Sunne V30 flyg och dansbandsveckan

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

onsdag morgon i SUnne

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Halva tiden avverkat här i Sunne.

Något slitage av Tomas dansskor har det inte blivet, inte ännu iallafall, men en hel del flyg.

Strålande sol över "Ack, Värmland du sköna" förgyller tillvaron.

Nu lyfter vi igen.

Enda bekymmer vi har är att få liv i Marcus på morgnarna. (Marcus Lif)

:lol:

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Tisdag

Inlägg av NisseWesterlund »

Tisdagen bjöd på fint väder och mycket flygning. Dagen bjöd dessutom på två trevliga kallduschar: Mikael Jeppsson flög sin första EK i Eurostaren och Willy EK-debuterade på triken. Därefter döptes de i sann Sunneanda (se bilder längre ned). Lars gjorde typinflygning på triken. Nils övade branta svängar. Marcus och Erik övade nödlandningar bland annat i Arvika medan Willy finslipade sina landningar. Tomas Danielsson flög allt han såg med vingar (hängglidare, trike och Zephyr) samt bogserade en del. Göran låg i varvet och nötte luft och Christian avancerade vidare med ytterligare en flygtimme. Med andra ord: Eurostaren loggade en hel del tid!

Aktivitet på fältet
Bild

Arbetsfördelning: Eleven jobbar, läraren slappar.
Bild

Willy får instruktioner inför första EK.
Bild

Willy upptäcker att han får riktigt bra stig när Tomas hoppat av!
Bild

...och här berättar han om det...
Bild

Kalldusch nummer ett.
Bild

Mikael startar på sin första EK och slänger ett öga ned på marken.
Bild

...och får sin kalldusch enligt traditionen.
Bild

Håkan pustar ut i solnedgången efter en lååång men givande dag.
Bild

Hälsningar från Sunnegänget.

Användarvisningsbild
Gregory Hood
Inlägg: 188
Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm

Hey hey!!!

Inlägg av Gregory Hood »

Stort gratis Willy och Mikael!!!

Bilderna är fint!
We have clearance, Clarence. Roger, Roger. What's our vector, Victor?

— Cockpit crew in the movie 'Airplane.'

Användarvisningsbild
Lars Wallström
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 16, 2008 12:40 pm
Ort: Dalby [ESDT]
Kontakt:

GRATTIS pågar!!!

Inlägg av Lars Wallström »

Nä, jag är inte ett dugg avundsjuk på alla EK:are... :D
(sade han med en längtansfull blick mot molnen genom kontorsfönstret)

Härligt jobbat Willy och Mikael!

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Onsdagen

Inlägg av NisseWesterlund »

Vädret var närmast perfekt på onsdagen. Det tyckte i alla fall de med motordrivna luftfartyg. Tydligen var läget aningen sämre för hängglidarna. Det flögs naturligtvis friskt! Dagen inleddes med en lite längre EK för Jeppsson innan han drog hemåt för veckan (i bil, dock). Erik låg i varvet och nötte TGL och hann med en tur i Zephyren. "Härligt", var den spontana kommentaren. Marcus roade sig med BDL i DK såväl som EK, med och utan klaff. Nisse fick upp pulsen när Håkan slog av tändningen direkt efter lättning på ESST men det hela redde ut sig till slut. Några landningar utan klaff hanns också med för Nisse. Christian tuggade i sig ytterligare någon timme och börjar nu komma in i varvet, så att säga. Göran hade EK långnav och kom hem svettig, lycklig och nöjd med flygningen. Willy åkte ut på en längre tur EK. Ett tag trodde vi på marken att han emigrerat till Norge, men lyckligtvis dök han upp några minuter senare. Lars gled omkring på triken och Danielsson flög...tja...det mesta, som vanligt. Kvällen avslutades med härlig spenatpasta av Christian och Göran; ett välkommet avbrott från korv, burgare och pizza.

Göran planerar sin EK nav minutiöst.
Bild

Allt med motor är kul! Ett par trikar anlände till ESKU under onsdagen. Bland annat en trike med motorn från VIM:en.
Bild

Danielsson bogserade en hel del hängglidare under dagen.
Bild

"Vem har störst kamera?!"
Bild

Erik åkte visserligen på tvättning av Zephyren, men tyckte det var värt det efter flygturen.
Bild

Hälsningar,
Sunnegänget

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

EK igen!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Lars M blev klar med sin typinflygning på UL-B i morse och nu ikväll så har även Erik Sagalara blivit "döpt" på Sunne vis. Efter första Ek så var det dags för en hink vatten.

För övrigt så har vi idag flugit med Sunnes Kommunalråd Ola och hanses hustru. Dom fick se sitt Sunne från ovan.

