt...så vi skulle egentligen haft det med oss, men dom frågade inte efter det,så hoppas det gick vägen ändå,men till nästa gång ska jag se till att ha d...

R

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

Johan skrev:* Att lämna in färdplan via webben, då startflygplatsen är icke-svensk, går inte såvida man inte har fått behörighet till det. I så fall är man hänvisad till t.ex. telefon. Ska man lämna via telefon är det bra att fylla i en blankett i förväg så kan man läsa upp den rakt av.
När jag flugit från Anholt (EKAT) har jag lämnat in ATS-färdplan via webben och fått instruktioner (via telefon) om att lägga in en anmärkning om EET till territorialgränsen. I mitt fall blev det en anmärkning enligt: EET/VEDAR0012
eftersom jag passerar VEDAR 12 minuter efter take-off från EKAT.

Så det borde gå att fila FP även via webben vid utlandsresor (eller har jag en behörighet jag inte känner till?)

/Nisse
Senast redigerad av 2 NisseWesterlund, redigerad totalt 0 gång.

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Robban: Kan du visa hur eran färdplan såg ut?
Trevlig berättelse.

// Ted

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Helt rätt, tid för FIR-passage ska läggas in.

Nisse: Hur är Anholt att flyga till? Hur är banan osv? Har funderar på det, men aldrig kommit dit. Verkar vara många som åker dit.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Erfarenhet

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Först en stor eloge till Robban och Henrik för att ni går ut och berättar om era erfarenheter. Så slipper andra göra samma tappar.

Jag hoppas vi kan genomföra en Distansflygkurs. Det har länge varit med i vår kursplan. Inte för att krångla till det utan för att på ett strukturerat sätt gå igenom vad som krävs och förväntas vid distansflygning. Och så var det det där med SISU bidrag...

Jag har nog ett några gamla reseskildringar att redovisa vid tillfälle.

:P

Åter igen! Det är misstagen som man lär av och delar man med sig så behöver inte kollegorna göra samma. Dom kan göra egna nya!
:lol:

Betr tillstånd i Danmark så gäller tydligen fortfarande att man skall ha DULFUs tillstånd.

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

Johan skrev:Helt rätt, tid för FIR-passage ska läggas in.

Nisse: Hur är Anholt att flyga till? Hur är banan osv? Har funderar på det, men aldrig kommit dit. Verkar vara många som åker dit.
Det är rätt odramatiskt. Jag har flugit via REKMO (söder om helsingborg) till Mölle och sedan vidare ut över havet till VEDAR. Därefter direkt Anholt. Man flyger väl sisådär 25 minuter över havet kan jag tänka, om man väljer den rutten. Norr om Malmö byte till 124.85 och sedan, när VEDAR passeras, bara anmäla detta till Sweden Control och byta till CPH Information. När jag flugit och närmat mig Anholt har jag bara meddelat "Approaching EKAT" alternativt "Joining downwind EKAT" och då frågar de eventuellt om man vill avsluta färdplanen.

En annan sak jag märkte var att radiotäckningen inte är den bästa. Vid VEDAR är det rent ut sagt svårt att få kontakt med CPH information om man ligger på sisådär 1000 fot men när man kommer närmare Anholt blir det lite bättre. På marken vid EKAT är det iaf stört omöjligt, så vid start är det bara att hålla god uppsikt och taxa ut och starta (fältet har ingen egen radio). Det är hyfsat med trafik där: Bägge gångerna jag varit där har det stått 6-7 kärror parkerade. När jag flög hem senast ropade jag upp CPH Info direkt efter start, aktiverade färdplanen och meddelade sedan att jag pga svårigheter att höra dem ville byta snarast till Sweden Control. Det var naturligtvis inga problem och Sweden Control har god täckning även över Anholt verkar det som.

Banan är i gott skick och används ju för relativt stora kärror (taxiflyg som tar sisådär 10-15 passagerare. 650 meter lång, gräs, 03/21. Norr om fältet är det ett fågelskyddsområde. Fältet har som sagt ingen radio så det är CPH Information som gäller och att man naturligtvis som vanligt får se sig för innan man ger sig in i varvet. Fältet är också obemannat med en liten "hydda" :) för administrativa syften: Det kostar ju 250 kr i landningsavgift för en UL och det betalar man antingen kontant på plats, via faktura (kostar ca 50 DKK extra tycks jag minnas) eller via dansk netbank. Man fyller också i en blankett med kontaktuppgifter och reg.beteckning. Betalar man kontant, lägger man bara pengarna i ett kuvert tillsammans med blanketten och lägger det hela i en låst brevlåda. Cyklar finns på fältet också. Första gången jag var dit snackade jag med någon slags kontaktperson för cyklarna och jag var helt säker på att han sade att det var gratis (jag har trots allt jobbat 3 år i danmark... :-) ) men andra gången jag var där blev jag stoppad när jag cyklade i hamnen (där cykeluthyrningen har sitt kontor) av en...hmm...dam...som frågade om jag betalt för cyklarna. 50 danska per cykel per dag kostade det tydligen. Men man kan ju alltid låta bli att cykla förbi hamnen... :-D

Anholt Bed&Breakfast är fräscht och har trevliga ägare, ca 750DKK för ett rum tror jag. Anholt Kro några hundra meter längre norrut längs "huvudgatan" ser inte mycket ut för världen man har riktigt bra mat! Har provat både smörrebröd och fisk. De har även internet (10DKK/15minuter) om man vill kolla väder eller kanske fila en färdplan.

Sammantaget: Himla trevligt resmål!

/Nisse

Användarvisningsbild
Daniel
Inlägg: 105
Blev medlem: ons apr 26, 2006 10:05 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Daniel »

Låter som riktigt trevliga resor ni har gjort :D

Mitt mål under denna sommar var att få till en klubbflygning (ungefär som den till Växjö) men där resan skulle leda oss ut över vattnet, t ex till Anholt eller Bornholm. Tyvärr har inte flytvästarna kommit till alla flygplanen ännu (bara FCG som har just nu) så jag får avvakta och se hur det går... Förhoppningsvis är det inte för sent ännu :D


Daniel
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Skriv svar