Solen från Karlstad har defenitivt tagit sig norrut en bit för den lyser över Sunne till glädje för hängflygar, trikeflygare och ulb flygare och alla andra flygare.

Användarvisningsbild
Lars-Erik
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 11, 2008 12:31 pm
Ort: Oxie

Inlägg av Lars-Erik »

Ett stort grattis, alla nya "EK-are", Mikael, Willy och Erik !

Kul att ni kommit över första tröskeln på flygningen. Det låter som om ni alla har en perfekt flygvecka där uppe.
Hoppas att vädret håller i sig så att ni får många flygtimmar till innan hemfärd ! :D

Hälsningar
Lars-Erik

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Hemresa

Inlägg av NisseWesterlund »

Nu packar vi ihop och drar oss hemåt. Marcus gör sin EK nav med studs i Karlstad och vidare direkt Borås. Där möts vi och byter piloter. Tomas och Willy startar i skrivande stund och vi har en följebil som stöttar på resan. Vädret är naturligtvis perfekt...! Bilder kommer senare.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Solnedgång över Söderslätt

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Sunne veckan slutade om möjligt bättre än den började.

Sitter åter i vår klubbstuga och njuter av solnedgången efter en flygdag från Sunne.

Marcus flög Ek nav från Sunne till Borås. Här kom så småningom jag och Erik och tog över Ludde. Vi började med ett litet skutt till Öresten för fika. Inbjudna av två flygare från klubben som mellan landade på Borås under ett brandflygpass.

Sen flög vi vidare söderöver via Halmstad och Ängelholm till Höganäs där nu Ludde väntar på 300 - timmars servicen.

Willy och Tomas flög PetterZäta från Sunne via Säffle, Falköping, Ljungby/Feringe och Skånes Fagerhult till Slätten. 6 timmar i Trike!

Samtidigt som jag är inbound Söderslätt med Tomas Volvo så landar en helikopter tillfälligt stationerad här.

Till Sunnes fk och Sunne är det bara att säga STORT TACK vi hade en toppenvecka. Så jag vågar nog lova att vi ses igen.

Så om en Skolchef får summerar:
Bättre än så här blir det inte.

Marcus
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 02, 2008 7:43 pm
Ort: Trelleborg

Inlägg av Marcus »

Jo, då var man hemma igen. Sitter med en "kall" och begrundar och kan inte annat än instämma med skolchefen: "Det blir inte bättre än så här". Mycket flygning, fantastisk gästvänlighet från Sunne FK (STORT TACK!!), härligt väder och mycket trevligt sällskap. Jag är mer än nöjd!
Jag får bidraga med några få bilder från min EK-nav från Sunne till Borås.

Efter studs och gå på Karlstad tar mig över Vänern på väg mot Herrljunga. Lättnavigerat en liten stund så jag fick tid att ett par bilder.
Bild

Inte flyga över vatten mer än nödvändigt.
Bild

Framme på Borås FK med LuddeZäta fint parkerad bredvid en CTSW.
Bild

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

Jodå, även Erik blev döpt enligt Sunnes traditioner!
Bild

Efter klargöring av markpersonal (Nisse, Erik och Christian) sätter sig soon-to-be-pilot Marcus Lif i cockpit och kör checklistorna.
Bild

Samtidigt startar Willy och Tomas sin sextimmarsflight hemåt...
Bild

Tack för en riktigt, riktigt rolig och givande vecka i Sunne!

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Karta, Kompass och en Garmin 12 :-) Och 10 mils skit hela vägen . Molnbas ca 5000 ft. vind 90 grader 15 knop.

Bild

Användarvisningsbild
Lars Wallström
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 16, 2008 12:40 pm
Ort: Dalby [ESDT]
Kontakt:

Tack pågar!

Inlägg av Lars Wallström »

Tak för en härlig reseberättelse pågar!! :D

Kanske kan fler bra/intressanta/roliga/kluriga/tekniska/lärorika flygberättelser stimulera till mer flygande bland medlemmarna...?
Hellre på marken och önska att man är i luften än uppe i luften och önska man vore på marken...

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Vi flög långt med vår trike från sunne MEN dessa killar flyger mycket längre med deras flygmaskiner, En av dem är en trike lika våran :-)

se deltagarlistan, flera svenskar finns med ...

http://www.wst.nu/mpr/

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Hej vänner.
Alla minns vi den härliga flygupplevelsen vi hade i Sunne.
Min förhoppning är att vi får samma chans att samlas alla som vill och njuta av en utflykt även denna sommar.

Jag har precis kontaktat Sunneklubben och frågat om vi är välkomna även i sommar.

Jag håller er uppdaterade / Tomas

Skriv svar